Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur importerar man bilder till iPhoto?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-11-09 20:12

Hejsan

Jag sitter för första gången vid en mac och försöker just nu lägga över bilder från min pc. Vad jag funderar på är vart jag ska lägga bilderna för att iphoto ska kunna känna av dem.

i Guiden som ingår med iphoto diskuteras bara hur man gör med bilder från kameran.

Kan någon vänlig hjälpa mig att reda ut mina frågetecken.

Antingen så kan du ta "import to library" i File-menyn eller så kan du nog bara lägga in bilderna i iPhoto Librarymappen under Pictures och du tar "Show Package Contents". Kanske buggar ur lite men det är iallafall där du hittar bilderna under "Originals"

Släpp bilderna över iPhotos fönster så sker importen automatiskt

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-11-09 22:22

ahhhh.. men vart kommer de att hamna då.. eller iofs... det kanske jag inte behöver bry mig om nu när ja äger en mac...

behöver jag ha bilderna i undermappar???
på pc:n hade jag 2007 som mapp oc sedan årets tagna bilder sorterade under evenemang och datum. men nu sköter väl iphoto om det?

En till fråga. Hur kan jag byta format på en extern hård disk... köpte den och överförde filer från pc:n och nu kan jag inte skapa mappar eller ändra på disken. kan ja göra på något annat sätt än å formatera om den??

låt iphoto sköta bildhanteringen du, använd nyckelord till olika saker tex "Födelsedag" "familj"

Sortera kan man göra i det oändliga i efterhand, samma bild kan användas i olika sorteringar, eller också som bisebusen skriver utnyttja händelsefunktionen så gär iPhoto sin egen sortering, Den förutsätter dock att kamerans datum står rätt.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-11-10 09:36

Precis som Örjan skriver. Jag drog över alla bilder rätt in i iPhoto och satt sedan och skapade mappar däri, i vilka jag sedan drog lämpliga bilder. Jag tittar sällan i hela biblioteket nu. Använder händelser, smarta foldrar (speciellt en för 5 stjärnor i betyg) och sökord.

Ang. din externa hd så är den garanterat formaterad i NTFS-format. Det finns inget (bra) sätt att ta sig runt det. Formatera den istället.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-11-10 12:52

Jag tackar er för svaren och känner mig lite bättre informerad i macens stora värld.

Måste dock säga att jag är galet nöjd såhär långt med mitt köp. Den är snygg, galet trevlig och lättanvänd. Gäller bara att få bort pc-tankesättet.

Ursprungligen av Bultzor:

Jag tackar er för svaren och känner mig lite bättre informerad i macens stora värld.

Måste dock säga att jag är galet nöjd såhär långt med mitt köp. Den är snygg, galet trevlig och lättanvänd. Gäller bara att få bort pc-tankesättet.

Ja ofta är det så intutivt och enkelt att man inte tänker på att det kan vara så enkelt.

Köpte för länge sedan en Bluetoth USB till en iBook utan BT. I bruksanvisningen som följde med var det tre sidor för PC. För Mac stod det sätt i den och kör.

1
Bevaka tråden