Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

.mac en besvikelse för Apple?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nylige rapporterades om att 180 000 Apple-kunder tecknat sig för Apples .mac-tjänst.

Sina Tamaddon, Apples mjukvaruchef hävdade följande i ett pressmeddelande från Apple.
"The launch of .Mac has been a phenomenal success,"

Men nu gör rykten på

SpyMac gällande att Apple minst hade förväntat sig att 250 000 kunder skulle teckna sig för tjänsten innan slutet av september. Detta innebär att det hittils presterade resultatet måste ses som ett misslyckande från Apples sida.
Redan nu har Apple förlängt introduktionsperioden för gamla iTools användare. Denna åtgärd vidtogs troligen som en nödlösning för att snabbt kunna övertyga fler användare att teckna sig för ett årsabonnemang.

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-03 21:22

Om Tamaddon säger att "The launch of .Mac has been a phenomenal success" menar han antagligen att det inte var så. Klart att .Mac floppar med det priset, på samma sätt som Cube floppade. Man måste marknadsanpassa grejorna annars funkar det inte. Folk är naiva ibland - men inte så dumma.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Klart att .Mac floppar med det priset, på samma sätt som Cube floppade. Man måste marknadsanpassa grejorna annars funkar det inte.

Hmm, kommer att tänka på när iPoden släpptes, då var det folk här på 99mac som på fullt allvar sa "dom kommer ju inte sälja mer än en handfull till det priset". Men ack så fel de hade...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-10-04 01:10

En sak bara: jag gillar inte Steve (läses Jobs) och jag skrattar lite; hahahaha! Ha!

Förstår inte hur det kan vara ett misslyckande att gå från 0 betalande kunder till 180.000 ?

Om man räknar att alla betalar det billigare priset runt 50 dollar så innebär väl det runt 9000000$ i intäkter. Om jag räknat rätt så är det några slantar mer än när det var gratis

Sen att det är ett djäkla sätt är en annan sak.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-04 02:07

Pierre-Jöran Wozniak?

"Pierre-Jöran", hehe

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Daniel Ström:
Förstår inte hur det kan vara ett misslyckande att gå från 0 betalande kunder till 180.000 ?

Om man räknar att alla betalar det billigare priset runt 50 dollar så innebär väl det runt 9000000$ i intäkter. Om jag räknat rätt så är det några slantar mer än när det var gratis

Ja, med vanligt "bondförnuft" så är det ju faktiskt så. Men för företag gäller inte logiken på samma sätt som för andra. Apple ser på de pengar man inte fick in från de 70 000 som inte betalat. Det tär på det beräknade resultatet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-04 08:26
Citat:

quote: Förstår inte hur det kan vara ett misslyckande att gå från 0 betalande kunder till 180.000?

Jo, därför att Apple kunde ha fått 2 miljoner abonnenter.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-10-04 08:42
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Jo, därför att Apple kunde ha fått 2 miljoner abonnenter.

Fast på vilket sätt hade dom två miljoner gratisabonenterna gett Apple mer pengar? Det är vad som driver företag och som gör att dom kan komma på och genomföra balla grejer.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-04 09:29
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: kent:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Jo, därför att Apple kunde ha fått 2 miljoner abonnenter.

Fast på vilket sätt hade dom två miljoner gratisabonenterna gett Apple mer pengar? Det är vad som driver företag och som gör att dom kan komma på och genomföra balla grejer.

Skall man producera balla grejer är det bra att känna sina kunder väl, och med iTools hade Apple en välfylld databas med registrerat kundbeteende över en längre tid. De flesta företags chefer skulle sälja sin mamma för att få tag på en sådan CRM-guldgruva. Hos mig kunde de se när jag köpte min PowerBook, MacOSX, etc. och hur jag använde Apples webb för att söka information. De skulle därför kunna skicka skräddarsydda meddelanden till mig för att öka min lojalitet och stimulera mitt köpbeteende och göra sig mer deg. Tyvärr så vet de inte längre hur de ska nå mig, och vilken av alla besökare på apple.com som är jag, eftersom jag valt att sluta använda min @mac.com adress.

Skälet till att Apple är missnöjda med att ha missat två miljoner konton är att en välfylld databas är bättre än en tom, och att de nu kommer vara tvungna att betala för något som tidigare var en gratisinformation för dem. Men kortsiktigt kan de självklart dra in lite kulor på sitt beteende...

