Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför byta till Leopard i en större produktionsmiljö?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2007-11-08 22:38

Finns det några uppenbara fördelar med Leopard framför Tiger i en större, mer centralt administrerad produktionsmiljö? Vi är i runda slängar 500 macanvändare som jobbar i Tiger med olika produktionssystem. Vilka vinster skulle vi göra på att byta operativsystem?

Jag är osäker på om ni skulle göra några vinster i dagsläget. I vart fall inga som överväger nackdelarna. Jag skulle avvakta tills systemet blivit mer buggfritt.

  • Medlem
  • 2007-11-08 22:47

Det är inte aktuellt på ett bra tag, men det skulle vara kul att få veta vad storskaliga proffs har för glädje av Leoparden. Det verkar vara mest lullull för hemmapulare och pyttesmåföretagare.
Det enda som verkar riktigt intressant är Time Machine och där har vi redan både hängslen och livremmar och lite till.

Det beror väl på hur produktionen ser ut. Några nyheter som kanske kan beröra företag mer än privatanvändare är väl CalDAV, bättre VPN-kompatibilitet, SMB Packet Signing om ni kör några Windowsservrar och säkert en del annat som "professionella" Macanvändare säkert bättre kan svara på.

  • Medlem
  • 2007-11-08 22:59
Ursprungligen av Capeman:

Några nyheter som kanske kan beröra företag mer än privatanvändare är väl CalDAV, bättre VPN-kompatibilitet, SMB Packet Signing om ni kör några Windowsservrar ...

Keep it coming! Vad är det där? Så länge VPN inte lirar med Cisco är det nog inte aktuellt.

Ursprungligen av Baron:

Keep it coming! Vad är det där? Så länge VPN inte lirar med Cisco är det nog inte aktuellt.

Nu har jag bara använt Ciscos VPN-klienter, aldrig konfigurerat det, men det som är nytt enligt Apple är:

"Connect to a broader range of VPN clients. Leopard supports Cisco Group Filtering as well as DHCP over PPP, which allows you to dynamically acquire additional configuration options such as static routes and search domains."

Ursprungligen av Baron:

Vilka vinster skulle vi göra på att byta operativsystem?

Tror inte det är några direkta vinster än så länge, men om man har läst John Siracusas utmärkta recension av Leopard så vet man att det hänt väldigt mycket under skalet som antagligen kommer att generera nya fina program som kräver Leopard. Så vartefter tiden går kanske det dyker upp fler och fler sådana program som lockar.

Dock jobbar ni i en sådan miljö att ni antagligen kör en begränsad uppsättning program som redan finns, så även den biten är nog av begränsat värde. Mac OS X 10.4.10 (snart 10.4.11) är ju ett mycket stabilt och beprövat OS, så ni kan nog skynda långsamt med uppdateringen.

En sak som du säkert redan känner till om du läst Apples lista över nyheter i Leopard är denna som nog alla som ansluter till nätverksdiskar kan ha nytta av:

AutoFS
Automatically mount and dismount network filesystems on separate threads to improve responsiveness and reliability.

Ekar det om John Siracusas recension. Jag får intrycket att prestandan gått upp i flera avseenden. Det och att badbollen tydligen dyker upp mycket mer sällan samt att badbollen inte låser maskinen längre.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-11-08 23:52

Får dom bara ordning på nya nätverkskoden i Leopard så är det definitivt ett stort och betydande steg i Mac's historia (Mac i nät har alltid sugit mer eller mindre). Leoparden har t.o.m. FTP (tänk er ftp-mappar på skrivbordet!) - än så länge bara läsbart.

Men - idag är det en katastrof. Buggarna är grymma, många och skrämmande fundamentala. 10.5.1 - eller i värsta fall 10.5.2 - kan vara något.

I övrigt finns det ingen vettig anledning att uppdatera ett helt företag från Tiger (som spinner så fint idag). Men den dagen kommer ju när man måste ha Leopard för att nyttja nya funktioner/prestanda i nya apps. Tills dess: kör Tiger.

  • Medlem
  • 2007-11-08 23:54

Det är lite löjligt att det ska vara så. Smått oproffsigt, faktiskt.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-11-09 00:11

Vi uppdaterar inte till Leopard ännu. Har t o m rensat två nya burkar denna vecka, och kört in gamla Tigern.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-11-09 00:32

Jag experimenterar bara med Leopard på en specifik startdisk - allt jobb görs i Tiger och så kommer det att vara vintern ut misstänker jag. leopard är absolut ingenting för professionellt bruk idag. Jag betraktar 10.5 som en beta. Apple släppte en beta. Men jag klagar inte eftersom Leopardens skröplighet inte påverkar mitt liv eller jobb.

Ursprungligen av mjg:

Jag experimenterar bara med Leopard på en specifik startdisk - allt jobb görs i Tiger och så kommer det att vara vintern ut misstänker jag. leopard är absolut ingenting för professionellt bruk idag. Jag betraktar 10.5 som en beta. Apple släppte en beta. .

