Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FileVault, prestanda i daglig produktion?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter inbrott på jobbet i mellandagarna börjar jag fundera på om FileVault är ett alternativ för nästa dator. Det är alltid en liten mängd information som man personligen inte vill skall komma i fel händer. Vanlig inloggning är ju enkelt att komma runt. Hur är det med FileVault, tappar man prestanda under dagligt arbete eller är det bara in- och utloggning som tar längre tid.

Ni som arbetar med det, kan ni ge en liten rapport?

Tack på förhand!

Nu har jag inte provat FileVault själv men vad jag läst här på forumet och på andra ställen så är det många som haft problem med det.. Massa diskutrymme som försvunnit, ibland hela hemkataloger som försvunnit.. Kanske är de bara de oturliga få man hör och det fungerar prima för andra, men jag skulle inte våga köra de om man inte har bra backup.

Kanske kan nån komma med lite positiva erfarenheter?

Inloggning är inget som slöas ner, däremot när man loggar ut så vill den återvinna utrymme om du slängt filer (inom någon viss storleksgräns). Beroende på hur stort utrymme du frigjort under din inloggning så kan det ta sin tid att återvinna. Pratar vi GB-storlek så kan det ta minuter.
I övrigt så märker jag inte av några större prestandaförluster under arbete. Bör dock tillägga att maskinen som kör detta (MacBook Core Duo 2 GHz) inte används för tunga jobb. Ska du jobba med stora datafiler så vågar jag inte svara för hur prestandan under aktivt arbete är.

Vad är det för typer av program du kommer använda på datorn?

Jag smiter in här och berättar hur det blir för mej.
Sedan jag blev bestulen på min MacBook har jag tänkt samma sak.
Min hemmapp är ca 60 GB.
När jag slår på Filevault säger den att det finns för lite hårddiskutrymme.

Ytterligare 4080.0 GB behövs!

Yea, sure....!

He he, sedan står det: "Försök tömma papperskorgen".

Papperskorg! Här snackar vi snarare en hel sopstation!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-09 12:26

Går det att stänga av FileVaults behov av att återvinna utrymme? Den frågar ju om det så det är ju valfritt. Min dator vill återvinna utrymme VARJE jäkla gång jag ska stänga av. Det hade varit en sak om man slapp svara, det är lätt att glömma av eftersom det tar en liten stund innan rutan dyker upp, också står datorn där påslagen istället när man kommer hem (= lätt att glömma bort).

Använder FileVault på min MB. Det har fungerat utan några problem under drygt 1 år.
Jag sätter oftast min dator i vila så "problemet" med att återvinna utrymme känns inte som ett problem, och det är enkelt att välja "hoppa över" när man stänger av.
Jag har klippt vissa saker i FCP 6 och då ser jag till att scratchdisken inte ligger på FileVault-delen för att prestanda inet ska bli lidande.
Självklart gör jag backup på den data jag är rädd om, detta oavsett om jag har FileVault eller inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-09 13:56

Får testa vila, men jag gillar inte att ha datorn igång när jag inte är hemma. Den där rutan kommer inte upp direkt för mig, utan efter en stund, och det gör att det är lätt att missa den.

Jag kommer aldrig att kunna använda filevault så länge det kräver dubbla diskutrymmet...:'(
Ja, om några år kanske då möjligen.

1
Bevaka tråden