Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem att uppdatera firmware

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-03 20:36

Jag har en iMac G5, Intel och har ett problem som jag gärna vill ha feedback på!

Problemet uppstår när jag försöker köra iMac EFI Firmware-uppdatering 1.2.
När jag väljer installation av den och ska starta om datorn genom att hålla in startknappen tills indikatorn börjar blinka eller jag får ett långt startljud, så får jag bara en mapp med ett blinkande frågetecken. Lösningen är att dra ut strömkabeln, vänta minst 10 minuter och sedan starta genom ett vanligt tryck på startknappen.

Jag har haft kontakt med Apple-support och de har inte kunnat hjälpa mig. Har fått en instruktion i hur jag skapar en Firmware restoration CD, men instruktionerna stämmer inte med det jag upplever så det fungerar inte heller.

Varje gång jag kör Programuppdatering får jag upp denna, men så fort jag försöker installera den uppstår samma problem. När jag kör skivverktyget hittar den inga fel på disken.

Nu vet jag inte hur jag ska bete mig. Vad händer om jag helt enkelt struntar i uppdateringen? Enligt supporten så betyder det att jag har ett problem som behöver lösas, men de verkar inte veta hur!?

Gnulia

Ursprungligen av Gnulia:

Jag har en iMac G5, Intel och har ett problem som jag gärna vill ha feedback på!

Problemet uppstår när jag försöker köra iMac EFI Firmware-uppdatering 1.2.
När jag väljer installation av den och ska starta om datorn genom att hålla in startknappen tills indikatorn börjar blinka eller jag får ett långt startljud, så får jag bara en mapp med ett blinkande frågetecken. Lösningen är att dra ut strömkabeln, vänta minst 10 minuter och sedan starta genom ett vanligt tryck på startknappen.

Jag har haft kontakt med Apple-support och de har inte kunnat hjälpa mig. Har fått en instruktion i hur jag skapar en Firmware restoration CD, men instruktionerna stämmer inte med det jag upplever så det fungerar inte heller.

Varje gång jag kör Programuppdatering får jag upp denna, men så fort jag försöker installera den uppstår samma problem. När jag kör skivverktyget hittar den inga fel på disken.

Nu vet jag inte hur jag ska bete mig. Vad händer om jag helt enkelt struntar i uppdateringen? Enligt supporten så betyder det att jag har ett problem som behöver lösas, men de verkar inte veta hur!?

Gnulia

Det finns ingen iMac G5 med Intelprocessor. iMac G5 använder en PowerPC G5-processor. Den använder dessutom OpenFirmware och inte EFI, vilket kanske skulle kunna förklara varför du inte kan installera firmware-uppdateringen.

Detta naturligtvis förutsatt att det är en iMac G5 du har. Om du öppnar programmet Systeminformation och kollar vad det står för modellnamn där så bör det stå ifall det är en iMac G5 eller ej.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-03 21:19

Jag har en iMac Intel

När jag öppnar systeminformation får jag denna text bl.a

Modellnamn: iMac
Modellidentifierare: iMac5,1
Processornamn: Intel Core 2 Duo

Programuppdateringen kör jag via datorn och jag trodde att den kände av vilka uppdateringar som relevanta för min modell??

har jag missförstått något?? Gnulia

Alltså inte en G5:a så var den delen löst, men inte varför det inte går att uppdatera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-04 20:16

Som sagt, uppdateringen fungerar inte, varken via programuppdatering eller när jag skapar en Firmware Restoration CD 1.4.
Allt som händer är en blinkande mapp med frågetecken, så får jag avbryta, dra ur strömkabeln, vänta 10 minuter, och starta om igen ... har jag tur så dyker äpplet upp som det ska

Om någon kan hitta orsaken till det här så vore jag jättetacksam!

Lev väl Gnulia

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-10 16:12

Hej igen!
Nu har jag suttit i telefonkö igen, väldigt länge p.g.a. alla som har problem med Leopard tydligen.

Till slut fick jag tala med second line support eftersom first line inte visste svaret. Killen (varför är det aldrig några tjejer?) sa i alla fall att jag inte behöver den där firmware uppdateringen, så svaret är att helt enkelt strunta i den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-10 16:47
Ursprungligen av Gnulia:

Killen (varför är det aldrig några tjejer?)

Enkelt, för att tjejer inte är lika intresserade av teknik som killar.

Ursprungligen av Gnulia:

...sa i alla fall att jag inte behöver den där firmware uppdateringen, så svaret är att helt enkelt strunta i den.

Låter som han vill bli av med dig. Trist sätt att behandla dig. Klart du ska kunna installera allt som kommer upp i programuppdateringen. Allt som kommer upp i programuppdateringen är anpassat för din dator och saker som ska installeras. Precis som du själv skriver en bit upp.

Mitt tips, gå in under Äpplet > Systeminställningar > Startskiva Se till att din hårddisk är markerad. Låter som det inte har med saken att göra jag vet men jag har faktiskt fått ett liknande problem ur världen på det sättet.

