Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny PowerBook?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tror att jag har rätt när jag säger att med PowerBook G4 Titanium har Apple skapat den vackraste och mest optimala bärbara dator som finns för proffessionella användare.

PowerBooken är dock redan 18 månader gammal vilket är mycket gammalt inom datorindustrin (om man bortser från vissa modeller som producerades i stort sett ofärändrade under 10 år, som Apple II). En ny PowerBook dyker tidigast upp nästa år, kanske till MWNY 2003.

Men hur toppar man det man har just nu? Visst, snabbare processor, mer minne, snabbare buss och större hårddiskar är ju klart men annars?

Kan Apple göra en ännu tunnare, ännu lättare dator? Kan skärmen bli större? 15,2 tum tycker jag känns som maximum för en bärbar dator.

Och designen? Kan en dator bli mycket snyggare?

Hur kan man alltså göra en bättre, coolare och snyggare PowerBook än den existerande?

Eller ska Apple behålla den designen i 10 år tycker ni? Jag tycker nästan det...

[ 14 Juli 2002, 17:16: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

Det finns redan nu rykten ang. en ny PowerBook till MWNY. Där en person har visat bilder från en ÅF-beställningssida som visar att man kommer att kunna beställa en "Special edition MWNY" 1 Ghz PowerBook. Hurvida detta är sant eller inte vet man ju inte.....Men jag tror inte att den är klar, men det cirkulerar tydlen 6 st (?) Ghz PowerBookar inne på Apple enligt vissa sidor. Även detta vet man ju inte om det är sant, men som sagt. Powerbook G4 är 18 månader gammal, och nya prototyper inne på Apple är ingen omöjligthet.

Men en PowerBook på 1 Ghz skulle vara en bra motståndare till en stationär dator, så jag tror inte att en PowerBook på 1 Ghz kommer förrän Apple har nåt 1.5 Ghz i sin stationära serie. För finns det PowerBooks på 1 Ghz, så finns det ingen anledning för folk att ha en stationär dator.

Sen är frågan om de kommer att kunna behålla samma design på de nya PowerBookarna. OM nu Apple skall ha in en Superdrive i dem, är inte Superdriven tjockare än en cd/cd-rw/dvd?Kommer samma design att hålla för dem?

Skärmen har det diskuteras över att det skulle bli en något på 16.x", men då blir datorn större än vad den är idag, jag tror inte att det är något som Apple skall sträva efter. De flesta vill ju ha en liten, men bra och snabb bärbar. Många väljer iBook, vilket jag kan förstå, den är alldeles lagom stor. Det som gör dagens PowerBookar så stora är just skärmen, men allt eftersom tekniken går framåt kommer nog skärmen att bli något mindre men med bättre upplösningar.

Men, kan Apple förbättra PowerBooken på design och hastigheter om några år, och få ner den på ett vettigt pris för privatpersoner så tror jag att den kommer att bli bra. För som det är idag så har ju ingen vettig människa råd med de nya PowerBookarna.
Men de kommer nog inte att behålla de design de har idag, Apple är ju kända för sin design, så något nytt kommer det allt att bli

Alla som är intresserade av G5, senaste jag hört är att den inte kommer att bygga på Motorolas 8500 chips, utan på ett IBM chip som heter Power4.

"Apple sources have recently told that when Apple ships computers branded as PowerMac G5s next year, they will almost certainly not include Motorola PowerPC 8500 processors, which are the G5 as we know it today -- they will be IBM-built chips based on its Power4 architecture, and may even include multiple cores on a single chip."

  • Medlem
  • International user
  • 2002-07-14 19:03
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christoffer Larsson:
För finns det PowerBooks på 1 Ghz, så finns det ingen anledning för folk att ha en stationär dator.

Förutom att det är halva priset för bättre prestanda då möjligen?

//mattan

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Marcus Holmer:
Hur kan man alltså göra en bättre, coolare och snyggare PowerBook än den existerande?

Eller ska Apple behålla den designen i 10 år tycker ni? Jag tycker nästan det...

Designen kommer säkert att utvecklas ytterligare. Jag skulle vilja se en mindre och billigare Titanium.

Fast priset och storleken är inte det största problemet i mina ögon utan det är vikten. Min lilla iBook på 2,2 kilo är ändå för tung - jag hade velat ha en maskin i viktklassen 1,3 till 1,6 kilo från Apple med Titaniumlooken - det behöver inte sitta tonvis med features i maskinen utan det räcker med en tunn maskin, bra tangentbord och en bra skärm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-14 23:09

För finns det PowerBooks på 1 Ghz, så finns det ingen anledning för folk att ha en stationär dator.

