Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min första mac! Ge mig tips!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-11-12 08:34

Tjena!

Jag beställde en vit macbook 2.2 GHz med 250 gig HD förra veckan och har jag tur så kommer den på fredag! Har alltid varit Windows-användare och kom i kontakt med OSX på mitt förra jobb, och har sen dess velat byta, men inte haft råd. Har varit runt här och snokat en hel del och vill tacka för alla tips! Den största anledningen till att jag köper mac är faktiskt garage band. Jag är musiker och har provat ett flertal program, har även en liten studio hemma, men jag har inte hittat något program som kommer i närheten av GB när det gäller att komponera musik.

Jag skulle gärna vilja ha lite tips på vad man bör tänka på, vilka program man "måste" ha, om det är något man inte får missa o.dyl.

Tänkte installera xp så småningom och köra parallels (det verkar coolt), bör man göra det direkt eller kan man lika gärna göra det när som helst, och jag vet inte om jag vågar fråga för det kanske redan har nämnts, men hur stor partition bör man ha och bör man ha NTFS eller FAT?

Tänkte använda datorn som stationär hemma, har en 23-tums CRT-skärm som jag vill använda. Hur funkar det med upplösning och så? Är det bara widescreen som gäller eller går det typ att få ut 1600x1200? Undrar också om det finns nån dockningsstation till mac booken eller om man måste pilla med sladdar.

Jag hade också tänkt att så småningom köpa ett trådlöst tangentbord (blir väl apples egna) och en trådlös mus. Har läst en hel del negativt om den trådlösa "mighty mouse"-en, så vad är era erfarenheter? Finns det ngn annan som fungerar bättre?

Många frågor blir det, ursäkta om jag ställer sånt som redan svarats på men jag blir glad om ni refererar till tidigare trådar med

Gött att slippa windows, wehoo!!

/Andreas

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-12 08:56

Det finns inga riktigt bra dockingsstationslösningar till Apples bärbara, de som finns (har funnits är inte riktigt säker) var mer eller mindre en bit plast med massor med portar på ena sidan och kabeluttag på den andra som man kan trycka in in alla portar på ena sidan av laptopen.

Det borde inte vara några problem med skärmen annat än att det kan bli synckproblem ibland med analoga skärmar, problem som tredjepartsprogram ibland kan avhjälpa. Det är dock osanolikt att något sådan kommer att ske.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-12 11:06

Jag gav pc-disken 25 GB och det känns nästan för mycket nu mac-disken börjar bli full. Det är windows och lite program som ska få plats. Filer kan man ju spara ner mot nätverket eller en extern HD. FAT32 är formatet. Fråga mig inte varför för det kommer jag inte ihåg längre. Läs Apples info kring Boot Camp, jag tror att det framgår där vad som är bra i olika lägen.

Det är nog inget större problem med skärmen. Du får upp ett separat inställningsfönster för varje skärm så du kan ställa in vilken upplösning du vill på den externa (så länge grafikminnet hänger med).

Dockningstation behövs inte, inte med en MacBook i alla fall. Kontakterna sitter på samma sida, strömmen hittar dit själv mer eller mindre som exempel. Det tar längre tid att sätta en pc i en dockningstation än att trycka i de få kablar du behöver (i alla fall om du kör trådlös mus, tangentbord och nätverk/internet).

Och apropå mus och tangentbord, jag gillar Apples, framför allt för att man inte behöver någon störande dongel/mottagare hängande... Musen är en vanesak, har man väl lärt sig musens högerklick så tänker man inte på att den skulle vara annorlunda...

Ursprungligen av str3ber:

Tjena!

Välkommen hit.

Ursprungligen av str3ber:

Jag skulle gärna vilja ha lite tips på vad man bör tänka på, vilka program man "måste" ha, om det är något man inte får missa o.dyl.

Det finns nog inget självklart program som man måste ha, utan det finns lika många svar på den frågan som det finns Mac-användare. Är det något speciellt du letar efter är MacUpdate en bra samlingsplats att söka på.

Ursprungligen av str3ber:

Tänkte installera xp så småningom och köra parallels (det verkar coolt), bör man göra det direkt eller kan man lika gärna göra det när som helst, och jag vet inte om jag vågar fråga för det kanske redan har nämnts, men hur stor partition bör man ha och bör man ha NTFS eller FAT?

Det kan du göra när du vill, oavsett hur du tänker installera XP. Däremot om du vill använda ett program för virtualisering (t ex VMware Fusion, VirtualBox eller i det här fallet Parallels Desktop) behöver du inte en egen volym på hårddisken för det. Dessa program arbetar med skivavbilder där den virtuella datorns hårddisk representeras som en fil i filsystemet. Den filen kan i sin tur ha ett FAT- eller NTFS-system (eller något helt annat oavsett om Macen har stöd för det). För XP är i så fall NTFS att föredra.

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-11-12 13:15

Jag kör boot camp (och parallells desktop med boot camp) och Windows XP med NTFS. Fungerar jättebra. Fat och Fat32 är förlegat gammalt skräp, så om möjligt, kör NTFS.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-11-12 13:30

Tack för alla svar!

Anledningen till att jag ställde frågan om FAT32 vs. NTFS var att jag läste nånstans att FAT32 gick att läsa och skriva till från OSX medans NTFS endast erbjöd läsrättigheter. Men jag antar att den här informationen går att hitta i BootCamp-dokumentationen.

Marcus K: Tack för ditt välkomnande Om jag har förstått dig rätt så behöver jag inte installera widows på en egen partition om jag vill köra parallels? Men jag läste nånstans att parallels kunde anväda BootCamp-partitionen (ursäkta om jag formulerar mig fel, har inte förstått konceptet till 100% än). För optimalt för mig skulle vara att både kunna switcha mellan mina OS utan att boota om, men också ha möjligheten att enbart boota med XP ifall något tyngre arbete ska utföras. Anledningen till att jag gillar parallels är för att det helt enkelt ser snyggast ut och verkar smidigare än att öppna ett fönster med xp i.

Det där med osynken mot skärmet lät otrevligt, men har jag tur så funkar det kanske direkt då.

Det jag läste om mighty mouse var att det lilla scrollhjulet slutade att fungera ganska snabbt (men gick att rengöra). Det var dock några som hade rengjort och den förblev död, så det låter ju ganska tråkigt med en så pass dyr mus.

Återigen tack för era svar!

Om du bara vill köra Windows genom i ditt fall Parallels Desktop så är en skivavbild att rekommendera, men däremot bör du använda en egen volym om du vill kunna starta upp datorn helt och hållet i Windows. Den främsta anledningen till varför man kan vilja göra det är för program som till stor del behöver grafikkortet. Processorkraft är normalt inga problem i virtuella miljöer.

Det är precis som du antyder inte en "Boot Camp-partition" i så fall utan en helt riktigt NTFS-partition och Windows-installationen man lägger där startar precis som på i princip alla andra persondatorer. Boot Camp är således inte något program som i sin tur startar Windows, utan bara en samling drivrutiner du efter installationen installerar för att Windows ska känna igen och kunna använda hårdvara som t ex iSight.

1
Bevaka tråden