Prova sedan uppdateringen. Du är helt säker på att du håller ned starttangenten tillräckligt länge och inte släpper den en millisekund under uppstarten?

Senast redigerat 2007-11-10 19:01
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-10 20:05

Jag är säker

Tjejer är visst intresserade av teknik, jag är en av dem!

Jag har provat det du föreslår, dvs kollat att systeminställningarna säger att jag ska starta på mitt OS...

Och jag är säker på att jag hållit in startknappen som jag ska.... till saken hör att jag är en mycket van användare av både Mac och PC, så jag läser alltid alla instruktioner noggrannt liksom supportsidor och communities. Killen jag talade med sa faktiskt att alla uppdateringar inte alls behöver installeras, det beror mycket på vad man använder, och när jag läser vad firmware update 1.2 påstås fixa, så kan jag faktiskt inte förstå vad jag ska ha den till.

Men tack ändå för din hjälp Gnulia

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-10 20:24
Ursprungligen av Gnulia:

Tjejer är visst intresserade av teknik, jag är en av dem!

Jag har provat det du föreslår, dvs kollat att systeminställningarna säger att jag ska starta på mitt OS...

Och jag är säker på att jag hållit in startknappen som jag ska.... till saken hör att jag är en mycket van användare av både Mac och PC, så jag läser alltid alla instruktioner noggrannt liksom supportsidor och communities. Killen jag talade med sa faktiskt att alla uppdateringar inte alls behöver installeras, det beror mycket på vad man använder, och när jag läser vad firmware update 1.2 påstås fixa, så kan jag faktiskt inte förstå vad jag ska ha den till.

Men tack ändå för din hjälp Gnulia

OK, klart det finns teknikintresserade tjejer. Men inte lika många och ofta inte lika tekniskt kunniga eller insnöade. Inget konstigt med det. Varken bra eller dåligt tycker jag, bara så det är. Ser ingen skillnad om jag pratar med en tjej eller kille här på 99. Jag tycker attityd och kunskap är mycket viktigare. Nog om det.

Nä, du kanske inte behöver använda den installationen i framtiden men jag vänder mig emot hur han resonerar. Du ska kunna installera allt som kommer upp i programuppdateringen och det är hans jobb att hjälpa dig. Dessutom kan det mycket väl vara så att du behöver den indirekt i framtiden. Dvs, att något inte kommer upp i programuppdateringen eller vägrar installeras pga att den inte är installerad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-10 21:02

OK Acke!

Själv är jag ganska insnöad dock ... jag kan hålla med dig i princip, men om jag nu har detta problem och jag inte kan få det att fungera, så ska jag kanske släppa det om det inte är viktigt. Jag menar, allt fungerar ju faktiskt annars ... om jag inte varit insnöad så hade jag antagligen inte brytt mig om det..

Jag frågade faktiskt själv om jag verkligen behövde denna uppdatering, så det var inget som Apple support själva hittade på. Personligen tycker jag att de är bra på support om jag jämför med andra supportgrupperingar. De frågar alltid om man är nöjd med lösningen etc.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-10 21:57
Ursprungligen av Gnulia:

OK Acke!

Själv är jag ganska insnöad dock ... jag kan hålla med dig i princip, men om jag nu har detta problem och jag inte kan få det att fungera, så ska jag kanske släppa det om det inte är viktigt. Jag menar, allt fungerar ju faktiskt annars ... om jag inte varit insnöad så hade jag antagligen inte brytt mig om det..

Jag frågade faktiskt själv om jag verkligen behövde denna uppdatering, så det var inget som Apple support själva hittade på. Personligen tycker jag att de är bra på support om jag jämför med andra supportgrupperingar. De frågar alltid om man är nöjd med lösningen etc.

Är du säkert, jag känner inte dig. Vad jag menar är att Apple-supporten oftast inte håller en hög nivå och att hålla med om att du inte behöver en uppdatering, speciellt en firmware-uppdatering känns som ett sätt att få dig ur vägen. Ingen chans i världen att de där sitter på info som gör att de kan säga att du inte behöver den uppdateringen i framtiden.

Nu försvinner den här diskussionen bort från ämnet känner jagmen jag tänker bara på att om supporten har någon i luren som har ett besvärligt problem som själv frågar om de verkligen behöver en lösning på problemet så tror jag de 9 fall av 10 direkt svara på så sätt att det blir lättast för dem. Så mycket tjänar de inte...

Personligt tycker jag att de håller en normal nivå för ett supportställe, varken mer eller mindre.

Hur som helst, trist att jag/vi inte kan hjälpa dig mer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-11 22:00

Jag har försökt få hjälp med detta på ett antal diskussionsforum inklusive Apple-support, till saken hör också att jag fått ett antal tips som jag provat samt att jag läst knowledge base artiklar i ämnet, men inte hittat något som hjälp mig ...
så jag tror att det är så gott som omöjligt att få ett enkelt svar på detta!

