Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Långsamhet i Nisus Pro Writer Beta 2 & Mr Bean 0.99

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska skriva en kort uppsats nu och brukar använda Nisus Writer Pro. I helgen installerade jag Leopard och sedan beta-version av NWP för att det är kompatibelt med Leopard. Men när jag ska skriva, blir det långsamt. Jag skriver ju fort och tecken kommer inte upp på en gång utan det går slött. Jag tänkte det kanske berodde på att NWP är ju beta. Så jag tog och tankade hem Bean för att den kör RTF-format. Men det visade sig vara likadant...Nu skriver jag i Mellel istället (fast jag vill helst köra NWP) och där funkar hursomhelst utan några problem eller slöande.

Vad beror det på? Jag har G4 1,2 GHZ, 12", 1,25 Ram, Leopard. Det jag kan se är att Nisus och Bean använder ju nån del av Mac OS X medan Mellel är självständigt från Mac OS X vad gäller integrationen.

Någon lösning på hur lösa det här?

greenjuice

Beta-versioner heter ju så av ett skäl. Bättre att rapportera problemen till Nisus så att de kanske kan åtgärda dem i den skarpa releasen

Svar från Nisus

Hej,

Jag rapporterade problem igår till Nisus och fick svar nyss...Rätt lustigt och vore intressant att höra era synpunkter....Jag klistrar in svaret... Det märkliga är att det funkar bra på tex Mellel - inga problem alls! Jag blev lite snopen över svaret...Inte ens förslag på hur det ska gå...Det var lite problem också med långsamheten i Tiger och förra version av Nisus...Men nu är det värre. Samma problem med Bean också trots den inte är krävande.

Citat:

I'm sorry you experience difficulties with Nisus Writer Pro.

We are, however, not aware of any specific reason why your typing
should be slow. Here are some things you can do to encourage a speed-up:

A.
Write in Draft view rather than Page View.

B.
Turn off Check spelling as you type.

C.
Quit all other applications.

Those are free. The following cost money:

A.
Get a faster Mac.

B.
Get more RAM.

Each new version of the OS from Apple utilizes more resources and
requires one of the faster machines that they make. It's like a game.
Apple wants us to buy new computers to use the new software.

Har du några systemtillägg installerade? Har du andra programvaror igång medan du skriver?

Min nuvarande mac-dator:

iBook 12"
1,2 GHZ
1,25 RAM
Leopard.

Jag brukar ha Firefox påslagen och Quicksilver men har även provat att bara köra Nisus i iBooken.

Vad menar du med systemtillägg? Jag har inte installerat mer än vanliga program som Firefox, Camino, Google Earth osv.

Finns det något sätt för mig att kontrollera?

Tillbaks till Mellel

Eftersom jag inte har hittat någon lösning på problemet så har jag gått tillbaks till Mellel och där fungerar det problemfritt - varken segt eller långsamt när jag skriver på dokumentet. Jag antar att Mellel är självständigt, dvs har egen "motor" medan Nisus och Bean integreras med Mac OS X så där måste det ha skett någonting. Om jag har fel, så rätta gärna mig.

greenjuice

En orsak till problem - Leopard!

Som jag har skrivit i föregående inlägg om problem med långsamheten när jag skriver i Nisus Writer Pro och även när jag provade Bean. Jag råkade att surfa in på Bean:s hemsida och där finns en förklaring till problemet. Troligen påverkar det även Nisus Writer Pro.

Jag saxar in en bild.

1
Bevaka tråden