Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur säkerhetskopiera Windows partition?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-07 18:18

Som förberedelse för den nya katten har jag klonat min Mac-partition till en extern disk med CCC . Men jag har BootCamp också och på den externa finns det en 32 GB Fat32 partition.

Frågan är: Hur "klonar" jag min BootCamp XP-installation till den externa disken? CCC funkar inte, den gillar inte Fat32 partitioner. Jag vill ju kunna "klona" tillbaka XP till den interna när jag installerat katten.

Har du lyckats med kloningen och med uppgraderingen till Leopard? Använder du Bootcamp eller nån annan virtualisering?
Jag står inför en uppgradering och flytt av min Bottcamp partition (som jag använder genom VMWare Fusion). Jag har kollat runt lite men har inte hittat definitiva svar om hur "smärtsam" uppgraderingen är.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-09 13:32
Ursprungligen av QuickEye:

Har du lyckats med kloningen och med uppgraderingen till Leopard? Använder du Bootcamp eller nån annan virtualisering?
Jag står inför en uppgradering och flytt av min Bottcamp partition (som jag använder genom VMWare Fusion). Jag har kollat runt lite men har inte hittat definitiva svar om hur "smärtsam" uppgraderingen är.

Jag har hitills bara klonat min Tiger till en annan disk. Jag har inte ens tagit av plasten på min Leopardkartong ännu.

Jag har börjat fundera i Mattias Hedmans banor, att inte blåsa hela disken utan bara Mac-partitionen och låta Bootcampdelen vara orörd. Det verkar det enklaste just nu.

Varför klona den överhuvudtaget?
Jag blåste om min mac-partition och drog in en clean install av Leopard där. XP partionen fick ligga orörd. Allt jag sedan gjorde var att installera de nya drivrutinerna från Leopard-skivan i XP.

WinClone.

Hämtade in min Bootcamp med Windows XP och gjorde en image av den, bytte ut disken och återställde imagen till en ny Bootcamp-partition.

Och skiten fungerade precis som det skulle, jag behövde inte ens återauktorisera min Windows, vilket förvånade mig mycket.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-09 12:22

Tack Claes, precis vad jag sökte.

EDIT
Nix, funkade inte. Winclone kan bara hantera NTFS volymer.:(

Nästa fråga blir då, kan man göra om en FAT32 partition till NTFS utan att bli av med innehållet?

Senast redigerat 2007-11-09 13:28
  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-11-09 16:27
Ursprungligen av Gunnar B:

Tack Claes, precis vad jag sökte.

EDIT
Nix, funkade inte. Winclone kan bara hantera NTFS volymer.:(

Nästa fråga blir då, kan man göra om en FAT32 partition till NTFS utan att bli av med innehållet?

Det går bra att göra om en FAT partition till NTFS, men det går inte på andra hållet. SOm tidigare sagts, OS X kan inte skriva till NTFS partitioner.

  • Medlem
  • 2007-12-13 10:52

NTFS och backup

Det går ju utmärkt att göra om FAT32 till NTFS med: "convert C:/FS:NTFS" i terminalen i windows. Vill man sen låta Macen läsa och skriva till NTFS är det bara att installera MacFuse och NTFS-3G.

Vad jag inte klurat ut är om det finns ett smidigt sätt att köra backup av min NTFS partititon från MAC till ex min TimeMachine disk som rullar på hela tiden. Nån som har ett bra förslag?

Zidor

Jag sparar mina filer i en delad mapp, dvs en mapp som sitter i OS X utanför min win partition. Jag får för mig att den skulle sparas av TM. Iofs det är inte hela partitionen, men åtminstone det man skapar själv är någorlunda säkrare. Pga nån strul fick jag installera om hela min virtuell maskin - jag var såååå glad att mina egna filer var oskadda!

Går det inte att köra en separat bu på win partitionen (och exkludera från TM)?

Leopard får en helt ny disk hos mig, så jag måste flytta Bootcamp partitionen.
Jag använder VMWare Fusion och jag läste på deras hemsida att man måste installere en ny VMWare partition i vilket fall som helst. I värsta fall måste man installera och aktivera allt på nytt. Som tur är så sitter det jag utvecklar i Win på min vanlig Mac partition i en mapp som MAc OS och Win delar.

Håll oss vänligen uppdaterad om hur det gick med upgraden! Lycka till, hoppas allt går bra!

Ok, WinClone fungerar bara med NTFS, så vad använder folk för sin FAT32 disk då? (Jag vill inte konvertera till NTFS då jag vill kunna skriva till disken från OS X.)

1
Bevaka tråden