Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lanseras ny Mac Mini snart?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-11-06 14:59

Hej,

nu när MacBooken fått SantaRosa, hur lång tid tror ni det tar innan minin hottas upp?

Tidigare har ju de två matchat varandra ganska bra men med nya booken ligger minin efter.

/hpe

Rykten säger ju att Minin kommer försvinna. Dock florerade det ryktet innan uppgraderingen i augusti också. Sen har jag läst att de i den nya mac mini eller mac nano skulle ta bort den optiska enheten, vilket skulle vara för dåligt för att vara sant.
Mina tankar rör sig kring om Apple inte vågar släppa en för bra mini, då iMac skulle få sen en smäll genom att mac mini är så pass mycket billigare, även om man köper den med skärm.
Följer gärna denna diskussion.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-06 15:45

hpe,

Kolla in:

MacRumors Buyer's Guide.

....som säger att köprekommendationen för MacMini är: -"Neutral - Mid product cycle"

Jag går själv i köptankar, så skulle jag slå till inom några dagar, ja då kan man ge sig f-n på att den genast uppgraderas eller ersätts med något häftigare…

Lycka till,

- Torkel

  • Medlem
  • 2007-11-06 15:48
Ursprungligen av Torkel:

hpe,

Kolla in:

MacRumors Buyer's Guide.

....som säger att köprekommendationen för MacMini är: -"Neutral - Mid product cycle"

Lycka till,

- Torkel

Jo, jag såg det och därför hade jag inga större förhoppningar fram till dess att de uppgraderade book:en. Eftersom de brukar ( i alla fall hittills) följa varandra ganska bra hoppades jag de skulle uppgradera den lite i förtid.

/hpe

Ursprungligen av hpe:

Eftersom de brukar ( i alla fall hittills) följa varandra ganska bra...

Det beror ju på vad man menar med "ganska bra"...

Enligt MacRumors Buyer's Guide:
MacBook uppdaterades i maj 2006 - Mac Mini i september 2006 (= 4 månader efter).
MacBook uppdaterades i november 2006 - ingen uppdatering av Mac Mini.
MacBook uppdaterades i maj 2007 - Mac Mini i augusti 2007 (= 3 månader efter)
MacBook uppdaterades i november 2007 - Mac Mini i ?????

  • Medlem
  • 2007-11-06 16:26
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det beror ju på vad man menar med "ganska bra"...

Enligt MacRumors Buyer's Guide:
MacBook uppdaterades i maj 2006 - Mac Mini i september 2006 (= 4 månader efter).
MacBook uppdaterades i november 2006 - ingen uppdatering av Mac Mini.
MacBook uppdaterades i maj 2007 - Mac Mini i augusti 2007 (= 3 månader efter)
MacBook uppdaterades i november 2007 - Mac Mini i ?????

Ok, hade visst fel. Vad jag refererade till var mitt intryck av att de oftast hade ungefär samma hårdvaruspecar. Ungefär som att minin var en book som de struppat på skärm och batteri.

Tydligen flera gånger så inte varit fallet.

Nåja, antar att man alltid kan hoppas...

Hade varit grymt om den uppgraderades likt macbooken, men optisk enhet måste den ju ha. Det är väl ändå många som använder den som mediacenter? Det hade jag kunnat tänka mig att göra - ha den i nätverk med de andra datorerna och köra på den istället för dvd-spelare och allt vad det heter.

varje gång det börjar bli dax för en uppdatering av minin, hoppas jag snarare på begravning och kuben återuppstånden...

Ursprungligen av gabriela:

varje gång det börjar bli dax för en uppdatering av minin, hoppas jag snarare på begravning och kuben återuppstånden...

Ja, jag hade ju inte tackat nej till en sådan här, med core2duo på cirka 2,2ghz, ett bra grafikkort och 3-4gb ram!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-11-13 14:54
Ursprungligen av henkebarn:

Ja, jag hade ju inte tackat nej till en sådan här, med core2duo på cirka 2,2ghz, ett bra grafikkort och 3-4gb ram!

Som denna produkt från Apple. Filmen är lite gammal nu, så man kan inte riktigt lura folk lika enkelt längre.

http://junk.frontslash.org/2006_06_exclusive_keynote_small.mp4

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-11-13 15:03

Det är bara ett problem en sådan här produkt, den skulle konkurera för hårt med iMacen.

Ursprungligen av Narogh:

Det är bara ett problem en sådan här produkt, den skulle konkurera för hårt med iMacen.

Sant. Med andra ord får man antingen skära ner på prestandan eller höja priset. Jobbigt.

  • Medlem
  • 2007-11-13 16:24
Ursprungligen av Narogh:

Det är bara ett problem en sådan här produkt, den skulle konkurera för hårt med iMacen.

