Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rensa bort förra ägaren från datorn samt tips om att köra Windows på min Mac?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.
Jag har en del frågor hoppas ni kan hjälpa mig:

1:a. Köpte en lätt beg mac Pro, men blir ej av med hans namn, lösenord, mm,
trots att jag installerat om OS X Tiger från originalskivorna, jag kan logga in med mitt namn som admin med nytt lösenord, med lik förbannat finns han kvar där?
2:a Vidare kan jag ta bort alla dessa drivrutiner för skrivare,mm utom dom jag behöver?
3:dje Vad skall jag skaffa för att få tillgång till PC, ( det var en skälen till att jag köpte denna dator ).
4:dje Nu när jag skall in och rodda med PC:ns skumma värld, vad skall jag köpa för säkerhetssystem, känns nästan som man kommer att hamna i ett getingbo av diverse åkommor.
5:te Jag har en bestämd känsla att jag behöver fråga mer senare, hoppas det är ok, dessutom hoppas jag att ni inte svarar med alltför invecklade termer, då min engelska är från tidigt 60:tal, om jag måste rodda på engelska sidor har lite svårt med datorteckniska snacket, då jag blivit gammal gubbe nu och inte har någon på pripress att fråga längre.
Ni skall veta att ni på 99:an är suveräna, med ert kunnande.

Ha DE bra
Tryckarn

Som svar på 1 och 2 skulle jag säga bästa lösningen är att installera om systemet med medföljande skivor och då välja att radera "Radera och installera". Då raderas rubb och stubb och du får ett nytt fräscht system. Har du egen data du inte vill radera måste du backup på det innan.

I samband med att du installerar om systemet väljer du "Anpassa" och klickar ur allt du inte vill installera, t ex skrivardrivrutiner, program eller språk.

3. Alternativ 1: Du behöver programmet Boot Camp och en skiva med Windows XP eller Windows Vista. Boot Camp följer med Mac OS X 10.5 "Leopard" som du isf måste köpa. Det fanns tidigare en beta av Boot Camp till Mac OS X 10.4 "Tiger" men den var tidbegränsad och funkar inte längre (eller ja, det går att komma runt det men det är lite krångel).

Med Boot Camp partitionerar man hårddisken i två delar, en för Mac OS X och en för Windows. När det väl är gjort installerar man Windows som på vilken dator som helst.

Alternativ 2: Man skaffar ett program för viritualisering som gör att man kan köra Windows (och andra system) i ett eget fönster i Mac OS X. Det funkar helt ok men är inte lika snabbt som alternativ 1. Du kan läsa mer här: http://www.parallels.com/en/products/desktop/

4. För att kunna känna sig någolunda trygg behöver du antivirus och kanske en brandvägg. Det finns ett gratis antivirusprogram här: http://free.grisoft.com/doc/1

1 Jag har själv försökt men endast genom en total formatering med efterföljande ominstallation av alla program löste det slutligt.

2 Du kan radera de du inte behöver om du verkligen behöver utrymmet, annars ligger de inte i vägen. Ska du nu ändå installera om allt kan du välja bort skrivare och språk du inte behöver, de går att installera i efterhand. Du måste ha engelska och svenska installerat.

3 Det bästa är Parallell och Windows, trådar om detta hittar du under Windows på Mac

4 Ett antivirusprogram,

Hej igen.
Nu är det huvudbry på tryckeriet.
Jag tänker följa Örjans råd med total formatering.
Är total formatering samma sak som radera, om såhar jag fått fyra altenativ
Alltenativ för säker radering:
#Radera inte data
#Skriv över med nollor
#7-Pass radering
#35- Pass radering
Hur gör jag, har startat från install 1, där står jag nu?

Ha DE
Tryckarn

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-11 11:08

Man behöver inte göra det där det är mer om man har känslig data då behöver man gå in där. Men eftersom dun nu är där så är mitt råd skriv över med nollor.

/what

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-11 11:45

Angående säkerheten, kan man inte köra Windows i t.ex. parallells och helt enkelt inte tillåta nätverksaccess över huvud taget? Det borde väl bli säkert? Om detta fungerar bra beror ju på vad man tänkt köra under Windows, men om man surfar och mailar från OS X och bara kör någon specialapplikation i Windows borde det väl funka?

Hej.
Ett stort tack till er alla speciellt till Örjan, äntligen är hela mac:en min.

Haaa Deee
Tryckarn

1
Bevaka tråden