Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Meny för smtp-server i Mail.app i OSX 10.4?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-11-11 01:16

Jag skulle vilka kunna välja vilken smtp-server jag ska använda när jag skickar mail på samma sätt som jag kan välja konto. Finns det nåt smidigt sätt att lösa det på?

Jobbar med Mail.app i Tiger.

Nu har inte jag kvar 10.4 på nån dator men jag har för mig det funkade på samma sätt i 10.4. Öppna ett nytt mail och gå in under anpassa. Där kan du sen klicka i att SMTP-servern ska synas och vara valbar.

  • Medlem
  • 2007-11-11 01:40

Jag kan anpassa, men just smtp-server finns inte som alternativ.

Ok, jag som var helt säker att den möjligheten fanns redan i 10.4 Sökte lite hos Apple men det verkar inte så de hade så mycket info om saken tyvärr.

Vad är problemet *egentligen*?

Låt mig gissa att du på en plats sitter hos en ISP som har spärrat SMTP och så flyttar du din bärbara dator till en annan plats där du inte kan använda den andra SMTP-servern, utan du måste hålla på att byta...

Frågan är om du inte kan registerar ett gratis konto hos Gmail och så använder du deras SMTP med TLS. Observera att du inte behöver använda nåt gmailepostkonto, du kör bara deras SMTP. Hojta gärna om du får det att funka, jag hade tänkt sätta upp motsvarande åt farsgubben som blir tokig av att behöve byta hela tiden.

Frågan är om Telia släpper igenom SMTP över SSL/TLS?

http://www.geekzone.co.nz/tonyhughes/599

Nu använder jag ju inte Mail, men går det inte att bara lägga upp två i princip identiska konton, där bara smtp-inställningen skiljer sig åt, och så väljer du helt enkelt konto?

  • Medlem
  • 2007-11-11 12:36

Jag har Telia hemma och jobbets på jobbet. Ingen av dem släpper igenom nåt annat än sin egen server.

Det där med två nästan identiska konton har jag som plan B, men det ger mig ett extrakonto i maskinen jag gärna är utan. Jag vill ju ha servervalet i en meny, men om det inte fungerar kanske det blir som Richard föreslår.

Ursprungligen av Baron:

Jag har Telia hemma och jobbets på jobbet. Ingen av dem släpper igenom nåt annat än sin egen server.

Det där med två nästan identiska konton har jag som plan B, men det ger mig ett extrakonto i maskinen jag gärna är utan. Jag vill ju ha servervalet i en meny, men om det inte fungerar kanske det blir som Richard föreslår.

Jag menar naturligtvis två mail-konton, inte användarkonton

  • Medlem
  • 2007-11-13 10:04
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag menar naturligtvis två mail-konton, inte användarkonton

Det förstod jag och det var även det jag svarade på.

Kör du 10.4 kan du använda Network Location.
Med den kan du ändra en massa saker i systemet för vilken plats du befinner dig på. Jag använder den primärt för att ändra smtp-server i Mail.app.

Eller ja använde den fungerar inte under 10.5.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-11 14:25

Jag använder Marcopolo ( http://www.symonds.id.au/marcopolo ) för detta och en hel massa annat, den känner automatiskt av vars som datorn är, hemma, på jobbet, osv osv och ställer in sakerna efter det:

Ex, den ställer utgående e-post server, stänger av ljudet då jag är på jobbet slår av alla andra anslutningar då jag använder det mobila bredbandet och byter nätverksplats uppenbarligen med för att passa platsen som jag är på

Är hur smidigt som helst.

  • Medlem
  • 2007-11-13 10:07
Ursprungligen av ntity:

Jag använder Marcopolo ( http://www.symonds.id.au/marcopolo ) för detta och en hel massa annat, den känner automatiskt av vars som datorn är, hemma, på jobbet, osv osv och ställer in sakerna efter det:

Ex, den ställer utgående e-post server, stänger av ljudet då jag är på jobbet slår av alla andra anslutningar då jag använder det mobila bredbandet och byter nätverksplats uppenbarligen med för att passa platsen som jag är på

Är hur smidigt som helst.

Det där ser smidigt ut. Måste testa. Tack!

Jag fattade inget av MarcoPolo... Network Location är min melodi.
Speciellt nu när jag är med i deras beta-testar gäng.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-13 12:12
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag fattade inget av MarcoPolo... Network Location är min melodi.
Speciellt nu när jag är med i deras beta-testar gäng.

Testade network location (iofs inte beta eller så) men det var ju inte ens en tävling, 25 USD för något som gör 1/3 av det som Marcopolo gör

Framförallt det att den kan använda den default plats om den inte är säker på sin sak, och det att den inte måste uppfylla alla krav utan att det endast är med (inställbar) säkerhet som den bestämmer sig

1
Bevaka tråden