Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installtionsfråga: Först Tiger sedan Leopard

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejs

Som det är nu så har jag en 250 gigs disk internt i Macen där Macosx samt alla dokument, program mm ligger, fördelat på två partitioner. Jag har haft lite småproblem med bla Safari den senaste tiden och tänkte att jag kanske skulle ominstallera systemet och samtidigt passa på att partitionera om disken. För närvarande är disken uppdelad i två lika stora delar men jag tänkte förändra detta till att ha en på cirka 200 gig och en på resten för downloads, demos mm.

Skulle jag kunna säkerhetskopiera alltihop till en extern disk mha tex Carboncopycloner och sedan använda Tigerskivan - partitionera om disken och få in allt igen? Alternativt: Skulle det gå att göra säkerhetskopieringen, formatera och partitionera om disken och sedan bara flytta in hela systemkatalogen mm på disken igen - från backupdisken?

När sedan Apple släppt en eller två uppdateringar tänker jag installera Leopard, som jag redan köpt och då bör jag väl kunna använda mig av Archive & install (?)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-09 18:16

Ja, ja & ja

Allt som du funderar på går att göra, och archive and install är väll bäst egentligen även om man kan uppdatera är det alltid bra att börja på nytt så att säga

Hehe kul. Jag visste att det gick att flytta MacOS 9's systemkatalog i princip hur som helst men att det också skulle funka i OSX är lite av en överraskning för mig. Men då har jag lärt mig något nytt.

Då ska jag ta en dag och göra detta så småningom. Fick min nya backupdisk i onsdags: WD My book Studio (500GB)

En fråga om Time Machine: Skulle det gå att ha flera olika backupkataloger på den externa men bara köra Time Machine mot en av dem. Eller mer förenklat: Tar TM exklusivt över hela backupdisken utan att den går att använda till något annat?

Ska läsa in mig på Appleinsiders excelenta artikelsserie någon dag också, främst den om TM.

Senast redigerat 2007-11-09 18:49
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-09 18:59

Jag skulle väll inte rekomendera dig att flytta alla sakerna library och så utan att du vet vad det är till, då en del har UID som blir nytt efter det att du installerat tiger igen, men jag du kan flytta in det mesta från gammla mappen utan problem.

Klona helt funkar ju uppenbarligen, då den som ersätter allt..

OS X är unix, allt är filer så det funkar som att mobba det rätt bra

Ang. TM, har det för att du kan använda disken till annat med men det är ngt du får kolla upp då jag inte testat själv.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-09 23:48

Mina rekommendationer är att backa upp alla dina egna filer som du vill spara för framtiden, till den externa hårddisken. Sen gör du en Radera och installera. Dock får du ställa in alla inställningar och installera extra program. Men systemet blir som nytt. Kan vara bra att göra en rensning. Men Arkivera och installera är ju helt ok också...

Om jag hade haft 250GB och skulle partitionera för system och lagring, så hade jag avsatt 100GB för system och resten för lagring. Systemet tar inte så mycket plats. Mitt system upptar typ 21GB och då har jag många extraprogram, t ex hela CS3-paket.

Angående olika backup på en och samma disk, så fungerar de flesta backupprogram, typ SuperDuper eller TimeMachine, att man måste dedikera en hel partition eller hårddiskenhet. Så om du har flera partitioner på din externa hårddisk, så kan du ha en partition för TM och andra för andra typer av backups. Och även lagringsställen.

Ursprungligen av Reisan:

Mina rekommendationer är att backa upp alla dina egna filer som du vill spara för framtiden, till den externa hårddisken. Sen gör du en Radera och installera. Dock får du ställa in alla inställningar och installera extra program. Men systemet blir som nytt. Kan vara bra att göra en rensning. Men Arkivera och installera är ju helt ok också...

Om jag hade haft 250GB och skulle partitionera för system och lagring, så hade jag avsatt 100GB för system och resten för lagring. Systemet tar inte så mycket plats. Mitt system upptar typ 21GB och då har jag många extraprogram, t ex hela CS3-paket.

Men då har du väl inte sparade dokument och så på samma partition eller? Min nuvarande huvudpartition som innehåller systemet, användare och program samt musik (filmkatalogen är tillfälligt flyttad pga platsbrist) upptar totalt 76GB. På den andra partitionen (båda är 116,32GB) ligger i huvudsak min nedladdningskatalog samt spel mm. Den andra partitionen är fn 96GB.

Tanken jag hade var att jag skulle göra den primära större och bara använda den sekundära för nedladdningskatalogen, demos mm tjafs. På min gamla Mac hade jag ett liknande partitionsschema, fast tvärtom typ, där OSX låg på en 30Gigspartition och OS9 med de flesta spelen och programmen låg på en 70Gigspart.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-10 10:52

Aha, så du har både system och lagrade filer på samma partition. Ja, men då bör ju denna vara större. Och sedan den andra partitionen som du vill ha som nedladdningsställe, kan vara mycket mindre. 200 respektive 50.

Dock hade du kunnat ha systemet på egen partition, för sig själv. Och resten för lagring/nedladdning. Där är väl inga direkta för- och nackdelar med ditt sätt och detta. Det är bara jag som har som princip att låta systemet vara på en egen partition eller hårddisk.

Jag har för mig att det ska finnas ytterligare en variant vid ominstallation/uppgradering förutom arkivera-installera eller radera-installera. Vid det tredje alternativet ska man av installationsprogrammet få en fråga om om man uppgraderar från ett tidigare system och sedan få peka ut vart de gamla filerna finns varpå dessa flyttas in i det nya systemet. Men det kanske är det samma som arkivera-installera fast beskrivet på ett annorlunda vis.

Jag vet inte hur det är med TimeMachine men om jag använder CCC för backup så kan jag välja ut vilka kataloger jag vill backa upp och vart. Det är på så vis jag gjort hittills då jag haft en alldeles för liten backupdisk och med CCC bara kopierat det allra nödvändigaste typ system och användare (med dokument, musik etc). Således har de backup'erna jag hittills gjort begränsats till runt 45-50GB.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-10 11:05
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jag har för mig att det ska finnas ytterligare en variant vid ominstallation/uppgradering förutom arkivera-installera eller radera-installera. Vid det tredje alternativet ska man av installationsprogrammet få en fråga om om man uppgraderar från ett tidigare system och sedan få peka ut vart de gamla filerna finns varpå dessa flyttas in i det nya systemet. Men det kanske är det samma som arkivera-installera fast beskrivet på ett annorlunda vis.

Ja, där är tre alternativ: Uppgradera, Arkivera och installera eller Radera och installera. Om du behöver hämta grejor från tidigare system så är det Arkivera och installera som gäller.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jag vet inte hur det är med TimeMachine men om jag använder CCC för backup så kan jag välja ut vilka kataloger jag vill backa upp och vart. Det är på så vis jag gjort hittills då jag haft en alldeles för liten backupdisk och med CCC bara kopierat det allra nödvändigaste typ system och användare (med dokument, musik etc). Således har de backup'erna jag hittills gjort begränsats till runt 45-50GB.

Ok, så du kan välja ut mappar med CCC. Med TM kan du inte det. Endast partitioner eller hårddiskenheter.

Om du använder CCC och/eller TM det får du fundera på. Det går ju bra att fortsätta att köra på det sättet du är van vid, med CCC. Och så kan du använda TM om du ser att det ger dig något.

1
Bevaka tråden