Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone med 3G hos Telenor

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har fått intressant information rörande iPhone och Telenor... Låter på sätt och vis lite lovande eftersom den högre datahastigheten onekligen är trevligare.

http://www.gate303.net/2007/11/07/telenor-informerar-om-iphone-med-3g/

(har även skrivit om det på http://www.applemac.se/iphone-kommer-i-en-3g-version-hos-telenor/)

Vad säger ni, låter det som goda eller dåliga nyheter?

I mina öron så låter det som osanna nyheter.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

I mina öron så låter det som osanna nyheter.

I mina också.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-07 20:41

Låter inte sant. Gör nästan vad som helst bara inte telenor får iPhone exklusivitet. Ser helst att den blir olåst. Om den ska vara låst så ska den vara låst till telia tycker jag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-07 21:26

"och även Steve Jobs har tidigare påtalat att han gärna ser en 3G-variant av telefonen."
Är väl snarare tvärtom ? Han tycker 3G kretsarna använder för mkt ström vilket ger telefonen en alltför dålig batteritid.

Ursprungligen av sl0k:

"och även Steve Jobs har tidigare påtalat att han gärna ser en 3G-variant av telefonen."
Är väl snarare tvärtom ? Han tycker 3G kretsarna använder för mkt ström vilket ger telefonen en alltför dålig batteritid.

Jo, han tog ju upp att det var hindret som satte käppar i hjulen.

Men det finns ju som sagt var flera 3G-telefoner där 3G-uppkopplingen går att stänga av (P1i bland annat) så att man kör via GSM/GPRS för att spara batteri. På det sättet kan man ju aktivera 3G endast när behov faktiskt finns vilket i sin tur leder till en mycket bättre batteritid än om man kör allt via 3G.

Jag tycker att det låter som en fullt tänkbar lösning på batteriproblemet.

Även jag hoppas att den inte hamnar exklusivt hos Telenor, vill verkligen inte behöva byta bort ifrån Tre.

Däremot ser jag 3G-biten som något positivt, så länge det går att stänga av det för att spara på batteriet. Många lite mer avancerade 3G-lurar har ju den möjligheten.

Telenor är det bolag jag hoppas minst på faktiskt.

Det känns väldigt dumt att Telenor skulle få de. Dom börja sälja apple produkter enbart för att försöka få ensam rätt om iPhone.

Om man ska se på vilken operatör som är störst så borde inte Telenor få de.

Vad har din källa på Telenor för befattning? (Om man får fråga)

Jag tror inte ett ögonblick på detta, och jag börjar bli rätt trött på alla avlatsbrevmångare - förlåt, mobilavtalskrängare - som hoppar på en på stan och bestämt lovar att de kommer få iPhone och därför ska jag byta till dem. Det är garanterat lögn, kanske inte från dem men från de som informerat dem. Inte en chans att Telenors höjdare som sköter ev. förhandlingar skulle våga/vilja läcka informationen inom sin organisation. Det skulle sabotera deras eget förhandlingsläge och bryta förhandlingssed och NDA med hot om skadestånd som följd.

Däremot tror jag sannolikheten för att en 3G-lur väntar runt hörnet är hög, och kanske blir det ingen iPhone-lansering i Norden alls förrän den är klar.

Allt enligt min högst privata gissning så klart.

Såg en diskussion på Macfeber där folk självsäkert påstod att detta var "klart" nu, just att Telenor ska få det. Till och med att Telenors kundtjänst själva säger det... något som har mer info om detta?

Ursprungligen av Adrian B:

Såg en diskussion på Macfeber där folk självsäkert påstod att detta var "klart" nu, just att Telenor ska få det. Till och med att Telenors kundtjänst själva säger det... något som har mer info om detta?

Men herregud, det sökresultatet har funiits där sen... juli? Betyder ingenting. Och "ring deras kundtjänst"; Telenors kundtjänst hittar knappt sina egna fötter, en bra dag.

Ursprungligen av Leftrustle:

Men herregud, det sökresultatet har funiits där sen... juli?

Jo, den biten ignorerade jag. Men flera verkar väldigt självsäkra, vilket jag tycker verkar konstigt, en sån grej borde ju hållas hemligt om det verkligen var sant, upplever jag. Jag har faktiskt också hört av en kille som jobbar med Telenor att han hört att dom skulle få det. Så det verkar vara en intern "sanning" på något sätt.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2007-11-11 20:17

Skulle vara hemskt med Telenor. dom har inte ens GSM-täckning där jag bor. Och jag bor bara 2,5 mil utanför Umeå!

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-12 07:09

Men det är väl så med rykten just nu så låter Telenor högst så därför tror väl folk att det är de som ska få den. Men det spelar väl ingen roll igentligen när Sverige väl får den så knäcks den och vi använder den operatör vi gillar bäst eller?

Nåväl, om det nu är klart att telenor får 3G-iPhone kommer väntan nog bli lång. Enligt folk på O2 i england kommer det komma en 3G-iPhone... I slutet av 2008.

http://arstechnica.com/journals/apple.ars/2007/11/11/o2-on-iphone-8000-activations-on-day-one-5-year-contract

Och eftersom Telenor inte har Edge, så får vi antingen vänta overkligt länge tills iPhone kommer över huvud taget, eller så blir det en annan operatör. Jag hoppas, och tror, på det senare.

Ursprungligen av Leftrustle:

Nåväl, om det nu är klart att telenor får 3G-iPhone kommer väntan nog bli lång. Enligt folk på O2 i england kommer det komma en 3G-iPhone... I slutet av 2008.

Jag tycker det är lite lustigt att en del personer, som på Macfeber dit jag länkade, verkar tro att Apple skulle ta fram en 3G-telefon speciellt för Sverige, när inte England, Tyskland eller Frankrike fått det.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag tycker det är lite lustigt att en del personer, som på Macfeber dit jag länkade, verkar tro att Apple skulle ta fram en 3G-telefon speciellt för Sverige, när inte England, Tyskland eller Frankrike fått det.

Har inte ens kollat vad som skrivits på MacFeber, men norden är ju dock en känslig marknad iom Nokia och SonyEricsson. Så de kanske inte gör specialversioner för Norden, men väntar med lansering här tills de har en iPhone v.2 med tyngre hårdvara.

Ursprungligen av Chaosstar:

Har inte ens kollat vad som skrivits på MacFeber, men norden är ju dock en känslig marknad iom Nokia och SonyEricsson. Så de kanske inte gör specialversioner för Norden, men väntar med lansering här tills de har en iPhone v.2 med tyngre hårdvara.

Apple var väl inte visat så stor finkänslighet för Sverige hittills, men visst, om dom hade en 3G-telefon pågång så skulle den vara bättre lämpad. Men om 3G-varianten dröjer till hösten 2008, då hoppas jag dom lanserar iPhone utan 3G före dess.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-12 10:18

Kanske lite offtopic men jag kopte en iPhone i lordags och tycker Edge e helt OK. For att surfa o lalla runt pa google maps och youTube iaf. Var en positiv overraskning for mig helt klart.

1
Bevaka tråden