Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pixel som har "fastnat"

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har haft min macbook nu i ca 1 vecka, och igår lade jag märke till att jag har en pixel som har fastnat i rött läge...

Har hört talas om att man skall kunna "massera" bort dessa pixlar eftersom den bara har fastnat, och ej är död.

Någon som vet hur man gör ?

Och är det någon som har lyckats ?

//Everlast

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-11-12 13:11
Ursprungligen av everlast:

Har haft min macbook nu i ca 1 vecka, och igår lade jag märke till att jag har en pixel som har fastnat i rött läge...

Har hört talas om att man skall kunna "massera" bort dessa pixlar eftersom den bara har fastnat, och ej är död.

Någon som vet hur man gör ?

Och är det någon som har lyckats ?

//Everlast

Hej!
Min Macbook som jag fick i förra veckan har också en pixel som fastnat, i mitt fall grön. Inget jag lägger märke till om jag inte fokuserar på den och den syns bara i vissa färger så att säga. Man ska kunna "massera", men man får tänka på att man även masserar andra pixlar då också som istället kan fastna. Risken är väl minimal.
Sedan finns det ju program som blinkar igenom röd, grön, blå jättesnabbt och om man låter dom programmen stå på några timmar så kan det ibland vara så att pixeln släpper.
Värt att nämna är väl att jag aldrig fått en fastnad pixel bra igen, men det sägs att det kan gå.

Förövrigt så tycker jag att vääldigt många Macbookar verkar dras med fastnade eller döda pixlar. Av 4 macbookar jag ägt så har 3 av dem haft en död/fastnad pixel.
Men jag orkar inte bry mig om en ynka pixel längre, jag ser den ju ändå inte om jag verkligen inte fokuserar på att hitta den, dessutom sitter den precis vid batterisymbolen uppe i menyraden, så den stör inget heller..

Om du söker på "massera" så får du ca 50 trådar. I några av dessa finns säkert erfarenheter av att massera pixlar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-12 13:51

Vanligt problem det här.

Sök efter "stuck pixel" från Google, så finns det massa tips, men... jag hade de här problemen med två stycken Cinema Display, och varken massage eller någonting annat hjälpte.

Om ni stör er på det, så rekommenderar jag att byta ut era MacBookar, de är ju helt nya. Annars är det väl bara att leva med det. Jag klarade inte av det...
Min tredje Cinema Display som jag fick i utbyte var helt felfri. Jag är hypernöjd, och det var definitivt värt allt besvär.

1
Bevaka tråden