Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples PDA på gång!?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Avdelningen för vilda spekulationer kan härmed redovisa följande fakta:

Jag träffade en bekant idag som jag inte sett på många år och som alltid vid dylika tillfällen kom frågan om nuvarande arbetsplats upp. Det visade sig att han arbetar på ett företag som heter Decuma ( www.decuma.se ). De sysslar med handskriftsingenkänning och har bl.a. sålt sin lösning till Casio och HP. Det som skiljer dem från andra motsvarande tillverkare är att de levererar både användargränssnittet och tekniken bakom och givetvis är deras lösning bättre än alla andra

Efter att ha diskuterat Palm och Newton och deras egenskaper en stund sade han (citat) "Apple kommer ju med en ny snart". Min nyfikenhet högg förstås direkt, så jag frågade om han hade någon inside information, eller bara hade läst ryktessajterna som vi andra. Tyvärr svarade han aldrig på det utan gled lite elegant tillbaks till Newton och att Apple var före sin tid när den släpptes.

Här följer nu spekulationen:

Var det så att han råkade säga några ord mer än han borde, vilket i så fall skulle kunna innebära att en Apple PDA verkligen är på ingående med Decumas textigenkänningsmotor under skalet?

Eller...

...sysslar jag med önsketänkande och förhastade slutsatser?

Framtiden lär väl förhoppningsvis ge svaret...

/Göran

  • Oregistrerad
  • 2002-10-06 21:28

Det ryktas om mycket i Januari... Jag tror det kan vara ett av de spåren!

Möjligt att de släpper en PDA, men de kommer nästan helt säkert använda sin egen ICR motor (Inkwell) som anses vara det bästa som finns för att känna igen handstil.

Det vore fantastiskt fräckt med ett OS X i miniformat.

Ciryon

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2002-10-06 22:44

Försöker plantera min spekulation igen då...

En ny iPod, utbyggd till PDA? Skulle vara något det...

Mp3-spelare, PDA, hårddisk, allt i ett!

  • Medlem
  • 2002-10-07 00:17
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Clas:
Försöker plantera min spekulation igen då...

En ny iPod, utbyggd till PDA? Skulle vara något det...

Mp3-spelare, PDA, hårddisk, allt i ett!

jag tycker det låter rimligt! hårddisk, ljudutgång, kalender, synkfunktion finns ju redan så en bra tryckkänslig färgskärm är ju det enda som saknas på ipod för att göra den till pda, så varför skulle de inte göra det?!?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Göran Bolinder:
De sysslar med handskriftsingenkänning och har bl.a. sålt sin lösning till Casio och HP. Det som skiljer dem från andra motsvarande tillverkare är att de levererar både användargränssnittet och tekniken bakom och givetvis är deras lösning bättre än alla andra

/Göran

Inte troligt. Då Apples egna teknik i princip pruttar på alla andra som finns...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Göran Bolinder:
De sysslar med handskriftsingenkänning och har bl.a. sålt sin lösning till Casio och HP. Det som skiljer dem från andra motsvarande tillverkare är att de levererar både användargränssnittet och tekniken bakom och givetvis är deras lösning bättre än alla andra

/Göran

Inte troligt. Då Apples egna teknik i princip pruttar på alla andra som finns...

Apple har skrotat bra grejer förr. Om de som kan det har slutat och dokumentationen inte räcker till, eller om anpassningen till ett nytt system blivit för bökig, så kan det vara rätt väg. Copland var egentligen inget fel på, skulle ha funkat långt innan OSX, men man skrotade det och tog in en extern lösning.

Om Atkinson (tror jag det var, eller Herzfeld) slutat för tidigt hade Apple fått skrota hela QuickDraw och börja om från början, för det fanns bara en person på hela företaget som förstod hur regioner fungerade.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2002-10-07 08:40
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ove:
jag tycker det låter rimligt! hårddisk, ljudutgång, kalender, synkfunktion finns ju redan så en bra tryckkänslig färgskärm är ju det enda som saknas på ipod för att göra den till pda, så varför skulle de inte göra det?!?

...då kan man ju börja snacka om "handdator"...

Är det inte så att Jobs har sagt att PDA marknaden inte är något Apple ska ge sig in i..

Om det nu har ändrats el ej låter jag vara osagt, men med konjukturerna etc så är jag iaf tveksam till det..

Visst lite macfreaks tycker säkert det är skit ball men det kvittar nog för Apple. Dom räknar på lönsamhet o bla bla..

Men utan tvekan skulle en PDA från Apple säkerligen vara den bästa av alla PDAs när det presenterades. När den sedan skulle börja skeppa etc skulle säkert en hel drös andra tillverkare redan ha motsvarande varianter ute o till billigare priser..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-07 08:50

En Apple-PDA vore kul. Det var ju förresten gamle Apple-bossen John Sculley som myntade ordet "personal digital assistant". Men det är nog smartare om Apple koncentrerar sig på att bygga bra datorer och på att putsa och fila på X ytterligare. Det är svårt att tjäna pengar i PDA-branschen.

Apple står inför några svåra val nu i höst och under våren 2003. Ska de fortsätta med Motorolas processorer eller byta till Intel? Jag tror att ett beslut måste fattas inom några månader - och då har Apple inte tid att hålla på med att utveckla PDA:er.

Apple myntade begreppet och pratade om det i flera år. Sedan registerade Microsoft begreppet som varumärke.

