Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har min dator blivit hackad?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-12 23:40

Hej mac-vänner,

jag är rädd för att min dator har blivit "hackad". Jag har en Powerbook G4 som jag använder idag och den har betett sig mycket märkligt på senaste tiden. Det hela började ett antal veckor sedan då jag inte kunde logga in i msn helt plötsligt och fick info om att jag var tvungen att skaffa ett nytt msn inlogg eftersom min nuvarande mail inte var giltig längre. Skumt tänkte jag, men skaffade nytt inlogg, misstänkte då att mitt msn blivit hackat efter ett märkligt samtal med en vän och skaffade ett nytt inlogg för andra gången. Jag vet att msn hackning är vanligt även om jag aldrig hört talas om det på en mac tidigare, men jag tänkte inte mer på det.

Sen vid två tillfällen då jag fann datorn allmänt slö och tryckte bort mitt firefox-fönster kunde jag se ett litet fönster, som låg bakom mitt fönster, försvinna. Vid ett tillfälle pratade jag på msn med en vän och när jag tryckte bort mitt firefox fönster finns ett fönster med Tradera-info kvar (hade inte varit inne där, endast mail och FB) men det visade sig att min vän var inne på Tradera medan vi pratade.. hur kan jag då få upp hennes info-fönster?? Fick höra konstigt ljud när jag deletade filer en gång, och pilen verkade leva sitt eget liv ibland.... Jag blev orolig och gömde min dator med stealth mode (gick till och med och köpta ett virus program, hur dum är jag). Den kvällen loggades jag ur internet konstant, men sen lugnade det sig och jag har inte haft några problem - förrän idag då datorn blir slö och mail och FB slutar att fungera helt medan msn är igång. Det märkliga är att jag har pratat med samma vän via msn som tidigare (har inte gjort det under tiden det har varit lugnt, om nu det har någon betydelse, inte för att hon har kunskapen om något sådant här men ändå). Jag har gått igenom alla applications, ominstallerat firefox, döpt om datorn och gått igenom alla säkerhets och nätverks inställningar. Jag upptäckte då att mina Bluetooth inställningar fortfarande var satta på 'upptäck' och att det innebär att andra kan ta sig in på min dator även om jag inte har aktiverat Bluetooth - men gäller det även under stealth mode? Har kollat brandväggsloggan och där står "stealth mode connection attempt" vid ett flertal gånger, bland annat precis då när datorn började bli slö igen...

Förlåt om det här blev rörigt med förmycket info. men jag vill bara försöka få med allt då jag själv inte vet vad som är av betydelse eller inte. Jag vet inget om hackning, men jag vet inte annars vad det kan vara för nått. Jag hoppas såklart att jag blivit av med problemet nu, men om det låter som en hacker så vill jag veta det.... och om någon vet något man kan göra för att skydda sig som jag inte redan gjort? Tack för att ni tog er tid att läsa

emjg

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-13 01:28

Hej igen,
är det någon som vet vad programmen MirrorAgent och OmniOutliner är för nått??

tack....

OmniOutliner är ett program för att ta anteckningar och arrangera text. Ungefär. Förinstallerat på vissa macar (PoverBook G4 och PowerMac G5 tror jag).

Från www.omnigroup.com: "an amazingly flexible program for creating, collecting, and organizing information."

MirrorAgent har nåt med synkronisering mot iDisk att göra. Googla lite vetja': http://www.google.com/search?client=safari&rls=sv-se&q=MirrorAgent&ie=UTF-8&oe=UTF-8

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-13 02:55

jag kan inte googla, det fungerar inte ikväll tydligen, inte heller att spara inställningar, jag är bara tacksam att jag får fram den här sidan då och då... har inte blivit av med mitt problem tydligen... får försöka använda en annan dator imorgon och se vad jag får fram, men tack!

1
Bevaka tråden