Du är ute och cyklar, Leopard är nog den minst buggiga OSX versionen Apple någonsin har släppt, därmed inte sagt att Leopard är helt perfekt...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-11-09 19:02
Ursprungligen av Simon Templar:

Du är ute och cyklar, Leopard är nog den minst buggiga OSX versionen Apple någonsin har släppt...

1. Vem har sagt det och isåfall: vad säger det?
2. Proffs i produktion hoppar aldrig på första versionen av ett OS - så även om det stämmer det du säger så har det ingen betydelse. Funktioner som har med big bizniz att göra är för buggiga - detta även om det var Jesus själv som levererade DVD'n med Leopard. En bugg är en bugg är en bugg - och vi snackar inte om att en ikon är trasig - nej, det handlar om tunga fundamentala saker som att koppla ihop en Mac med företags nätverk. Apple's kodare biter på naglarna och jobbar konstant extrem övertid just nu. Dom små skitfelen får vänta - detta är stor skandal i företagsvärlden - en värld som Apple vill in i. En dröm dom har...och så denna skit. Någon/några har garanterat fått sparken redan.
3. Använder du Leopard professionellt i nätverk? Denna tråd handlar om det är läge att uppdatera till Leoparden på 500 macar på ett företag. Det handlar inte om "vanliga" konsumenter som sitter hemma och surfar och chattar med Leoparden.

Skärpning, medborgare. Skärpning.

Ursprungligen av mjg:

1. Vem har sagt det och isåfall: vad säger det?
2. Proffs i produktion hoppar aldrig på första versionen av ett OS - så även om det stämmer det du säger så har det ingen betydelse..

Nu är ju knappast Leopard version 1 av OSX.....Själv skulle jag givetvis inte rekommenderat något större företag att HOPPA på Leopard, men Leopard är betydligt bättre än vad vad du ger det kredit för, verkar vara mycket hörsägen du sprider.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-11-10 00:11
Ursprungligen av Simon Templar:

Nu är ju knappast Leopard version 1 av OSX.....Själv skulle jag givetvis inte rekommenderat något större företag att HOPPA på Leopard, men Leopard är betydligt bättre än vad vad du ger det kredit för, verkar vara mycket hörsägen du sprider.

Nejdå, hörsägen är inget för mig. jag sitter sedan dag ett och försöker få Leopard att snacka med ett stort företags nätverk. Det är ingen tebjudning - det är katastrof.
Om du inte har egna erfarenheter av större nät och Leopard så kan du inte bidra något i just denna fråga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-09 23:37
Ursprungligen av mjg:

J...leopard är absolut ingenting för professionellt bruk idag...

Jaså, undrar vad jag håller på med dagarna i ända dårå.. Nä men visst finns det en del buggar som gärna kan få försvinna. Många av de nya funktionerna är oerhört lovande men kanske lite dåligt gräddade.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-09 01:05

Kanske kan skrivbordsdelning vara andvändbart i större företag? Det borde ju snabba upp supporten ordentligt kan jag tänka mig., plus att olika team kan samarbeta till exempel.

Spaces kanske kan göra arbetet lite effektivare och enklare också.

Man kan nog resonera i termer av fördelar för användare, respektive fördelar för administratörer, IT-tekniker och utvecklare.

För användare i en organisation av er typ är det inga enorma fördelar, såvitt jag kan se, utan snarare evolution och småfixar i gränssnitt och program, typ Mail och Safari.

I och med att ni har andra system för att söka och hantera dokument och bilder så faller ju nyttan av Spotlight, Quicklook etc. ganska platt.

För adminstratörer, utvecklare och IT-tekniker så ser jag en hel del saker som jag tror kommer att underlätta arbetet och göra saker mer tillförlitligt, vilket ytterst gagnar vanliga användare också

När det gäller graden av buggighet i Leopard är det väl på gränsen till OT för tråden, men faktum är att många utvecklare var på allvar oroade över alla problem i Leopard bara veckor före släppet. Men typ den sista utvecklingsversionen löste visst massor av problem. Detta hörde jag när jag lyssnade på MacBreak Weekly 64: Hello Leopard! med bland annat John Siracusa.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-11-09 19:07
Ursprungligen av Adrian B:

När det gäller graden av buggighet i Leopard är det väl på gränsen till OT för tråden...

Jo, en gråzon kanske, men eftersom nätverksfuktionerna enligt mig är det enda argumentet för ett produktionsbolag att snegla på Leopard idag - så måste man i ärlighetens namn omtala att just denna del av Leopard för tillfället befinner sig i en katastrofal situation. Som god medborgare bör man varna om sådant.

En fördel med Leopard är väl just att hela rasket är Universal Binary. Med andra ord skulle jag kunna tänka mig att det är enklare att återställa alla datorer, oavsett vilken processor, från en och samma skivavbild.

