Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

System/Library/Speech/Voices 702MB?!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mappen System/Library/Speech/Voices är på 702MB. Jag tycker den här mappen är (verkar) onödig. Tillrådes eller avrådes en radering? Jag är varken syn- eller hörselskadad (än) så det vore bra att kunna spara lite diskutrymme.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-09 14:55

Det är filerna som gör att OS X kan använda röst syntesen, så skulle inte råda dig att ta bort den iaf inte för att endast spara 700M.

Nej, det är ju inte speciellt mycket - 700MB, men ändå.. Tack för svar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-09 18:02

Om du kör Leopard så är ju bara Alex (nya rösten) klart värd 700M

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-09 18:14

Tycker allt att 700 MB är ganska mycket, nästan 1 GB för tusan....

Men vad ska man egentligen ha röstsyntesen till - om man inte har skadat hörseln eller synen på något sätt? Är det bara en fräck funktion eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-09 18:55

Ja du, måste väll erkänna att jag inte använder den så mycket, men den har bland annat läst upp recept då jag lagat mat

Annars är den smidig till lite annat, brukar ibland ha på att den läser upp första medelandet som kommer från någon i adium (dock inte på länge) så man vet om man kan ignorera personen i fråga eller inte.

Man kan ju låta Alex läsa upp morgonen, nattens och dagens nyheter, spara ner dem som en fil på iPoden och lyssna på vägen till jobbet.

Jag tappade rösten i samband med en influensa tidigare under hösten, och kunde inte säga ett ord på över en vecka.. tro mig, då var talsyntensen guld värd!

En funktion som jag upptäckte i och med detta, och som är lite smårolig, är att öppna ett terminalfönster och skriva say, och sen se vad som händer..

1
Bevaka tråden