Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS9 och Leopard

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har lust att skaffa Leopard till en PMG4 1.42 Ghz DP, vilket bör gå bra. Avvaktar dock till efter nyår för att höra hur det fungerar för er andra som inte kan vänta. En fråga återstår dock, hur gör jag för att köra OS9? inte för att jag brukar använda det särskilt ofta, men barnen har några spel i OS9. Antar att det går att ha en systemmapp med Tiger och Classic och starta från den, men finns det andra sätt? Sedan är det ju Intelmacarna, fast det är inte aktuellt för närvarande.

Stöd för Classic-miljön i OS X kommer att försvinna, men istället för den kan du använda ett program som heter SheepShaver. På PowerPC körs det i full hastighet, så det blir ingen emulering som annars skulle ha gjort det långsamt. Det fungerar för Mac OS upp till version 9.0.4, dock inte 9.1 och 9.2. I SheepShaver fungerar även såväl System 7/Mac OS 7.6 och Mac OS 8 om du skulle vilja köra det.

Jag skulle rekommendera dig att ha en separat installation för OS 9. Tror det är den absolut enklaste lösningen, även du får dualboota.

Ursprungligen av Marcus K:

På PowerPC körs det i full hastighet, så det blir ingen emulering som annars skulle ha gjort det långsamt.

OT: Tro mig, OS 9 är INTE långsamt genom SheepShaver på intelmacar. Aldrig sett ett OS starta så snabbt.

Jag kör BasiliskII, och det går som tåget. Är det 68k-program man ska köra så är det bra. Det är en rätt häftig känsla att köra i fullskärmsläge, MacBooken känns helt enkelt som en supersnabb 68k-Mac!

SheepShaver har jag inte fått igång än. Problemet är samma som jag hade med Basilisk först, det är inte bara att ladda ner och köra, man måste ha en skivavbild med lämpligt system samt ROM-fil, och det ska passa ihop också, samt passa med de program man vill köra. Det kan ta en stund innan man får ihop.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-18 14:07

Fungerar Dubbelmoral med Basiliskt eller Sheepshaver?

//Rob

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-10-19 00:54

SheepShaver har jag lyckats boota med New World ROM (Mac OS ROM) som är hämtad från "Mac OS ROM Update 1.0" och CD "Power Mac G4 Återskapa program" och "Power Mac G4 Installera Program".

Kan dock varken installera eller återställa med dessa.

Vet ej vilken G4 de hör ihop med, inte min MDD i alla fall. Har även en gammal Mac OS 8.5 CD som kommer till findern och varnar att skrivbordsmappen är låst och så bootar sheepshaver om, och igen, och igen.

Jaja, det blir att leta rätt på en Mac OS 9 Retail-CD. Torrentvägen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-19 01:13

Håll inte på!

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-10-20 19:48

Ja men hur hanterar man Sheepshaver. Hittar ingen bra info om det. Man ska bl.a hämta gammal ROM. Om man nu inte har det då? Finns det någon insatt som kan lotsa en igenom detta?

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-10-21 00:45
Ursprungligen av rose:

Ja men hur hanterar man Sheepshaver. Hittar ingen bra info om det. Man ska bl.a hämta gammal ROM. Om man nu inte har det då? Finns det någon insatt som kan lotsa en igenom detta?

http://emaculation.com/forum/

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-10-21 00:44

Jag lyckades installera med ovanstående "Power Mac G4 Installera Program"-CD.

Följde denna tråd

Jäklar vad snabbt den startar... men inte direkt stabilt. Sedan hade jag väldiga problem med att komma ut på nätet. Slutade med att jag fick dra igång terminalen* och ändra i den osynliga inställningsfilen, 'nonet true' ändrades till 'nonet false'.

* inställningsfilen heter .sheepshaver_prefs vilket gör att man inte kan ändra den i Textredigeraren.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-11-11 21:31

Hej!
Jag lyckades precis (för första gången) installera OS9 på min iMac G5 för att köra ett gammalt spel. So far so good. Jag startar från spelets CD och det hittar OS9 självt.

Kan man installera OS9 på ett fickminne och använda det senare när man har installerat Leopard? Jag försod ganska lite på Emaculation-forumet, det är väldigt invecklat... men jag tänker att spelet kanske hittar OS9 på USB minnet?

Tack

1
Bevaka tråden