Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Öppna program minimerade vid login

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag är en av många som nyligen emigrerat från PC-världen över till Mac. Som de allra flesta är jag otroligt nöjd med mitt val. Men även om mkt gått väldigt lätt finns det en del små detaljer som är svåra att få på plats. Vänder mig till någon erfaren macanvändare som förhoppningsvis har svaret på mitt problem.

När jag under systeminställningar > konton väljer vilka program som ska öppnas när jag loggar in så öppnas fönstret maximerat. I mitt fall gäller det programmet Mail. Min önskan är att programmet ska starta när jag loggar in men bara i docken. Har testat att göra ett arbetsflöde i automatator, men samma sak händer där. Finns det en funktion som minimerar ett program i automator? Eller finns det någon annan lösning?

Daniel

Vad jag vet så går det inte. Även om man kryssar i att Mail ska vara dolt under autostart så visas det ändå. Har dock inte testat ifall det fungerar bättre i Leopard än vad det gjorde i Tiger.

Otroligt irriterande, men å andra sidan så startar jag inte om datorn så ofta, så det är något som jag har vant mig vid att leva med.

Du kan med programmet Program > Applescript > Manusredigerare skapa ett sådant här script:

tell application "Mail"
-- Detta kommando startar Mail
activate
-- Detta kommando gömmer fönster 1, 2 och 3 om de finns
try
set miniaturized of window 1 to true
set miniaturized of window 2 to true
set miniaturized of window 3 to true
end try
end tell

Spara det sedan som script.

Spara det en gång till som program (Arkiv > Spara som > (Ange filformat Program, tag bort alla kryss utom det för "Göm tillägg".

Under Äpplet > Systeminställningar > Konton (ditt konto) > Startobjekt, lägg till att köra programmet du just skapade.

Logga in och logga ut för att testa.

Tack Taz för hjälpen. Din lösning fungerade perfekt. När jag ser lösningen är jag glad att jag inte ägnade mer tid åt att hitta den själv. Satt en timma på google innan jag gav upp och skrev in frågan här. Helt rätt beslut visade det sig. : )

Tänk på att alla program du lägger som autostart, segar upp uppstarten

Jo tack. Har märkt det. Gäller att prioritera. Men mailprogramet är såpass viktigt för mig att de är värt de sekunder som den slöar ner vid upstart. Men jag har faktiskt rensat lite från första veckan efter min switch, då i princip halva docken låg som autostart.

1
Bevaka tråden