Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan OS X låta bli att skräpa ner med resource forks?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-10 20:29

Kan man på något sätt få OSX att inte skräpa ner smb -shares med "._foo" -filer?
Hittade hur man får bort .DS_Store och hoppas det finns någon sån inställning för resource forks också.
Att gå å köpa Blueharvest låter lite bakvänt, och vill helst inte köra nåt script för resning. Bäst vore om de inte skapades på monterade shares över huvud taget.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-11-10 22:25

OSX skapar inga egna resurser i filer automatiskt. Det är upp till den applikation Du kör att aktivt göra detta. Så kolla vilken applikation det handlar om, dvs de som sparar resurser i filer. Dessutom innehåller ju resurserna data som säkert också används av den skapande applikationen. så att bara ta bort dem har sina risker.

Normalt är resurs-filer osynliga i filsystem som kan hantera multipla forks (NTFS, HFS, etc), så det ser ut som om du lagrar data i en SMB- eller FAT32-volym?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-11 00:15

Upptäckte "._foo" när jag kopierade över ett par filer till med Finder från Macbooken till en SMB-share på en Windowsmaskin.

Visar dolda filer på Windowsmaskinen så de blir synliga där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-11 18:24
Ursprungligen av Eggert:

Hittade hur man får bort .DS_Store...

Skulle du kunna tänka dig att tala om hur man gör det? Jag irriteras också av dem.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-11 19:28
Ursprungligen av bengtb:

Skulle du kunna tänka dig att tala om hur man gör det? Jag irriteras också av dem.

Hittade info om det här: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=301711

1
Bevaka tråden