Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook får Santa Rosa och MacBook Pro får 2,6 GHz

Tråden skapades och har fått 177 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tror att det möjligtvis kommer en ny modell elelr annan uppdatering av MBP i januari, men nu har jag beställt en MBP pga att jag var tvungen att ersätta den Pismon som dog strax innan helgen.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-11-05 15:30

MBP efter årsskiftet

Ursprungligen av Peter Edwardsson:

Tror att det möjligtvis kommer en ny modell elelr annan uppdatering av MBP i januari, men nu har jag beställt en MBP pga att jag var tvungen att ersätta den Pismon som dog strax innan helgen.

Finns det mer info om vad det kan handla om? Är det en avgörande uppdatering så är det nog idé att vänta, men rör det sig bara om småjusteringar så kan man ju köpa nu likaväl....?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-05 16:06

Går det att redigera video vettigt på nya Macbooken? Jag hörde något om att man inte kan köra Final Cut Pro på den.. och sen hörde jag något om att det gick att gå runt det. Någon som vet hur det ligger till?

Föresten, har ni använt Adobe After Effects på Macbooken?

  • Medlem
  • Mönsterås
  • 2007-11-05 19:36

Är det bara på Apple Store man kan beställa nya MB ännu?

/Uffe

  • Medlem
  • Mönsterås
  • 2007-11-05 22:35

Beställde en ny MB, och returnerar den "gamla" när den kommer. Får den nya FÖRE den gamla troligen...;)

/Uffe

Oj då! Jag beställde standar tangentbord, innebär det att jag inte kommer att kunna skriva ÅÄÖ? Är så fallet så är det läge att försöka ändra det. Tacksam om någon som vet kunde ge mig ett svar...:(

Var inte helt pigg när jag beställde det får man lida för nu.

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-11-06 08:41
Ursprungligen av Schnaas:

Oj då! Jag beställde standar tangentbord, innebär det att jag inte kommer att kunna skriva ÅÄÖ? Är så fallet så är det läge att försöka ändra det. Tacksam om någon som vet kunde ge mig ett svar...:(

Var inte helt pigg när jag beställde det får man lida för nu.

Näe, om du beställde på svenska Applestore så ska du få svenskt tangentbord.
Jag ändrade heller ingenting i min beställning, och jag hoppas verkligen jag får svenskt tangentbord hehe
Så du behöver nog inte oroa dig. Om det skulle vara fel så är det ju bara att skicka tillbaka..
Min Macbook ska vara här på Onsdag förövrigt. Går riktigt snabbt om man beställer standard

Grymt skönt att höra. Det känns lite barnsligt hur man längtar efter den, som ett barn på julafton. jag betalade genom bank vilket inte verkar vara det snabbaste sättet, det står fortfarande granskas på min order... Antar att när de granskat färdigt så kanske jag får ett lev. datum.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-06 11:13

Någon som fått sin nya macbook och kan lägga upp en recension på den med bilder och mycket text?

Min kom nu imorse (levererad till företagsadressen)!
Allt funkade mycket smidigt (och snabbt) men "standard-installationen" innehåll såpass mycket "skit"* att jag direkt försökte mig på att installera om hela systemet - första gången på Mac för mig dessutom - men det gick över förväntan och totalt smärtfritt.
Maskinen håller just nu på och tankar över alla filer från min gamla bärbara (PC) och lär väl göra så i nån timme till.

*) Jag är en sån jobbig jäkel som vill ha så små och egen-anpassade installationer som möjligt.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-06 13:35
Ursprungligen av MarcusOlsson:

Min kom nu imorse (levererad till företagsadressen)!
Allt funkade mycket smidigt (och snabbt) men "standard-installationen" innehåll såpass mycket "skit"* att jag direkt försökte mig på att installera om hela systemet - första gången på Mac för mig dessutom - men det gick över förväntan och totalt smärtfritt.
Maskinen håller just nu på och tankar över alla filer från min gamla bärbara (PC) och lär väl göra så i nån timme till.

*) Jag är en sån jobbig jäkel som vill ha så små och egen-anpassade installationer som möjligt.

Återkommer du och startar en ny tråd ang. denna mac med bilder, texter

Till min Mac mini köpte jag två TwinMOS 1 GB 667 MHz-minnen från Komplett. De funkar kanon. Du behöver ju då två 2 GB-moduler. SO-DIMM skall det vara.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-07 21:26
Ursprungligen av Capeman:

Till min Mac mini köpte jag två TwinMOS 1 GB 667 MHz-minnen från Komplett. De funkar kanon. Du behöver ju då två 2 GB-moduler. SO-DIMM skall det vara.

Är det här något som passar min dator? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=337436

Ursprungligen av Bjork:

Är det här något som passar min dator? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=337436

Ja, det borde inte vara några problem.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-07 21:47
Ursprungligen av Capeman:

Ja, det borde inte vara några problem.

Fast det här minnet kanske är bättre: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325699
Jag tänker på att det står 256Mx64 istället för 128Mx8/16. Har ingen aning vad det innebär...:">

Vad gör Apple egentligen av med alla gamla produkter? De säljer ju liksom aldrig ut de gamla billigare, jag har iallafall aldrig sett det.