  • Oregistrerad
  • 2002-10-04 09:29
Citat:

quote:Hmm, kommer att tänka på när iPoden släpptes, då var det folk här på 99mac som på fullt allvar sa "dom kommer ju inte sälja mer än en handfull till det priset". Men ack så fel de hade...

jo men nu är det ju så att iPoden är sååå.. snygg det finns mycket mer att visa upp för polare och andra nyfikna i en iPod än ett .mac konto som desutom skulle ingå i min qs876 när jag köpte den, väntar bara på att jag får en räkning på min superdrive när Apple döper om den till idrive eller något annat

man kan ju inte bara döpa om en produkt och ta betalt för den igen eller??

The register skrev en intressant artikel om hur apple har slängt bort ett oerhört värdefullt marknadsföringsredskap, nämligen iToolsregistret över mailadresser. Undrar ni varför Apple gärna vill veta er nya adress när ni inte ansluter er till .mac... Ett desperat försök att återigen samla ihop en av internets absolut bästa maillistor för ett företag där man kunde rikta reklamen till de som man visste var intresserade av att lyssna. Andra företag hade varit beredda att betala hur mycket som helst för en motsvarande maillista. Apple har nu gått från en maillista på 3miljoner appleanvändare till en på 180000. Var det värt pengarna?!?!

Finns det någon annan källa än Spymac till detta påstående från början? De är ju inte direkt kända för att rapportera korrekta rykten...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:

Citat:

quote: Förstår inte hur det kan vara ett misslyckande att gå från 0 betalande kunder till 180.000?

Jo, därför att Apple kunde ha fått 2 miljoner abonnenter.

Det där är bara inte sant. Gratis är gott och många av de där 2 miljonerna var såna som bara registrerats just för att de var gratis. Frågan är hur många som var aktiva på riktigt. Eller hur många som var registrerade av samma personer.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: El Maco:
Skälet till att Apple är missnöjda med att ha missat två miljoner konton är att en välfylld databas är bättre än en tom, och att de nu kommer vara tvungna att betala för något som tidigare var en gratisinformation för dem. Men kortsiktigt kan de självklart dra in lite kulor på sitt beteende...

Eller så var det långsiktigt sett bra! Om de såg att kostnaderna för att driva iTools gratis ökade oroväckande och inte gick att motivera så var det bra att de gjorde detta nu och inte senare när folk var ännu mera inkörda på det. Plus att dessa 180.000 kunder kan vara nog så attraktiva, de är målmedvetna kunder som Apple vet är beredde att öppna plånboken om de får ett bra erbjudande. Det kan vara långt mera värdefullt än 2 miljoner registreringar av folk som bara gör nåt för att det är gratis.

Jag tycker det är bra att iTools/.Mac får bära sin egen kostnad, eller rent av genererar pengar, om det ger mig billigare och bättre macar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-04 10:19
Citat:

quote: Jag tycker det är bra att iTools/.Mac får bära sin egen kostnad, eller rent av genererar pengar, om det ger mig billigare och bättre macar.

Dream on, dude!

Ok, jag kanske skulle formulerat mig såhär: Jag tycker det är bättre att det kostar pengar än att jag får dyrare macar och att Apple får mindre pengar att lägga på FoU.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-04 10:49
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B.:
Ok, jag kanske skulle formulerat mig såhär: Jag tycker det är bättre att det kostar pengar än att jag får dyrare macar och att Apple får mindre pengar att lägga på FoU.

Okej, då tycker du alltså att Apple bör sluta med marknadsföring och att ha sina egna butiker? Även det tar ju resurser från FoU... Kanske borde man betala för att få gå in på Apples webbplats? Den kostar ju pengar att driva...

Min mening är att iTools/.mac är ett lysande marknadsföringskoncept, där Apples och konsumenternas intressen går hand i hand, så länge det är gratis. I utbyte mot att man lämnar viss information om sig själv får man en bra tjänst att använda tillsammans med sin Mac. Därför är det synd att Apple kastar bort det för att få in kortsiktiga vinster.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Simonsj:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Daniel Ström:
Förstår inte hur det kan vara ett misslyckande att gå från 0 betalande kunder till 180.000 ?

Om man räknar att alla betalar det billigare priset runt 50 dollar så innebär väl det runt 9000000$ i intäkter. Om jag räknat rätt så är det några slantar mer än när det var gratis

Ja, med vanligt "bondförnuft" så är det ju faktiskt så. Men för företag gäller inte logiken på samma sätt som för andra. Apple ser på de pengar man inte fick in från de 70 000 som inte betalat. Det tär på det beräknade resultatet.

