Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken tyst och snabb extern hårddisk?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-08 10:19

Hej,

Jag har en macbook och inser nu att jag behöver mer hårddiskutrymme. Undrar om någon har ett förslag på vad jag skall köpa för extern hårddisk som är relativt tyst och snabb. Det är en djungel av hårddiskar och behöver lite hjälp. Några förslag på vad jag skall köpa?

/Anna

Köp en disk med både Firewire och USB2... kolla på Lacies diskar. Annars har du både Western digital och Seagate...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-14 21:22

Håller med, Lacies på sin tid "feta" 250 GB har fungerat utmärkt. Men den är inte alls lika tyst som den lilla (120 GB)vita från Formac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-14 22:06

Det finns ett köp som jag verkligen ångarar under detta år.

Jag har också bärbar och köpte en snabb och bra extra disk. Och varje gång jag skall iväg någonstans så måste jag släpa med mig åbäket, samt strömförsörjning. Det värsta är att kavla upp grejern i säkerhetskontrollen på Arlanda, folk kollar lika mycket varje gång.

Oavsätt vad du skall ha den till, så kommer dagen komma då du blir lika beroende av informationen på den extra disken som i din bärbara dator och då kommer du behöva släpa med dig din extra hdd överallt.

Mitt tips, köp en som drivs enbart på USB (eller om de finns Firewire varianter vet jag inte). Varje gång du flyttar din dator så kommer det vara SÅ skönt att inte behöva flytta någon strömkälla för hårddisken.

Bara mitt tips. Skall du aldrig flytta den så köp en billig lacie porshe och ställ så mycket prylar på den att du aldrig ens kommer att vilja ta med den

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2007-10-16 21:05

MacBook -> Lacie mobile /usb

Dottern fick en liten Lacie 160 gb mobile till sin MB..;)
skall ut o resa .. nu undrar hon vilket backupp program?
för att säkra moderdatorn..

till Lacien finns både Lacie 1 click 1.1.1(backup) samt
SilverKeeper 1.1.4.. ..
och kan hon kasta in övrig data i efterhand.?

* försökte föra in några mappar manuelt och Lacien skrek
för långt filnamn eller fel teken på några filer!
men tog visa och ignorerar visa?!
reagerar den på å äö osv ( fil namnen är ej långa)
* den strejkar att mata ut i bland.. dock ny för i dag..

nån med erfarenhet vore mer än tacksam :"> vill ej göra nåt DUMT

Ladda ner CCC Carbon Copy Cloner gratis och ypperlig!

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2007-10-17 10:41
Ursprungligen av screwpull:

Ladda ner CCC Carbon Copy Cloner gratis och ypperlig!

Tack TACKAR !:p

Ursäkta en lite obstinat invändning, men rubriken handlar om en extern tyst hårddisk och då kommer ju fläktar och annan bråte in också. Efetrsom jag har samma behov vill jag att vi startar om.

Någon som har tips/erfarenhet av en TYST extern HD, helst med Firewireanslutning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-01 11:51

Tänk över användningsområdet först. Skall den vara inkopplad och stå på hela tiden (Time Machine)? Eller är det extra lagringsutrymme som skall med jämt då datorn är ute och reser? Jag tycker att den primära backupdisken inte skall följa med på resor.

För en disk som jämt är inkopplad är det bra om den automatiskt går i vila. Då blir den helt tyst då den inte används. Denna egenskap skyltas det dåligt med från tillverkarna. Av de diskar jag provat så går WD MyBook samt en LaCie porsche jag har automatiskt i vila. De andra surrar jämt.

Hur de låter i drift varierar. Jag har två MyBook som är nästan helt tysta, och en annan som låter rätt mycket.

Ursprungligen av pesc:

Jag har två MyBook som är nästan helt tysta, och en annan som låter rätt mycket.

Vilken MyBook är det? Har du hunnit prova den med Time Machine? Är själv sugen på att köpa World Edition 500 Gb nämligen så jag känner att jag måste sondera terrängen innan jag slår till.

Behöver en disk till min Mac Mini som går som Mediacenter då den interna i Mac Mini är lite begränsad. Ska spela in TV samt ha alla foton och videofilmer på den, ev även systemet. Behöver därmed vara på mer eller mindre hela tiden.

Ursprungligen av sensonic:

Behöver en disk till min Mac Mini som går som Mediacenter då den interna i Mac Mini är lite begränsad. Ska spela in TV samt ha alla foton och videofilmer på den, ev även systemet. Behöver därmed vara på mer eller mindre hela tiden.

Skulle ta en titt på denna, passar bra ihop med din Mini!

http://www.iomega.com/direct/products/family.jsp?FOLDER%3C%3Efolder_id=32593561

Ja, är sugen på den jag med. Någon som har en och kan uttala sig om ljudnivå?