Dummaste kommentaren jag någonsin hört!

1. Pris kontra prestanda
I dag betalar du nästan 2x mer för en portabel maskin med likvärdig prestanda mot en stationär. Likvärde PROCESSORPRESTANDA. Hårdiskar är slöare och grafikkort är slöare.

2. Uppgraderbarhet
Portabla maskiner går knappt att uppgradera. I varje fall inte med den design de har idag. Nytt grafikkort? Nej. Flera hårddiskar? Nej. Extra PCI-kort för ex. ljud/bildredigering? Nej.

3. Skärm och annat
Skärmen på en portable är sämre än på en stationär dator. På jobbet sitter de flesta producernterna med PowerBook G4:or medan jag har en Apple TFT Stuidodisplay vid en av redigeringsstationerna. Jag blev förvånad över skillnaden på skärmana. Kändes som om PowerBooken hade mer eftersläp + överlag sämre kontrast.

Tangetbordet suger på portabla maskiner. Okej, kanske är vanesak, men ingenting slår ett fullstort (ex. Apple Pro Keyboard) tangentbord. Trackpaden är hopplös i min mening - mus är ett måste.

Så… över till själva topicen

Hur man kan göra PowerBooken bättre är att kanske göra den mer flexibel. Göra så den mer kan ersätta en stationärdator. Utförandet idag är väldigt läkert för portabeltbruk. Men när du väl sätter dig vid ett skrivbord ställer i varje fall jag lite andra krav på datorn. Har sett folk som gjort skissar på en TiBook som kan fällas om så det bara biler en dator + skräm. Sådanna, mer flexibla lösningar vore bra. Man skulle ex. kunna vända skärmen över tangetbordet och bara ha den som ett "digitals block", där inmatning sker direkt på skärmen.

Självfallet vill vi ha snabbare och strömsnålare datorer. Skulle gärna se en stöttåligare uppbyggnad också. Att få en portabel dator lite mer uppgraderbar invändes vore också bra. Ex. ha en mer modubyggd design så det går att byta grafikort och processor. Att ha en knäpptyst dator är också något att sträva efter + en PowerBook som inte blir varm.

Bärbara datorer kommer aldrig att ersätta stationära datorer. Även om det i framtiden kanske kommer att bli möjligt att bygga portabla datorer med samma prestanda som de stationära, så kommer de stationära att finnas kvar. Stationära datorer kommer alltid att ha bättre tangentbord, möss, större skärmar, bättre högtalare osv. Dessa är helt enkelt mycket mer ergonomiska och användarvänligare. Stationära och bärbara datorer uppfyller helt olika behov, en bärbar dator skall vara liten och lätt, dvs. enkel att bära med sig. Den stationära datorn i sin tur skall vara ergonomisk att arbeta med under en hel arbetsdag.

Av denna anledning tror jag inte att Apple kommer att sträva mot större skärmar för de kommande bärbara PowerBook datorerna. Då går ju idén: bärbarheten förlorad. Datorerna kommer istället att bli lättare, och mer funktionella. Att kunna använda skärmen som en "surfplatta" skulle kunna vara en sådan praktisk funktion. Vidare tror jag Apple strävar efter att förbättra batteriets livslängd. Vem skulle inte vilja kunna arbeta på fältet en hel veckan utan påladdning? Det är givetvis helt omöjligt idag, men säkert möjligt inom en inte allt för avlägsen framtid.

[ 14 Juli 2002, 23:47: Meddelandet ändrat av: - Martin - ]

Designmässigt skulle jag kunna tänka mig ett annat material än titan, vilket har hög temperaturkoeffecient och är för böjvänligt. Visserligen återfår titan formen lätt om man böjer det lite men ett hårdare material skulle kanske vara bättre. Lätt, hårt och inte överföra värme så bra. Kylningen skulle idealt sett skötas av kylanordningar som fläkt med mera och värmen skulle inte gå rakt igenom skalet på datorn. Vilket material detta skulle motsvara vet jag ej. Aluminium kanske? Dock blir det deformerat lätt om det får sig en kyss. Om materialet inte motsvarar ett tjusigt yttre får det väl ytbehandlas med något.

Sen kan ju alla vanliga parametrar putsas på i vanlig ordning, inkluderat priset så klart. Större maskin är inte önskvärt men kanske ett par olika storlekar a´la iBook kan vara bra.