Visst, jag är egen företagare själv så jag är fullt medveten om det. Poängen var bara att jämföra det med iTools som inte genererade en krona i intäkt.

Förutom de klassiska naturlagarna som fastslår att kvalitet kostar och gratis per definition är skit, så har jag ytterligare några argument att tillföra.

Apples satsning på "den digitala hubben" är mer än bara en slogan. iCal, iSync, m fl är tydliga exempel på att det snarare är en långsiktig och (förhoppningsvis) väl genomtänkt strategi.

I denna strategi ingår att man skall kunna använda flera datorer och manicker på olika platser. Dessa skall kunna synkas med varandra.

För att kunna bygga vidare på sin digitala hub-strategi behövde Apple alltså komplettera med programvara (iCal och iSync) samt lagringsutrymme (minst 100 MB/anv) och webbmail. Att utveckla program kostar pengar och lagringsutrymme kostar pengar.

Jag har inte svårt att föreställa mig att iTools var oerhört kostsamt - både rent tekniskt och fysiskt, men också därför att gratis är dyrare i drift än motsvarande tjänst för betalande (bla beroende på mer "missbruk" av gratistjänster). iTools värde som marknadsföringskanal var uppenbarligen inte särskilt högt, eftersom de beslutade sig för att skrota ski... eh... projektet.

Att uppgradera samtliga iTools-konton till 100 MB skulle väl kosta sisådär hur mycket som helst. Att ta betalt för programmen för att finansiera iTools verkar ju också snedvridet - alla kanske inte använder de funktionerna som kräver serverutrymme.

Gratis program, betala för ökad funktionalitet och service. Inget märkligt med det...

500 kr tycker jag att .Mac är värt utan snack, för min egen del. Om det är värt det dubbla återstår att se...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-10-04 14:18

Frågan är om Apple visste att man en dag skulle bli tvungen att ta betalt för iTools? Om de inte anade detta får man ju säga att de minst sagt var (och är !) naiva och ekonomiskt pinsamma. OM de visste att iTools en vacker dag skulle bli en betaltjänst...ja, då snackar vi om ett företag så får mig att så snart som möjligt gå över till Linux. Då kan de dra åt H-vete!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: PJW:
OM de visste att iTools en vacker dag skulle bli en betaltjänst...ja, då snackar vi om ett företag så får mig att så snart som möjligt gå över till Linux. Då kan de dra åt H-vete!

Så din tes är att allt ska vara gratis åt alla i all evinerligt tid - du antyder att deras agerande kan ha varit naivt - frågan är vem i församlingen som är mest naiv, Apple eller du?

Ärligt talat så vore det vansinne att blunda för att dom är lika kapitalistiska som alla andra företag som vill finnas kvar. Man kan inte räkna med att få gratisresor genom livet - förr eller senare så får man betala om man vill vara med. Du antyder att det skulle vara en universal lösning att istället köra Linux - vad får du då som kan bräcka vad Apple kan ge dig? Det är ju inte så att du under pistolhot tvingas använda Apples tjänster eller datorer... så var så god... bestäm dig för var du hör hemma eller trivs bäst.

Mvh,
Olle Jonsson

Jag kan hålla med om att .Mac känns dyrt – men man kan inte se det isolerat, utan att räkna med de nya program Apple faktiskt ger bort gratis; iCal, Adressboken, Mail och iChat, som alla kan synkas via iSync och .Mac. Dessutom iPhoto och enkla sätt att göra webbsidor.
Nog f-n vore de normalt sett värda några hundralappar/styck (låt vara att de inte är optimerade än). Eller?

Jag tror att Apple haft en medveten strategi för att flytta intäkterna från mjukvara till tjänster, ungefär som MS .Net-strategi. Prenumeration istället för lösnummer, typ. Mindre(?) men stadigare intäktsströmmar. Och svårare att piratkopiera

.Mac-idén har åtminstone funkat på mig. De iTools-konton jag haft har jag aldrig använt – mail- och webbutrymme har jag i överflöd ändå. Först nu, med de nya tjänsterna, har de blivit intressanta. Äntligen en chans att ha samma kalender hemma, på jobbet och i nallen - bara en sån sak!

Och det kan bli mer; iWorks, för att dela dokument & kalkyler över nätet. iTalk, IP-telefoni eller chat. iMeeting, som samlar iChat och iCam och QT broadcasting för "videokonferenser". iDiary för öppna dagböcker. Eller nåt.