Sedan tycker jag att Spaces är fantastiskt och gör att jag bättre kan koncentrera mig på det jag gör för tillfället.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-09 21:48

Baron: Gäller det bara klienter, eller är det även servrar med OS X Server med i bilden?

  • Medlem
  • 2007-11-09 21:50

Vi har några Xservrar.

  • Medlem
  • 2007-11-09 23:04
Ursprungligen av Wire:

Nice to be not alone. Vi har 17 st.

Vi har bara två-tre stycken av totalt över 100. Av dem är en del OSX-klienter som fungerar som servrar.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-11-10 00:19

Jag kan tipsa om att jag tills dagens datum varit i kontakt med 12 video- grafik och musik-produktionsföretag. Ingen har ens snuddat vid tanken på att emigrera till Leopard som den ser ut idag. Detta är otänkbart - bizniz has to roll.
Några gör som jag; dom har en licens som dom installerat på en specifik disk eller ledig Mac och experimenterar/utvärderar/buganalyserar leoparden i. Under tiden snurrar bizniz på Tiger och kommer att göra det året ut och säker en bra bit in på 2008.

Detta är den verklighet jag möter. Jag är förvånad att någon har en annan verklighet i denna fråga. Finns det verkligen produktionsbolag i tunga nät som emigrerat till Leopard?! Det verkar helt otroligt. Något sådant - en så snabb emigration - har inte skett sen operatisystemens tillkomst. Ge mig ETT exempel och jag ger mig.

  • Medlem
  • 2007-11-10 00:35

Vi har det på några maskiner som inte är i direkt produktion. De som kör det letar bland annat efter kompatibilitetsproblem med andra system vi använder. Och de finns.

Dessutom verkar det finnas en massa småbuggar som gör livet svårare i största allmänhet.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-10 10:57

Den här diskussionen känns som en storm i ett vattenglas eller något i den stilen.

Ursprungligen av mjg:

Något sådant - en så snabb emigration - har inte skett sen operatisystemens tillkomst.

Vad är gnället om då? Precis som du säger så är det standard att man i produktionsmiljöer inte hoppar på version 10.x.0 (om vi pratar OS X). Det är ingen skillnad i det här fallet så klart. Men det var inte heller det som Barons fråga gällde.

Däremot tror jag att det är en skillnad i hur lång tid det tar innan det börjar gå att uppgradera. 10.4 var för väldigt många oanvändbart före 10.4.2, och det var först med 10.4.4 som det egentligen blev moget. Jag tror att 10.5 kommer mogna snabbare än så. Sen beror det så klart på vilka andra program och system man kör, och hur kompabiliteten ser ut där. Men OS X i sig tror jag kommer att funka bra på rätt kort tid.

Jag har inte bestämt när vi ska uppgradera än, men att vi ska göra det är givet. Jag skulle tro att jag uppgraderar min maskin i december (hinner inte tidigare) för att testa (för utsatt att det funkar med Adobe CS2), och att jag uppgraderar övriga klienter i januari. Vår Xserve kommer jag att vänta ytterligare något med.

Jag tror inte att Leopard innebär någon revolution, men jag ser det som en klar förbättring av OS X. Det är många småsaker som tillsammans kommer göra det värt en upgradering. Jag tror t.ex. att Quick Look kommer underlätta en del i den dagliga filhanteringen. Förbättrad Finder och nätverkshantering är andra bra saker. För vissa kan även Spaces och Time Machine vara till nytta. Jag kan t.ex. tänka mig att jag själv kommer att köra 4 spaces; e-post och webb, Finder, InDesign samt Photoshop. Time Machine tror jag inte ersätter backup (inte på större företag iaf) men kan ju vara ett sätt att fiska upp filer som man slarvat bort utan att tillkalla it-avdelningen för en backup-restore.

På server-sidan kommer vi bl.a. att dra nytta av förbättrad iChat-server, iCal-server och Spotlight-server. Kanske även Directory, men jag har inte satt mig in i det än.

Så om man uppgraderar i januari eller i juni är upp till vara och en, men jag tror att de allra flesta kommer att uppskatta en uppgradering.

  • Medlem
  • 2007-11-13 10:06

Vi ska givetvis också uppgradera till Leopard. Frågan i botten är hur snabbt man ska kasta sig på det.
Om det finns uppenbara vinster som är större än förlusterna kanske man skulle tackla uppgiften tidigare.
Om det inte finns stora vinster att göra kan vi lika gärna vänta.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-13 13:25

Som jag ser det är det helt avhängigt av kompabiliteten av de program och system man kör.

Den här rankinglistan är en bra hint om vilka funktioner som användarna kommer att glädjas över.

Jag ser ingen anledning att kasta sig över Leopard, men det kan ju vara klokt att uppgradera innan program börjar kräva 10.5 för att fungera.

Bevaka tråden