Jag förstår tanken men är det verkligen sant?

iMacen är en designpryl för dem som inte vill ha en stor ful burk. minin är det enda alternativet som stationär dator men ofta för klen. För egen del är den precis bara lite för klen. Samtidigt vill jag ha den som htpc till min LCD-TV så varför skulle jag vilja ha skärmen som iMacen kommer med?

Mac Pro är alldeles för dyr till och med i minsta konfigureringen. Jag tror att många skulle vilja ha mer än minin men inte vill ha skärmen som iMacen. I sovrummet eller arbetsrummet skulle jag inte tveka på iMacen som är tillrälkligt kraftfull för mig, behöver ingen Pro.

/hpe

Ursprungligen av hpe:

minin är det enda alternativet som stationär dator men ofta för klen. För egen del är den precis bara lite för klen.

I sovrummet eller arbetsrummet skulle jag inte tveka på iMacen som är tillrälkligt kraftfull för mig, behöver ingen Pro.

/hpe

Instämmer till fullo. Jag funderar själv på att köpa en iMac till sommaren för att ha som arbetsdator hemma, men vill samtidigt ha en mini också. Jag utesluter inte någon!

Hehe, nä, speciellt inte när det visas en bild av Windows XP när de pratar om Leopard och nya Findern (utan att prata om Bootcamp). Men hade de släppt en cube med det utseendet och prestanda i klass med en bättre macbook hade jag lätt velat ha en!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-11-14 00:13

En mac mini med hdmi vore underbart just nu.

Apple kommer förhoppningsvis snart lansera en mediamac med TV-mottagare Blu-Ray/HD-DVD-spelare, HDMI och generös lagringsplats. Om inte så missar Apple en jättemarknad...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-14 11:38

Jepp, en Mini med HDMI och Blu-Ray står högt på önskelistan.

För mig skulle det räcka att minin fick bättre grafik än GMA950 64mb.

Funderar. Varför så viktigt med HDMI på Mac Mini? Bildöverföringen i HDMI är ju identisk med DVI om jag förstår rätt, se http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/hdmi/. Med HDMI tillkommer digital ljudöverföring men de flesta som hoppas på HDMI tror nog på en bättre bild den vägen. Kblar med DVI i ena änden och HMDI i andra är ju inget problem. Som HTPC tar man gärna ljudet med COax eller optiskt och då är det ju ändå en annan kabel. Alltså, smidigt med HDMI som ny standard men varför vänta med sitt köp pga av det?

Försvinner Minin kan väl en MacBook fungera bra som ersättare ifall Apple bara fixar att den inte dör då man stänger locket. MacBook Pro fungerar redan så men den är ju klart mycket dyrare och därmed inte ett alternativ.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-31 07:41
Ursprungligen av sensonic:

Försvinner Minin kan väl en MacBook fungera bra som ersättare ifall Apple bara fixar att den inte dör då man stänger locket. MacBook Pro fungerar redan så men den är ju klart mycket dyrare och därmed inte ett alternativ.

Har du en extern skärm inkopplad så kan du köra med locket stängt. Dock blir ju ventilationen måste sämre eftersom mycket av luftflödet går genom tangentbordet på bärbara, finns ju inte så många andra vägar för luften...

Ursprungligen av poffe:

Har du en extern skärm inkopplad så kan du köra med locket stängt. Dock blir ju ventilationen måste sämre eftersom mycket av luftflödet går genom tangentbordet på bärbara, finns ju inte så många andra vägar för luften...

På iBook gick luften via tangentbordet, men inte på MacBook, som jag har förstått det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-31 14:25
Ursprungligen av Capeman:

På iBook gick luften via tangentbordet, men inte på MacBook, som jag har förstått det.

Jag är inte helt 100 på det men det är vad jag hört, samt när jag testat så har iallafall fläkten gått upp i varv när jag haft locket stängt.

Ursprungligen av sensonic:

Är du säker på det vad gäller MacBook? När jag stod och valde i affären var de tydliga på att MacBook fungerar inte så, endast MacBook Pro.

Ja, jag använde min macbook (inte pro) så innan jag köpte en mini.

Ursprungligen av poffe:

Har du en extern skärm inkopplad så kan du köra med locket stängt. Dock blir ju ventilationen måste sämre eftersom mycket av luftflödet går genom tangentbordet på bärbara, finns ju inte så många andra vägar för luften...

Är du säker på det vad gäller MacBook? När jag stod och valde i affären var de tydliga på att MacBook fungerar inte så, endast MacBook Pro.

Jag kör min Macbook ihopfälld ibland vid TVn och låter den spela upp HD-video. Fläkten går igång rejält, men lyfter jag på locket så är tangentbordet inte mer än ljummet.

Däremot kan jag tro att tangetbordet släpper in en del luft. Se här, bild, en del hål finns det under tangentbordet. Kanske därför som fläkten får jobba så hårt

Så, fritt luftintag genom tangentbordet (eller snarare runt tangenterna) är inte oumbärligt, men underlättar kylningen och sänker ljudnivån.

1
Bevaka tråden