Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kernel panic vid recover efter tomt batteri

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min Powerbook dog i dag. Satt i soffan och surfade, hade 35% kvar på batteriet. Helt plötsligt dör den, ungefär som när batteriet tar slut. Stoppar i nätsladden, väntar ett tag och startar upp den igen. Skrivbordet syns, men suddigt grått (som alltid efter slut batteri) med en statusbar längst ner. Men efter att ha kommit halvvägs fylls skärmen av två (!) kernel panic-rutor.

Ok, tänkte jag, första gången med denna dator. Stänger av igen, väntar en timme till så batteriet ska återhämta sig helt (även om jag innerst inne visste att det inte var slut), men samma sak händer igen när jag startar den.

Har försökt starta den flera gånger, men den dör varje gång. Vad fan kan jag göra? Är det hårddisken? Kan det hjälpa att plocka ur RAM?

Är en 15" Powerbook av sista modellen med 2 Gb RAM, som aldrig någonsin krånglat innan. Hilfe!

Prova och starta från systemskiva

Testat, men inget händer Kan man tvinga den att starta från systemskivan på något sätt? Var så länge sedan någon av mina macar strulade, så jag har glömt bort alla tricks...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-09 22:33

Ingen servicemöjlighet? Inlife eller nått sånt?

Jovisst, Macforum kan väl serva, men för 840 spänn timmen ex. moms är det frågan om det är värt.

Det jag mest vill veta är om detta är ett tecken på trasigt moderkort eller trasig hårddisk. Är det moderkortet är det verkligen inte värt att reparera, då köper jag hellre en ny Macbook och river ut hårddisken ur den gamla och slänger in i ett externt kabinett.

Men är det hårddisken är det mer katastrofalt på ett personligt plan, frågan är då om det går att rädda data? Hur/var gör man det?

Någon som vet vad som är mest troligt? Det hela började alltså med att datorn slocknade precis som när batteriet är tomt, men utan att det var det. Vilket får mig att gissa på något annat fel än hårddisken.

Har testat att stoppa i systemskivan och hålla nere C, samt att återställa PMU. Inget hjälper.

Hade det varit disken så skulle datorn startat från systemskivan när du höll nere C, så någonting annat är det.

Jo, men samtidigt försöker den inte boota från start, utan återskapa senaste sessionen och funkar det verkligen att hålla nere c i ett sådant läge? Kanske, har aldrig testat.

Verkar ha löst sig nu. Höll inne Power-knappen direkt efter jag startat den, så att den stängdes av på riktigt innan den hann få kernel-panic. Då startade den som vanligt, med vanlig boot (alltså inte recover) och allt verkar fungera som det ska nu. Har beställt en backup-disk nu också. Detta gjorde mig lite skärrad

1
Bevaka tråden