/Ola

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Apple står inför några svåra val nu i höst och under våren 2003. Ska de fortsätta med Motorolas processorer eller byta till Intel? Jag tror att ett beslut måste fattas inom några månader - och då har Apple inte tid att hålla på med att utveckla PDA:er.

Hmm, varför får jag känslan av att du drar upp PPC vs Intel i varenda tråd...? Nåja, jag tror inte att Apple fungerar på det sättet att ett projekt tillåts ta all tid från alla andra. Utan de jobbar på i olika enheter. Sen tror jag dina tankegångar om Intel bara är spekulationer, men det är ju en annan sak. Vad gäller PDA så har ju Jobs flera gånger dissat hela den idén rätt hårt, trots Ink, men man vet ju aldrig...

håller med clas & ove:

"jag tycker det låter rimligt! hårddisk, ljudutgång, kalender, synkfunktion finns ju redan så en bra tryckkänslig färgskärm är ju det enda som saknas på ipod för att göra den till pda, så varför skulle de inte göra det?!?"

det är "bara" att göra fönstret lite större, men intet att förglömma lägg in lite telefontjafs också - så kan man slänga allt annat...

Enligt ovan - alltså med "telefon tjafs" är inte P800 med ett rejält memorystick just detta?..
bara en tanke.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-07 18:53

ipod och pda i ett.
då skulle man bara sakna tv-out på den.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Är det inte så att Jobs har sagt att PDA marknaden inte är något Apple ska ge sig in i..

Han sa nån gång att folk vill använda ett tangentbord och menade nog då att en PDA inte riktigt passar in i digitala hubben tänket... han kan ha ändrat sig...

Enligt god applelogik så verkar det mer troligt med en telefon med inbygd PDAfunktion. Det handlar ju om att reducera antalet "prylar" och ur ett långsiktigt perspektiv har inte PDAn någon framtid. Apple släppte ju inte en mp3spelare förrän de visste att tekniken tillät dem att göra den maskin de ville. På samma sätt tror jag inte vi får se ngn ny überPDA förrän tekniken tillåter dem att göra den liten, snygg, och praktisk. Är man bäst så har man inte råd med halvmessyrer om man vill behålla sitt rykte.

  • Medlem
  • 2002-10-07 21:18
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Anton W:
Enligt god applelogik så verkar det mer troligt med en telefon med inbygd PDAfunktion. Det handlar ju om att reducera antalet "prylar" och ur ett långsiktigt perspektiv har inte PDAn någon framtid. Apple släppte ju inte en mp3spelare förrän de visste att tekniken tillät dem att göra den maskin de ville. På samma sätt tror jag inte vi får se ngn ny überPDA förrän tekniken tillåter dem att göra den liten, snygg, och praktisk. Är man bäst så har man inte råd med halvmessyrer om man vill behålla sitt rykte.

(med risk för att bli tjatig) men ipoden är ju redan "liten, snygg och praktisk"! i med en färgskärm och lite telefonfunktionalitet (kanske något sony/ericsson kan bidra med) så kan man som sagt slänga allt annat. och så kalla det iphone eller liknande så slipper jobs backa på att apple inte ska göra någon pda...

  • Oregistrerad
  • 2002-10-07 21:38

kanske man ska hoppas på en nerbantad version av osx på kommande sony-ericsson telefoner.
nästa version av p800 med en dock vore ju klart trevligt.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-07 21:44

En pda med kalender och allt det vanliga som en pda brukar ha. Men med dessutom mp3 och ljud in och ut så man dessutom kan använda den att spela in röst medelanden med vore riktigt bra. Visst vore det trevligt om det dessutom fanns en bantad version av OSX på den.

  • Medlem
  • 2002-10-07 21:51

Apple var mycket långt före sin tid med Newton. Handdatorerna har fått sitt genombrott först under de senare åren.
Det är mycket riktigt att Apple kommer med en ny iPod utbyggd till PDA, jag har nämligen sett en prototyp på bild hos en kompis. Mer vågar jag inte säga annars måste jag döda er (det så hemligt).

Hoppas priset inte blir för högt.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: 3oPaH:
Apple var mycket långt före sin tid med Newton. Handdatorerna har fått sitt genombrott först under de senare åren.
Det är mycket riktigt att Apple kommer med en ny iPod utbyggd till PDA, jag har nämligen sett en prototyp på bild hos en kompis. Mer vågar jag inte säga annars måste jag döda er (det så hemligt).

Hoppas priset inte blir för högt.

Tycker inte det vore så bright att kombinera just de två. Framtiden ligger i kombinationen telefon/PDA av den enkla anledningen att telefonen har man alltid med sig, iPoden är liten men inte så liten att man inte tänker på den, vilket är mobiltelefonens fördel.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-08 09:50

Den ultimata Apple mojängen är en
iPod,stooor hd,PDA och det bästa en MOBIL!!

Det blir en iLife

Allt i ett!!
Om Apple skulle göra en så skulle i alla fall jag köpa den

En rolig idé i alla fall!

/Alle

  • Oregistrerad
  • 2002-10-08 18:24

ja med en tv-out också då. så man kunde konventera dvd till mpeg4 eller divx och ta med sig ut på landet istället för att släpa med en hel dvd-spelare.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-09 10:08

Ja det skulle nästan utklassa alla produkter på marknaden!
Men visst skulle det vara kul att ha en sån!

Men den bör bli extremt dyr! Antar jag!?

1
Bevaka tråden