Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Diskfel på en nästan ny MB

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-03-31 19:15

Skulle installera BootCamp men partioneringen avbröt pga att det var fel på min HDD!
Gjorde en disk kontroll och får upp följande (som jag inte har en aning om vad det betyder ):

Kontrollerar enhet ”Macintosh HD”
Kontrollerar HFS Plus-enhet.
Kontrollerar filen Extents Overflow.
Kontrollerar katalogfil.
Kontrollerar filer med flera länkar.
Kontrollerar kataloghierarki.
%)
Kontrollerar filen Utökade attribut.
Kontrollerar enhetens bitmönster.
Bitmönsterenheten behöver en mindre reparation
Kontrollerar information på enheten.
Räkning av fritt utrymme på ogiltig enhet
Räkning av fritt utrymme på ogiltig enhet
(It should be 8310483 instead of 8310478)",2)

Enheten Macintosh HD behöver repareras.

Fel: Den underliggande åtgärden avslutades med ett fel

En HFS-enhet kontrollerades
Enheten behöver repareras

Vad sjutton ska jag göra - datorn är ju bara några månader gammal!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-31 19:26

Du kan vara lugn. Det är inget hårdvarufel som du drabbats av. Starta om datorn med systemskivan i cd-läsaren och starta skivverktyget på denna. Därifrån kan du reparera skivan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-01 09:06

Håll nere cmd-s när du startar datorn, kör fsck som det står på skärmen. Efteråt, skriv reboot.

Har fått samma fel på min några månader gammal MB. Man ska väl göra som ovan eller rulla om den, har inte orkat göra något av det ännu. Har varit samma fel i 6 månader nu - får hoppas den inte kraschar...

Reparera disken med skivverktyg. Starta om datorn med skivan i, håll nere C.
Sätt igång att reparera.
För att leva med ett liknande fel kommer bara leda till att disken inte går att rädda överhuvudtaget när den väl kraschar. Jag har precis upplevt exakt detta.
Kunden var måttligt nöjd när det enda som gick att göra var formatera disken.

Skakar liv i en gammal tråd

Jag har stött på samma problem som leszek hade men min fråga är när jag startar om från istallations cdn måste jag väl installera om hela os:et? Och då borde väl all min nuvarande data på skrivbordet gå förlorad, eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-11 11:23

Njedå. Skivan som osx ligger på har även lite verktyg och fungerar som en bootbar disk. Så när du trycker in skivan så kommer du att få välja språk sen kommer du in i installations delen. Och där uppe i menyn så har du något som heter verktyg. Push it!

Tack atomlab! Jag gjorde som du sa men stötte tyvär på ett nytt problem. Reparationen lyckades inte reparera hårddisken och jag fick ett meddelande att

" En HFS-enhet kontrollerades. Försökte reparera 1 enhet. 1 enhet kunde inte repareras." och längre upp i loggen stod följande mening i rött "Enhetshuvudet behöver en mindre reparation. Reparerar enheten."

Är det någon som vet varför det inte går att reparera och isf vad man kan göra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-11 14:11

Kör reperationen en gång till. Har märkt att det oftast måste köras två gånger efter varandra för att få bort alla fel.

Efter en andra gång så var faktiskt hårddisken felfri, konstigt.

Tack för all hjälp!

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-11 17:11

Japp kör några gånger.. som tipset ger här ovan..

1
Bevaka tråden