  • Medlem
  • 2007-11-05 01:35

Jag har två st 2,5" med bubbla firewire (chassi från cupertino). Den ena med Fujitsu i och den andra Samsung. Dom hörs knappt alls. Mycket nöjd med dom.
Sedan har jag en 3,5 tum firewire + USB2 med en Seagate i och den vibrerar en del. Använder den nu som Airdisk.
Fjärde disken är en WD Pro edition 500 (3,5" tripple interface) och den både vibrerar för mycket och väsnas för mycket.
Alla fyra går ner i vila då dom inte används och är inkopplade till en Mac.

Vet du vilket chassi från Cupertino du har?

Jag har en Cupertino M9 och den är så där vad gäller ljudnivå ifall man styr den till lägsta fläkthastighet manuellt. Det funkar bra när jag kör projektor (Optoma HD70) för då dominerar projjens fläktljud. (Optoman är nog en ganska tyst projektor). Utan projjen igång är det lite för högt från disken kan jag tycka.

Kör jag den på automatisk fläktstyrning låter chassiet förskräckligt...

Btw, vad menar du med dubbla firewire? Två separata chassien eller två diskar i samma men ändå med dubbla firewire?

  • Medlem
  • 2007-11-05 12:39

Det är två sådana här.
http://www.kullander.se/product.php?productid=17853&cat=325&page=1
Ingen fläkt och två firewire-kontakter. Jag brukar koppla dom i serie. Mycket smidigt.

Senast redigerat 2007-11-06 01:24

Bästa externa diskarna jag köpt är chassin från Kullander / MacPower: "Pleiades"
och sedan bästa disken för dagen. Jag har ett Pleiades 3.5" Combo (FW800+400+USB2) med en Seagate Barracuda 7200.10 som jag använder till högupplöst multikanalsinspelning och videoredigering som är helt suveränt! Tyst, svalt, grymt snabbt!

http://www.kullander.se/home.php?cat=325&catexp=325

Har hört att iomega, lacie m fl köper andrasorteringsdiskar medans förstasorteringsdiskarna säljes under eget märke av tillverkarna (Seagate m fl). Vet inte om det är sant, i vilket fall har jag senaste året köpt och återlämnat både en iomega och en lacie för att diskarna inte varit helt ok.

Ursprungligen av ninjamac:

Bästa externa diskarna jag köpt är chassin från Kullander / MacPower: "Pleiades"
och sedan bästa disken för dagen. Jag har ett Pleiades 3.5" Combo (FW800+400+USB2) med en Seagate Barracuda 7200.10 som jag använder till högupplöst multikanalsinspelning och videoredigering som är helt suveränt! Tyst, svalt, grymt snabbt!

http://www.kullander.se/home.php?cat=325&catexp=325

Har hört att iomega, lacie m fl köper andrasorteringsdiskar medans förstasorteringsdiskarna säljes under eget märke av tillverkarna (Seagate m fl). Vet inte om det är sant, i vilket fall har jag senaste året köpt och återlämnat både en iomega och en lacie för att diskarna inte varit helt ok.

Tack för tipset! mapower Pleiades verkar grymma....

Jag har en WD MyBook som fungerar bra och är tillräckligt tyst för att jag inte ska höra någon skillnad om den är på eller inte, G5an överröstar den.
Jag har hört att LaCie ska låta rätt mycket, i alla fall Porche-diskarna. Låter logiskt, Porches bilar låter ju också en del.

Ursprungligen av Magnus Krantz:

Jag har hört att LaCie ska låta rätt mycket, i alla fall Porche-diskarna. Låter logiskt, Porches bilar låter ju också en del.

Jag har en sån (en 250GB FW) och den låter absolut ingenting, och tänkte köpa en till, som enligt löfte ska vara fläktfri. Eftersom de som väsnas mest är de som har fläktar i som för detta oväsen. Skickade precis tillbaka en La Cie Minihub, den lät betydligt mer än vad man kan stå ut med. Har faktiskt haft en Porsche (bilen) en gång och den lät en hel del mer ska jag tillägga och i det fallet var det motorn och inte fläkten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-12 10:31

Den senaste MyBook jag köpte var en MyBook Premium Edition (Firewire) 500GB. Fungerar utmärkt med Time Machine och är ganska tyst.

Vad gäller World Edition så säger WD själva att endast Windows stöds. Det går säkert att få igång den med Mac på egen hand eftersom det i själva verket verkar vara en Linux-burk som delar ut SMB.

Nu vill väl Time Machine helst vill dela filer över AFP till en HFS+-partition. Det kanske går att få igång över SMB (vet inte) mot en HFS+ sparse image. Dessutom så verkar USB-porten på WD World edition vara avsedd för fler externa diskar och INTE att ansluta direkt till datorn, så du MÅSTE accessa filerna över ethernet-porten.