Dessutom tror jag att den mindre kundbas Apple nu har på .Mac är mångdubbelt mer värd än den stora, opreciserade och mindre betalningsvilliga grupp som hade iTools. .Mac-kunder har redan från start visat att de är beredda att slanta upp för bra grejer.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: MickeNo:
Jag kan hålla med om att .Mac känns dyrt – men man kan inte se det isolerat

Din analys är 100% riktig, tråkigt att några väljer att sura i sitt hörn - men det är gratis men ack så trist och bakåtsträvande!

- Olle

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-10-04 17:12
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Olle Jonsson:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: MickeNo:
Jag kan hålla med om att .Mac känns dyrt – men man kan inte se det isolerat

Din analys är 100% riktig, tråkigt att några väljer att sura i sitt hörn - men det är gratis men ack så trist och bakåtsträvande!

- Olle

Det är klart: det är mer framåtsträvande att betala pengar till Apple för något som de inbillade en var gratis. Det är jättebra! Förakta bara inte fattiga stackare som inte har råd att leka överklass.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: PJW:
Det är klart: det är mer framåtsträvande att betala pengar till Apple för något som de inbillade en var gratis. Det är jättebra! Förakta bara inte fattiga stackare som inte har råd att leka överklass.

Det finns INGET förakt, att det existerar dom som velat tro att det var gratis livet ut är också en realitet - MEN Apple har ALDRIG påstått detta, en myt blir inte sann bara för att många upprepar den. När det gäller fattig som rik så ser jag det bara som att det handlar om prioriteringar, det finns massa saker jag skulle vilja "ha" men aceptera som ouppnåerliga. Ställ dig hellre frågan - "Vad kan Jag avstå ifrån", då kanske du är beredd att betala för ".Mac".

- Olle

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-10-04 20:26

OK. Rent krasst; jag är inte beredd att betala. No hard feelings! Förlåt om jag gick lite hårt fram.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-04 20:47

Om Apple hade sagt "40 dollar per år eller 180 dollar för fem år" hade jag inte tvekat en sekund. Men 100 dollar per år är för mycket för en så pass amatörmässig tjänst.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: PJW:
OK. Rent krasst; jag är inte beredd att betala. No hard feelings! Förlåt om jag gick lite hårt fram.

OK alla väljer sin egen väg, fast jag undrar om du med det gärna avstår från de bonustjänster som nu kommer som betaltjänst?

- Olle

[ 04 Oktober 2002, 20:56: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

Det är väl helt enkelt så att en del använde iTools väldigt mycket och därför är beredda att betala för att fortsätta med detta och med utökad funktionalitet. En del använde inte iTools särskilt mycket och är därför inte heller beredda att betala nu. Sedan finns de vissa som i och med den ökade funktionaliteten väljer att börja använda .Mac och vissa som använde men som inte är beredda att betala nu. Det är väl egentligen inte så mycket att diskutera. Apple vill dra in pengar och en del betalar gladeligen medan andra inte gör det.
Så länge min yahoo är gratis använder jag den, om den börjar kosta slutar jag använda den. Svårare är så är det inte.
Apple fungerar som alla andra företag, om man får in för lite pengar på en vara så får man helt enkelt sänka priset eller sluta erbjuda varan. It´s as simple as that.

[ 04 Oktober 2002, 21:31: Meddelandet ändrat av: Carl.Fredrik ]

  • Oregistrerad
  • 2002-10-04 21:42

Klart att var och en väljer sin egen väg!
Satt och funderade på hur många av de registrerade iTools-kontona som verkligen anväds, jag vet nog säkert 15 personer i min omgivning som tyckte det var ballt att registrera sig för iTools, men jag tror nog att inte mer än 2 använde kontona alls, själv registrerade jag mig första dagen det gick, fixade konton till mig, fru och 3 barn också, både jag och min fru har använt dessa konton hela tiden, uppdaterade också mitt konto till .mac och förde över fruns mail till mitt konto, smågrabbarna blev utan! Självklart är det en kostnad som många inte har lust att betala, men som sagt det är ju valfritt! det hade ju varit en helt annan femma om alla som hade OS X varit tvugna att ansluta sig till .mac för att kanske köra vissa program!
Tycker nog inte 180.000 är så dåligt

Tur att vi själva kan välja! Vem vet?

1
Bevaka tråden