... sen kan du anse att tjejer inte är lika insatta som killar ... men jag anser att du har fel Tack i alla fall för att du försökte // Gnulia

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-15 10:07
Ursprungligen av Gnulia:

... sen kan du anse att tjejer inte är lika insatta som killar ... men jag anser att du har fel Tack i alla fall för att du försökte // Gnulia

Jaså, så om vi tar 100 killar och 100 tjejer ute på stan så tror du att det är jämnt upp med datorkunskaper? Eller ta 99.se som ett närmare exempel. Är det mest killar eller tjejer här?
Tror du verkligen det eller skriver du bara det för att man som tjej förväntas att bita ifrån blint varje gång något sådant här kommer upp? Gör inte det till en genusfråga nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-15 20:21

Jag vill inte alls göra det till en genusfråga, du menar säkert inget illa och jag tar inte illa upp.

Däremot är jag ibland lite trött på att bli behandlad som ett kollektiv ... jag vidhåller att det visst finns tjejer som är både insatta och intresserade av datorer precis som det finns killar som är insatta och intresserade av s.k. feminina områden.
Sån är jag, jag käftar emot när jag inte kan hålla med om en sak jag bryr mig inte det minsta om vad jag förväntas göra, känner inte heller igen din beskrivning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-16 00:56
Ursprungligen av Gnulia:

Jag vill inte alls göra det till en genusfråga, du menar säkert inget illa och jag tar inte illa upp.

Däremot är jag ibland lite trött på att bli behandlad som ett kollektiv ... jag vidhåller att det visst finns tjejer som är både insatta och intresserade av datorer precis som det finns killar som är insatta och intresserade av s.k. feminina områden.
Sån är jag, jag käftar emot när jag inte kan hålla med om en sak jag bryr mig inte det minsta om vad jag förväntas göra, känner inte heller igen din beskrivning.

Vilken roligt lite tråd vi har du och jag. Helt offtopic och förmodligen de enda som läser den.
Fast jag pratar inte om dig. Gjorde detta klart redan mitt tredje inlägg. Jag generaliserar för att förklara varför det aldrig eller sällan sitter tjejer i supporten.

Inte som att jag hävdar att tjejer inte kan lära sig exakt lika mycket om datorer pga något genetiskt utan menar att det är ovanligt då kvinnor ofta inte är lika intresserade av teknik. Om detta har men samhället och göra eller om skillnaden mellan män och kvinnor spelar in vet jag inte. Är egentligen en annan fråga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-16 19:34

Ja, det är lite kul faktiskt ... och du har nog rätt .. det är säkert bara du och jag som läser

Vore kul om vi kunde komma på något intelligent sätt att göra tjejer mer intresserade, tycker jag. Själv blev jag först intresserad då Macintosh introducerades på det lab jag arbetade på i mitten på 1980-talet. Sedan rullade det bara på, jag har varit involverad i IT-projekt i ollika konstellationer ända sedan dess, både som admininstratör och projektledare och chef.

Kanske är det så att att Windows har förstört intresset?
;-)Gunilla

Nejdå! Jag läser också och sitter med en iMac5,1 med Intel Core 2 Duo på 2.16 GHz och har samma problem med EFI-uppdateringen.
Det har ju gått ett och ett halvt år sen ni skrev här sist så det kanske finns en lösning. Någon som känner till något?

/mvh David

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-20 18:56

Hejsan David,
Det svar jag fick från Apple var att helt enkelt låta bli den uppdateringen - jag har följt det rådet och har inga andra problem. Apple-teknikern sa att uppdateringen inte var nödvändig, så nu får den helt enkelt ligga där och skvalpa ... jag rör den inte.

:-)Gunilla

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-21 12:41

Hej på er. Vad händer om ni laddar ned uppdateringen manuellt och försöker ladda installera den? http://support.apple.com/downloads/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-21 13:40

Hejsan

Det testade jag också men vad jag kommer ihåg så lyckades jag inte då heller. När jag försökte köra med skivan så hände absolut ingenting, om det var instruktionen eller mig det var fel på vet jag inte, men jag hade kontakt med tekniker på Apple som försökte hjälpa mig och han lyckades inte heller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-21 16:29

Firmware restoration CD går bara att använda om något går fel under uppdateringen av EFI.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-21 16:46

OK - jag kom väl ihåg fel, antagligen testade jag själv.
I vilket fall som helst fick jag rådet att bara skippa uppdateringen.
Jag orkar nog inte testa mer - höll på jättemycket då för över ett år sedan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-21 16:51
Ursprungligen av Gnulia:

OK - jag kom väl ihåg fel, antagligen testade jag själv.
I vilket fall som helst fick jag rådet att bara skippa uppdateringen.
Jag orkar nog inte testa mer - höll på jättemycket då för över ett år sedan.

Jag förstår, man orkar ju bara så länge när man får samma resultat. Kan väl hoppas på att det kommer en ny uppdatering som fungerar.

1
Bevaka tråden