Om någon kör Time Machine mot denna disk skulle jag också vara nyfiken på att höra, men tills vidare skulle jag nog rekommendera att avstå från detta och köra backuperna så som Apple rekommenderar och supportar; med en direkt ansluten (eller AFP) disk som är HFS+-formatterad. Helst mot en hårddisk som supportar Mac enligt sin spec.

Ursprungligen av pesc:

... Det kanske går att få igång över SMB (vet inte) mot en HFS+ sparse image...

Time Machine fungerar fint över SMB, efter att man slagit på "unsupported drives" (hur man gör finns i många trådar om Time Machine). All Time Machine backup som går över nätverk görs till en sparseimage, så det är inte heller krav på HFS+ filsystem, utan det går fint med t.ex. ext3 (antaligen också med NTFS, men jag har inte testat det).

pesc: Tack för det utförliga svaret. Synd att det inte verkar fungera direkt ur boxen, hade varit skönt att ha en extern som man kunde plugga in i routern till ett vettigt pris. Den skulle ha passat bra med mina vita MB och mina vita högtalare... Men allt hopp är väl inte ute, det kanske finns någon som har lyckats använda den till en mac med ett önskvärt resultat.

Hittade en som hade köpt den på amazon.com, den personen skrev såhär: "This would not be good for macs if you're looking to access it outside your network. But it works, and not the fastest. If you have a pc, it would be the best. I'm looking for another one. By the time I get something that works for me, i should have a few terrabites. LOL"

Senast redigerat 2007-11-12 12:54

En färdigbyggd extern hårddisk som back-up

Vilken är billigast färdigbyggd externt hårddisk som går att köpa i dag?
Den behöver inte kunna rymma några enorma mängder. Det räcker ungefär med den minsta lagringskapaciteten som finns att köpa.

Jag skulle behöva den för enbart back-up syfte och för att kunna boota om systemet om det var nödvändigt.
Den bör ha firewire. Andra krav är sekundära. Fast om den låter jättemycket hela tiden … är kanske inte någon höjdare.
(Men jag är van vid ljudet av en susande Sawtooth redan länge …)

Har noterat att de flesta stormarknad har inte externa hårddiskar med firewire anslutning. Lite märkligt.
Nästan alla ser ut att ha enbart USB. Försäljarna brukar också påstå att dem är lika snabba!
Men vad hjälper det, om man inte kan boota systemet?

Såg att jag ställt min fråga i fel diskussion, alltså kommer mitt inlägg här:

Såg att Macworld rekommenderar Iomega Ultramax 1TB , är det ngn som vet i vilket nr som testet finns ? Är också lite sugen på WD My Book Studio Edition 1TB, har ngn erfarenhet av den ? Pleiades är oxå fina, lite dyra bara för ett kabinett (Combo:n) ...

Läste här

http://www.cnet.com.au/desktops/stor...9283701,00.htm

att det sitter en 5400 RPM disk i WDn. Fördelen ska vara en tystare drive som inte behöver fläkt (pga mindre värmeutveckling). Nackdelen är givetvis en långsammare disk.

Å andra sidan: om inte FW800 kan mata snabbare än vad en 5400 rpm disk kan ge så "behöver" man ju inte snabbare än 5400 på en extern disk
med FW800 gränsnitt. Eller ger Ultramax:en en betydligt snabbare matning med FW800/RAID 0/7200 diskar ? Någon som vet (hoppas jag uttrycker mig begripligt) ....

Det som tilltalar mig med WD:n är att den ska vara tyst + går i vila när datorn stängs av (dvs man behöver inte sätta på/av den med datorn) = praktiskt. Men samtidigt
är ju en snabb matning ändå det primära ...

Vore intressant att få detta utrett lite grann, är det ngn som kan har erfarenhet de här grejerna ... ?

Jag har freecoms disk på 250 gb
(http://www.freecom.com/ecproduct_detail.asp?ID=2734&CatID=8020&sCatID=1146184&ssCatID=1146551) som är oerhört tyst och smidig. Skulle dock föreslå en Firewire disk ifall du ska flytta stora filer. De har mobila diskar där man får båda interfacen för samma peng som bara USB. sånt gillar vi

Har själv en Lacie 500gb samt en Mybook premium 500gb, tycker att Mybooken är betydligt mer högljudd än lacien. Känns som jag haft minst problem med Lacie.

Är själv ute och letar efter en nätverksdisk. Vill inte köra USB genom min Airport extreme, eftersom prestandan är usel. Tänkte istället köra gigabit ethernet.

Någon som vet hur det fungerar med spindown om den är kopplad direkt till airport extreme? Försöker vara lite energimedveten och tycker det verkar onödigt att den står och snurrar hela tiden, eftersom jag bara använder den någon timma i veckan.

/d

1
Bevaka tråden