Detta är bara önskemål och inte tänkt att vara det som kanske kommer att komma i framtiden. En dator som inte drar effekt, håller för en stridsvagnsmina och med överdriven prestanda till priset av en spottstyver är väl önskedrömmen om man slutar upp med att vara verklighetsförankrad för ett ögonblick vill säga.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: John Stalberg:
Designmässigt skulle jag kunna tänka mig ett annat material än titan, vilket har hög temperaturkoeffecient och är för böjvänligt. Visserligen återfår titan formen lätt om man böjer det lite men ett hårdare material skulle kanske vara bättre. Lätt, hårt och inte överföra värme så bra.

Vad sägs om kolfiber? En PowerBook i kolfiber? Lätt, startks som tusan och inte speciellt bra på att överföra värme. Faller kanske på priset, men materialåtgången till en PB kan väl inte vara så himla stor. Jag skulle tycka att det var rätt tufft men en kolfiber PB.

/Martin

Haha, jo visst kan man ha olika uppfattingar om hurvida en PowerBook skulle ersätta en PowerMac. Visst kan man i dag uppgradera sin t.ex PowerMac G4 400 till 800 eller 1000 Mhz, men till vilket pris?
De priser som vi Mac-användare är tvungna att betala är åt h-lvete för mycket. Jag betalar väl inte 5000 för GeForce 4 från Applestore, eller nästan lika mycket från macoteket.

Men jag är oftast inte så intresserad av att uppgradera min dator. Det skulle vara minne och hårddisk, och det funkar utmärkt på en PowerBook också

Men allt eftersom tekniken går så tror jag att stationär datorer kommer att bli mindre och mindre, och kanske en dag kunna kallas bärbara

Som sagt, Apple måste ner i pris för att kunna sälja sina bärbara till oss vanliga Macanvändare som inte tjänar så mycket som Steve jobs gör, och jag tänker inte på den $1 han får av Apple, utan på hans aktieinnehav på $37 miljoner

Sen en sak, Powerbookens tangentbord är fan så mycket skönare än ett Apple Pro tangengtbord

Citat:

quote: Vad sägs om kolfiber? En PowerBook i kolfiber? Lätt, startks som tusan och inte speciellt bra på att överföra värme. Faller kanske på priset, men materialåtgången till en PB kan väl inte vara så himla stor. Jag skulle tycka att det var rätt tufft men en kolfiber PB.

Detta låter som ett vettigt material vad jag kan se. Med en relativt sett stor men tunn konstruktion behövs det lite stadga i skalet. Med ett så lätt material som kolfiber kan det förstärkas på strategisa ställen. Det vore bra om inte själva skärmen kunde böjas så lätt. Bra vore det även om datorn tålde en och annan smäll eller att bli trampad på till exempel. Cocoa är häftigt men en utvändigt carboniserad PB är ju inte helt fel det heller.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Martin -:
[Vad sägs om kolfiber? En PowerBook i kolfiber? Lätt, startks som tusan och inte speciellt bra på att överföra värme. Faller kanske på priset, men materialåtgången till en PB kan väl inte vara så himla stor. Jag skulle tycka att det var rätt tufft men en kolfiber PB.

Kolfiber skulle vara intressant. Men - som en annan skribent här ovan skriver så kanske det inte är så stabilt. Men - skulle man inte kunna kombinera kolfibers styrka och värmeegenskaper med ett eller kanske två andra material (glömmer priset nu) och göra en sandwich konstruktion. Något innre material som transporterar värme ut i ett mittenkolfiber lager där det absorberas och fördelas till ett yttre titan (eller liknande) skal.
Sandwich konstruktioner har visat sig mycket lyckade när det gäller hållbarhet - och jag måste erkänna att min Titan känns lite böjlig och vinglig när man vandrar runt med den eller bara lyfter upp den. Med en sandwich konstruktion skulle man få mycket högre vridstyvhet - och förhoppningsvis bättre värmefördelning/bortledning.

/Mattias

Jag gillar hur dagens PowerBook ser ut, men jag håller med er när ni säger att den måste "förstärkas".

Titaniumskalet på PowerBooken är extremt tunt och ger inte något som helst stöd till konstruktionen.

En annan lösning vore att dumpa Titaniumskalet som säkert kostar en del och just använda något material som ger PowerBooken en stabilare konstruktion. Den skulle nog säkert kunna ta mer stryk efter en mindre ombyggnad.

iBookarna är bra exempel på hur en robust maskin ska se ut, speciellt de första. Du kunde slänga dem i väggen och de skulle bara studsa iväg.

Dagens vita iBook är också rätt robust och känns "stabil". Jag kan lätt lyfta min iBook i ett hörn utan att den "viker" sig som PowerBooken.

