Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook + Leopard = ?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en iBook G4 800mhz, 640 ram, 60gb hårddisk. Kan jag installera Leopard på den? Vet att systemkraven för Leopard är högre än så men tycker mig ha läst att ännu äldre datorer än min har gått att installera Leopard på...

  • Medlem
  • 2007-11-11 17:20

Kanske går det att installera, men med under en Gb RAM blir det nog inte en angenäm upplevelse. Dessutom rekommenderar Apple minst en 867 Mhz G4-processor. Även här ligger din dator i lä. Min slutsats är att det går men att jag om jag var i dina kläder hade sparat de 1200 kronorna till något roligare och väntat med Leopard till du byter dator nästa gång. Lycka till!

Du kan installera Leopard på en annan Mac, koppla ihop dem och starta iBooken i t ex FireWire Target Disk Mode. Därefter klonar du datorns Leopard-installation till iBooken med t ex Carbon Copy Cloner eller ASR. Det ska inte vara några problem.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Kanske går det att installera, men med under en Gb RAM blir det nog inte en angenäm upplevelse.

Det kan jag inte hålla med om. Jag har en iBook, visserligen en aning nyare än den här och har bara 768 MB arbetsminne. Den var snabb i Panther, den blev snabbare i Tiger och jag tror inte den har varit så snabb som nu då den kör Leopard. Jag har svårt att se att en iBook knappt äldre och med snäppet mindre minne skulle vara en oangenäm upplevelse, tvärtom.

Marcus - är din iBooks processor under 876 MHz?

Sitter med en iMac G4 med 1GB arbetsminne men bara 800 MHz och hade nästan givit upp efter att det kom ut att det skulle krävas minst 876 MHz. Visst, jag läste om klonvarianten - men jag vill ju inte bara installera utan även kunna använda systemet

Ursprungligen av macwitty:

Marcus - är din iBooks processor under 876 MHz?

Nej, den är över.

Ursprungligen av macwitty:

Sitter med en iMac G4 med 1GB arbetsminne men bara 800 MHz och hade nästan givit upp efter att det kom ut att det skulle krävas minst 876 MHz. Visst, jag läste om klonvarianten - men jag vill ju inte bara installera utan även kunna använda systemet

Så då din dator bara har 800 MHz är den oanvändbar, men om den hade haft 867 MHz så hade den varit fullt användbar. Gör verkligen 67 MHz skillnaden mellan natt och dag?

Det finns de som installerat Leopard på så lite som 400 MHz. Naturligtvis går det långsammare än med en nyare dator. Men jämfört med hur det gick med Tiger så är det ingen större skillnad. Om man upplever att Tiger fungerar bra på en maskin idag så kommer Leopard med stor sannlikhet också att upplevas bra.

jag tror nästan att de äldre 'i-modellerna' lider mer av dålig grafikprestanda än processorkraft...

Där skiljer det inget alls mellan min och denna iBook. Båda har ett ATI Mobility Radeon 9200.

Jag tycke inte heller att 67 MHz, dvs mindre än 10% skulle göra så mycket men när de "låste" installationen så blev jag mindre hoppfull. Förstod sedan inte beskrivningen av det som gjorde att man i "sista stund" höjde processorkravet så då gav jag mer eller mindre upp. Dina ord inger mod så nu får det nog bli en Leopard på den!

Man får komma ihåg att Apple är ett hårdvaruföretag. De har mer intresse av att man skrotar sin gamla dator och köper en ny istället för att uppgradera den gamla in i det sista. Det är delvis därför de sätter ett relativt högt systemkrav, inte för att det skulle fungera dåligt.

Så ända sättet att installera Leopard för mig är att göra någon slags kloning? Det fungerar inte att köpa Leopard på skiva å installera direkt i datorn?

man kan ändra i installationskriptet också, men det är lite krångligare.

1
Bevaka tråden