Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

100 dollar per år för .Mac-tjänsterna

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Think Secret rapporterar rykten som säger att när Apple lanserar .Mac (före detta iTools) på MWNY så kommer det med en prislapp på 100 dollar per år:

For many Mac users, Apple´s rebranding of its iTools web services as ".Mac" would be shocking enough. But that´s not all: During his Macworld Expo keynote in New York Wednesday, Steve Jobs will announce that the company will begin charging users $100 per year to take advantage of .Mac.

Additionally, sources confirmed, the company will announce a number of new services for .Mac (pronounced Dot-Mac), to make it worthwhile for users to pay a hefty fee for something previously offered as a free value-addition to the Mac.

Jag tycker personligen hela den här .Mac-grejen verkar konstig. Vill Apple vara så fantasilösa att dom tar till sig Microsofts namngivande? Och att alls ta betalt tror jag inte fungerar, än mindre såna stora summor som 100 dollar. Eller är allt detta bara fabricerade rykten?

  • Oregistrerad
  • 2002-07-16 15:17

Det låter ju inte riktigt vettigt...
Som du säger så känns det väldigt konstigt med .Mac namnet men som jag försått det så har det redan funnits med i senare Jaguar versioner.
Sen det där med att ta betalt för .Mac, jag tror (och hoppas) att det bara är annu ett påhittat rykte.

Hoppas inte detta rykte är sant, det vore nog inte många som betalade den summan.

Jag tycker mest det blir jobbigt att "ge upp" min mac.com adress som jag använder flitigt.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-16 15:52

100 dollar för en e-postadress är ju rätt saftigt (vilket är det jag använder av iTools/.Mac), men kanske värt det om man använder fler av iTools-tjänsterna. Att avgiftsbelägga allting låter som att Apple skjuter sig i foten, alla mac.com-adresser som används i e-post är liksom gratis reklam för Mac, något som visar att de datorerna faktiskt används.

Men, Apple verkar ha lärt sig ganska mycket av M$, med tanke på deras uppköp av mindre företag (Emagic senast) och inlåsningen av program till ett OS (iPod endast till Mac, Logic endast för Mac, etc.). Där Pyttemjuk fokuserat på att dominera/monopolisera byråkratkontoren verkar Apple vilja dominera/monopolisera de sk kreativa branscherna. Och med tanke på att Microsofts senaste drag är att driva allt fler till att betala för till exempel Hotmail så tycker väl Apple att det är smart att göra likadant, och få folk att betala för iTools/.Mac.

Jag hoppas att Apple klarar av att "Think Different" och inte kopiera alla M$-drag.

Om det är sant så handlar det förstås om fler och bättre tjänster än en liten epostadress, det är jag övertygad om och det framgår också av texten.

Att köpa upp företag är väl knappast något nytt som Microsoft kommit på. Jobs kom ju tillbaka tack vare (eller på grund av, beroende på hur man ser på det) att Apple köpte upp Next. Och många tyckte att Apple borde ha köpt Be när dom hade chansen.

Att lägga ner Logic för PC kanske är lite väl, men att skapa en produkt som iPoden enbart för mac är väl inge konstigt? Det handlar ju om att ge ett mervärde till macplattformen och det råder konkurrens på området, så det är ju fritt fram för andra tillverkare att ge pcanvändare mp3spelare.

Jag vet att det finns mer än bara e-mail tjänsten, men de flesta använder bara den och möjligheten att lägga upp en hemsida. Ska de ta betalt så får de nog snabba upp hela rasket också, för snabbt är det inte.

Det är en viss skillnad när MS köper ett företag och när Apple gör det. MS äger redan 95% av markanden och Apple har ynka 2-3%. Då är det förståligt att de vill öka på sin andel.

Det är inte mindre "fel", men det är förståligt.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-07-16 18:47
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
..., men att skapa en produkt som iPoden enbart för mac är väl inge konstigt? Det handlar ju om att ge ett mervärde till macplattformen och det råder konkurrens på området, så det är ju fritt fram för andra tillverkare att ge pcanvändare mp3spelare.

Ha det bara varit att skapa mervärde hade det varit fel (och M$-aktigt)av Apple att låsa iPoden mot Macen tycker jag. Tror att det mer beror att det inte går att erbjuda en "lika bra" iPod för peze... ofta saknas ju Firewire och Apple har ingen koll över OSet+ingen port av iTunes för Windows.

En iPod för peze med FW till USB adapter alt. FW PCI-kort bundlad med ngn populär mp3-spelare för peze med en plugin för iPoden är ju ingen cool Apple produkt, tvärtom betonar den det som är sämre med den plattformen. Varför släppa ngt sånt?

Jag tycker Apple gör rätt som inte släpper iPod för peze innan de kan släppa en lika bra produkt. Entusiasterna fixar det med Xplay.

//mattan

  • Oregistrerad
  • 2002-07-17 14:02
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Om det är sant så handlar det förstås om fler och bättre tjänster än en liten epostadress, det är jag övertygad om och det framgår också av texten.

Fast tyvärr verkar det ju inte så, av .Mac FAQ att döma. 100$ för en sketen e-postadress. Men det är klart, om Steve flyger över hit med sitt flygplan och ger mig några av sina Apple-optioner kanske jag ändrar mig.

för oss som har ett konto blir det ju bara 49 dollar. Och då är det långt ifrån bara en e-postadress man får. Jag kommer köpa en direkt.

1
Bevaka tråden