[ 15 Juli 2002, 06:43: Meddelandet ändrat av: Patrik Skulski ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Patrik Skulski:
[QB]
iBookarna är bra exempel på hur en robust maskin ska se ut, speciellt de första. Du kunde slänga dem i väggen och de skulle bara studsa iväg.
/QB]

det avr väl ändå att ta i eller?Inte det jag vill göra med min dator i alla fall......kasta den i vägen, vilka ideér folk har idag alltså

Om vi skall gå tillbaka till den egentliga frågan så skulle jag vija ha bättre AirPort mottagning, inbyggd bluetooth samt en skärm som man kan vika bak och använd som ett ritbord. Nu med "ink" och inbyggt bluetooth-stöd i adressboken så känns detta inte så lång borta eller vad säger ni?

Citat:

quote: Fortfarande är det bästa tangentbord jag har använt Apples gamla fullstora ADB-tangentbord.

Det bästa jag använt är Apples lilla ADB-tangentbord (inte det smäckiga "base keyboard" utan det lite rejälare "standard keyboard"). De stora (känt under namnet "Saratoga") är bara bra för vänsterhänta, för antingen hamnar musen för långt till höger eller QWERTY-delen för långt till vänster.

De fullstora är alltså ett exempel på de vänsterhäntas hämnd för alla högerhänta knivar med mera. Som hämnd ger de oss högerhänta större risk för karpaltunnelsyndrom. Ja, egentligen är det förstås en layout som bestämdes av PC-nissar på den tiden som de ansåg att möss var leksaker. Ett bra tangentbord för högerhänta ska ha extraskrotet till vänster!

Som högerhänt har det bara två fördelar över det lilla: CD-utmatning, framåt-delete och F-tangenter, som jag aldrig använder utom i MDK där man inte har nåt val.

Apples "pro"-USB-tangentbord är ganska dåliga. Jag får massor av ddubbelsllag.

En bra förbättring vore högre upplösning på skärmen. Och då menar jag upplösning per ytenhet, dvs högre PPI (pixels per inch). Typ 200 PPI eller nåt liknande. Det skulle ge hela datornavändandet en helt ny upplevelse. Nu är detta inte nåt som kommer att hända inom en snar framtid, hela operativsystemet och de flesta program skulle behöva anpassas, så inte t.ex. vertygspaletten i Photoshop blir två millimeter bred eller liknande. Men jag tror att i och med OS X så skulle Apple bättre än någonsin kunna genomföra detta, för det är ju mycket mera skalbart än tidigare OS. Det krävs dock en teknisk utveckling också, att skapa sådan skärmar går redan idag, men då skulle en PowerBook säkert kosta tre-fyra gånger mer än dagens och det är nog lite väl mycket...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-07-15 12:39

Helt riktigt Adrian. Jag skulle hemskt gärna se samma sak. Nu när jag sitter vid min iMac G4 med platt skärm och världens bästa skärpa, så är 72ppi alldeles för lite. Öka på till minst det dubbla, men gärna mer. Det blir så otroligt tydligt vad en jpeg-komprimering gör för ett foto, kantutjämning på text osv. Det är mycket som ser betydligt bättre ut på en CRT-skärm som inte har samma extrema skärpa som en TFT.

Enda sättet att åtgärda det är att öka upplösningen.

  • Medlem
  • 2002-07-15 13:28

Alltså, skärmen på en PB har inte 72ppi... Genom en enkel mätning i verkliga livet kan du få fram den verkliga ppi:n. Mät längden på din skärm och dela det med upplösningen, så får du fram hur många pixlar per tum det är. Obs, det är inte kvadrattum.

Personligen tycker jag om att TFT-skärmar är så skarpa.

Men jag håller ändå med Adrian.

För att följa upp vad jag sade nyss men göra det relevant för diskussionen....

Jag skulle hävda att vad gäller karpaltunnel och liknande problem så är knädatorer ganska bra, till och med bättre än stationära. Styrplattan sitter under tangentbordet, så man sitter inte snett som man kan göra med ett "fullstort" tangentbord, sådana som jag menar egentligen bara passar vänsterhänta samt inbitna mushatare.

Däremot är tangentbordets kvalitet inte så bra, men dålig slaglängd och lite dålig respons. Det är lätt att missa. Skärmen på en Tibook är fin, nästan lika bra som en skärm till en stationär dator, men den sitter för lågt. Det skulle behöva kunna flyttas i höjdled.

Citat:

quote:Däremot är tangentbordets kvalitet inte så bra, men dålig slaglängd och lite dålig respons. Det är lätt att missa.

Personligen föredrar jag tangentbord på bärbara just för att man inte behöver trycka ner knapparna lika långt och det är mindre. Jag skriver helt enkelt mycket snabbare tack vare det.

Men det är nog en vanesak, precis som allt annat.

1
Bevaka tråden