Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IDCS2 kan inte skriva i ITC Zapf Dingbats

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-11-12 15:14

Jag har ett kapslat format som ska anropa ett teckenformat med ITC Zapf Dingbats. Men när Dingbats appliceras påstår ID att tecknet saknas.
I bilden syns att fylld fyrkant ligger på "N". Man ser också hur ett "n" ser ut när det är typograferat med ITC Zapf Dingbats.
Vanliga Zapf Dingbats fungerar bra, men det är inte Open Type såvitt jag förstår.

Välkommen till den underbara världen av teckenkodningsproblem! (NOT)

Även om jag inte kan återskapa problemet hos mig så kan jag i alla fall säga vad det beror på.

I gamla teckensnitt, gjorda för MacRoman-teckenuppsättningen så motsvarade "n" din fyllda fyrkant. I Unicode som InDesign använder så ligger den fyllda fyrkanten på en helt annan plats i teckentabellen (unicode <25A0>) vilket gör att du egentligen inte kan skriva "n" och sedan få din fyllda fyrkant. Den enda orsaken till att du hitintills trott att det har gått är för att Adobe gör lite magi under huven och konverterar teckentabell åt dig.

För de mindre vetande är ju sånt bra men det är nog därför du får problem nu, för att du anropar ett tecken som faktiskt inte finns i teckensnittet, på den plats där du påstår att det ska finnas.

Inte för att jag förstår i vilket sammanhang du har problemet, men om du använder tecknet "25A0" så kommer det säkert att funka (om det nu är

  • Medlem
  • 2007-11-12 15:56

Det är redigeraren som ska klämma dit ett sluttecken där texten slutar och trycka iväg det med en högerjusteringstab. Då fungerar det inte så bra med 25A0.

Hm, en punktlista måste lägga punkten först, eller hur...

Japp, men som av en händelse så har jag ett script som infogar precis ett sånt tecken där man står, och som bekant så kan man koppla kortkommandon till script...

Vill du lösa det själv med dina nyvunna kunskaper, eller ska du handla?

  • Medlem
  • 2007-11-12 17:02

Det fungerar med systemets Zapf DIngbats. Om det lirar hela vägen ut nöjer jag mig med det så länge.
Annars ser jag det som en utmaning...

Det finns som jag ser det flera fördelar med att använda systemets eget (enklar installation, färre fonter etc.)

1
Bevaka tråden