Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför är OSX så segt - hur snabba upp?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en iBook G4 1,33GHz med 1GB Ram och mitt OSX känns som sirap.
Min mycket äldre laptop, en Pentium3 1GHz med 768MB ram som kör Ubuntu känns mycket rappare.

De program jag brukar ha igång är:
Firefox
Thunderbird
AdiumX
Skype
iTunes
Smultron
Microsoft RemoteDesktop
Transmission

Ska inte datorn klara mer? Den är ju bara 2 år gammal!?!

Är det OSX som är boven i dramat? Bör jag installera Linux på den?

Ska köpa en MacBook Pro när det kommer nya version i januari (?), så vad kan jag göra för att stå ut i 3 månader till?

Vad finns det för Tweaks man kan ta till?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-11-13 00:16

De programmen du nämner ska ju garanterat flyta på bra på din dator. Testa ta ner en widget som ser hur belastad datorn är.

Startar du om datorn nån gång då och då? Använder du Skivverktyg, med jämna mellanrum..kör du cronscripten regelbundet, eller har något program som sköter det med automatik?

Ursprungligen av Trino:

De programmen du nämner ska ju garanterat flyta på bra på din dator. Testa ta ner en widget som ser hur belastad datorn är.

CPU-användningen visar 10-50% när jag skriver detta inlägg. Om jag surfar aktivt och samtidigt lyssnar på musik med iTunes brukar den ofta toppa till 100%. Jag har musiken på en filserver som jag accessar via smb, så det drar väl lite extra cpu också kan jag gissa.

Ursprungligen av Pocahontas:

Startar du om datorn nån gång då och då? Använder du Skivverktyg, med jämna mellanrum..kör du cronscripten regelbundet, eller har något program som sköter det med automatik?

Jag brukar väl starta om minst en gång i veckan. Oftast brukar jag låta datorn stå på dygnet runt så då antar jag att scripten körs automatiskt på natten. Annars brukar jag testa att köra periodic daily monthly weekly ibland.
Jag har nyligen installerat om OSX också.

Det verkar som om det går mycket långsammare att surfa på OSX (både safari och firefox) jämfört med Linux. Om jag med OSX går in på nån tung sida som aftonblandet så går det väldigt segt att scrolla, mm. Men med min 5 år gamla (P3 1GHz) linuxburk flyter det bra.
Borde inte min G4 vara snabbare?

Ursprungligen av ptolemy:

Har en iBook G4 1,33GHz med 1GB Ram och mitt OSX känns som sirap.
Min mycket äldre laptop, en Pentium3 1GHz med 768MB ram som kör Ubuntu känns mycket rappare.

De program jag brukar ha igång är:
Firefox
Thunderbird
AdiumX
Skype
iTunes
Smultron
Microsoft RemoteDesktop
Transmission

Ska inte datorn klara mer? Den är ju bara 2 år gammal!?!

Hallå, någon hemma? Du ställer lite för höga krav, ett flertal av de program som du kör är ganska krävande, Transmission t.e.x som jobbar mycket mot hårddisken speciellt om du laddar många torrents samtidigt. klart det segar då speciellt om du har många andra program igång samtidigt.
Mer minne och snabbare hårddisk snabbar upp en del men iBook har aldrig varit en "speeddemon"
Sen jämför du äppen med päron(linux) Ubuntu har ju inte i närheten så många funktioner som OS X.

Ursprungligen av ptolemy:

Har en iBook G4 1,33GHz med 1GB Ram och mitt OSX känns som sirap.

Den klarar väl 1,5 GB minne? Jag har en likadan om det är den alla sista generationens iBook du har och jag har 1,5 GB minne. Mer minne är det absolut bästa sättet att få en rappare dator. Du behöver egentligen ännu mer för att det ska flyta på riktigt bra, men jag tror du får en bra förbättring även med 1,5 GB.

Liten fråga

Vad är det som går segt, är duet surfningen eller svarar programmen trögt.
Du har ju flera (surfkrävande) program ex deskmote remote och transmission.

Ett tiotal torrents och 15 flikar med Aftonbladet segar ner datorn rejält, och där lär 1 elelr 1,5 GB RAM inte göra så stor skillnad trots allt. Knäcker min G4 1,2 GHz 1,25 GB RAM hemma och nästan min jobb-G5a 2x1,8 GHz 1,25 GB RAM. Att sedan köra allt annat du nämner på samma gång är lite mer än vad en stackars G4 är tänkt att klara av och i synnerhet då med långsam original-HD, halvsnålt med RAM osv.

Antar att du har grymt höga värden för "page-out" (Aktivitetskontroll - Systemminne - Sidor in/ut). Detta händer när RAM är slut och virtuellt minne på hårddisken måste användas. Händer jämt för mig, men så brukar jag också köra skiten ur de flesta maskiner (ArchiCAD+Illustrator+InDesign+Photoshop+Safari+Word+Keynote+iTunes osv osv). Får nog böna och be IT-killarna att peta in lite mer RAM i G5an snart...

I/O kan vara en flashals också. Om man överför någonting i hög hastighet, t.ex. på ett internt nät eller via FTP, brukar det kunna sänka hela datorns prestanda märkbart.

Det låter som om du skapat problemet själv: Processor-hastighet och minne har betydelse i många sammanhang, men det låter också som att du slår i taket för I/O vad gäller nätverk och disk.

Alla de program du har är ju sådana som har ganska mycket nätverkstrafik för sig. De största boven i dramat är förmodligen Transmission, men också din lösning för iTunes känns lite tveksam.

Dra igång aktivitetskontroll och följ vad som händer så bör du ganska snabbt få en uppfattning om vad det är som slöar ner.

Vad gäller webbläsare kan du även testa Opera, som är både snabb och innehåller en bra AD blocker som du kan använda för att rensa t.ex. Aftonbladet-sidor, det gör en väldigt stor skillnad.

Det är programmen som inte känns responsiva. Främst firefox tycker jag går segt att scrolla, mm. Men även program som Smultron är väldigt sega, det är som en fördröjning från man trycker på tangenterna till texten hamnar i dokumentet.

Det låter rimligt att det är I/O som är problemet.
Jag lyssnar ofta på musik via iTunes som då går via det trådlösa nätet.
Just nu använder jag bara iTunes och då ligger nåtverkstrafiken på ca 30KB/s med en topp på 140KB/s vid låtbyte.
Angående Transmission så använder den sällan mer än 100KB/s, men det är klart det bidrar lite också.

Minne har jag ca 200MB ledigt, tror inte att det borde vara problemet.

Nu startade jag om datorn i morse och nu måste jag erkänna att datorn känns ganska snabb ändå

1
Bevaka tråden