Ursprungligen av steelmeister:

Vad gör Apple egentligen av med alla gamla produkter? De säljer ju liksom aldrig ut de gamla billigare, jag har iallafall aldrig sett det.

Jag antar att de håller den nya hemlig tills "lagret" är slut av den gamla.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-07 21:55

Nej, men det gör återförsäljarna. Brukar finnas även gamla modeller hos Refurbished-delen av Apple Store online.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2007-11-11 10:25

Min första Mac!

Förra veckan beställde jag min första mac. Mellanmodellen av Macbooken med 2 gb RAM och 250 gb hårddisk. Men nu funderar jag på om det verkligen var så klokt att göra så - många här på 99.se fixar ju RAM och hårddisk själva. Men jag som är switcher kanske inte ska hålla på och "trixa och fixa" med min Macbook det första jag gör när jag får den. Men jag funderar ändå på det. Om jag ska göra det så blir det 4 gb RAM och en 200 gb hårddisk som snurrar i 7200 rpm. Är 4 gb så mycket snabbare än 2 gb? Jag kommer inte att använda datorn till några 3D-applikationer eller krävande saker utan enbart lite surfande, skrivande och så vill jag kunna lira Call of Duty 2 med lägsta grafikinställningarna så att det flyter. Då borde väl 2 gb räcka, eller? Sedan så undrar jag om skillnaden i snabbhet på 5400 rpm och 7200 rpm märks mycket vid "vanligt användande".

// Rosen88

PS. Var kan jag köpa Call of Duty 2 till Mac? Jag vill inte smutsa ner min nya dator med Windows. DS

Ursäkta mig och en dum fråga, men vad är Santa Rosa??

MVH

En Switcher

Ursprungligen av discohund:

Ursäkta mig och en dum fråga, men vad är Santa Rosa??

Om man söker så finner man! Det finns sökrutor både här o där! Jag har en sökruta för Wikipedia och då fann jag http://en.wikipedia.org/wiki/Centrino#Santa_Rosa_platform_.282007.29

Ursprungligen av discohund:

Ursäkta mig och en dum fråga, men vad är Santa Rosa??

En mindre teknisk förklaring: Santa Rosa är lite nyare kretsar som gör din dator lite snabbare.

Ingen stor grej, men när det fanns ute på marknaden men Apple ändå inte stoppade in det i MacBook i somras så klagades det en del.

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-11-13 16:40

... och jag blev väldigt glad nu när de äntligen stoppade in Santa Rosa-kretsar i Macbooken + uppdaterade grafikkortet till ett lite bättre än GMA950.
Det var i stort sett det enda jag ville ha i min macbook innan jag beställde den + Leopard då och nu fick jag alltihop här
Santa Rosa + annat grafikkort + Leopard.. perfekt

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2007-11-14 14:28
Ursprungligen av widde:

... och jag blev väldigt glad nu när de äntligen stoppade in Santa Rosa-kretsar i Macbooken + uppdaterade grafikkortet till ett lite bättre än GMA950.
Det var i stort sett det enda jag ville ha i min macbook innan jag beställde den + Leopard då och nu fick jag alltihop här
Santa Rosa + annat grafikkort + Leopard.. perfekt

Jag håller fullständigt med. Nu går det ju till och med att spela spel som t.ex. Call of Duty 2 på Macbooken. En helt lysande dator helt enkelt!

Det tog en stund för bygge och leverans men på fredag beräknas min mellanmodell av MacBooken komma. 250 GB hårddisk och så har jag beställt 4GB RAM - som macoteket ska få stoppa i åt mig för 300 spänn. Laglig fullversion av Logic 8 också.

Sedan är det bara att vänta på att JAM får in Apogee Duet i butik och sedan är jag good to go!

(Och skuldsatt i två år men what the heck)

Hej igen alla!
Nu har jag äntligen beställt och fått min nya MacBook 2.2, faktiskt en dag före utsatt leveransdatum.
Helnöjd hittills, men lite besviken över att fläkten låter en del. När den väl drar igång låter den ungefär som min iMac G5 20" vilket är mer än jag förväntade mig. Många bärbara PC:ar låter nästan ingenting, men jag vet inte hur det är med MacBook generellt. Låter de mycket?

Som sagt, frälst, men skall testa lite till...

Ursprungligen av Knutsson:

Helnöjd hittills, men lite besviken över att fläkten låter en del. När den väl drar igång låter den ungefär som min iMac G5 20" vilket är mer än jag förväntade mig. Många bärbara PC:ar låter nästan ingenting, men jag vet inte hur det är med MacBook generellt. Låter de mycket?

Jag chockades lite över det med i början, iom att jag är före detta iBook-ägare. Men efter att ha använt den i några timmar så tystnar fläkten och går igång mycket mera sällan. Troligtvis så är det någon Spotlight-indexering eller något annat den kör precis i början.

Tack. När jag tänker efter är det nog inte så farligt ljud på den ändå. Bara jag som är väldigt känslig.

Bevaka tråden