Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Känner mig lurad på ny macbook!

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-11-08 20:40

Jag köpte min Macbook 2,16 ghz vit den 30:e oktober i en apple-auktoriserad butik. Jag frågade mycket noga om det skulle komma en uppdaterad/ny macbook snart då jag hört rykten om det. De sa att de inte hört något om det och att det inte var troligt då macbooken är så ny. Jag känner mig mycket besviken och lurad, kan jag göra något? När släpptes den nya macbooken och när får affärerna reda på det?

Tacksam för svar

/ Viktor

Det korta svaret är väl nej. Produkter uppdateras hela tiden. Och inom dessa områden så händer det ju saker jätteofta. När jag köpte min senaste tv så sjönk den till nästan halvapriset några månader senare. Jobbigt men så är det.. Onödigt att gnälla du har fortfarande en mkt bra dator

Du kan ju börja med att läsa på Konsumentverkets hemsida och se om det hjälper dig något. Tror dock att det blir svårt för dig att ångra/byta din MB mot den nyare versionen, försäljaren kanske inte hade någon aning om att det skulle komma en ny eller så ville denna bara kränga de sista "gamla" för att göra plats för de nya. Ord står mot ord och då brukar det resultera i ett dödläge, tyvärr. Men hoppas dock att det löser sig om inte annat hoppas du kan finna glädje i att du har en bra dator i dina ägor oavsett om det är den absolut senaste versionen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-08 20:56

Apples återförsäljare och även Apples fysiska butiker, får inte veta om såna här uppdateringar av datorer förrän i allra sista stund, är min uppfattning. Där är skillnaden från andra leverantörer som förannonserar och meddelar sina butiker om när det är planerat att leverera nya produkter.

Jag förstår din känsla. Ren otur att en uppdaterad MB kom ut så nära ditt eget inköp. Du har nu köpt en mycket bra dator och jag tror du kommer att bli mycket nöjd med den.

Du kan läsa diskussionerna om de nya MB och MBP i tråden MacBook får Santa Rosa och MacBook Pro får 2,6 GHz.

Apple ÅF får reda på uppdateringar samtidigt som alla oss andra.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Apple ÅF får reda på uppdateringar samtidigt som alla oss andra.

Ja, en återförsäljare är nog det sista stället jag skulle fråga efter tips om rykten rörande Apple.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Ja, en återförsäljare är nog det sista stället jag skulle fråga efter tips om rykten rörande Apple.

Precis, det är ju som att säga "köp inte nu" och det är nog inte alla ÅF beredda att göra, även om de läst ryktessidorna.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-11-08 23:59

Jo det ser inte så ljust ut direkt, känns såklart tråkigt. Macbooken jag har är trots detta en som ni säger mycket bra dator så jag är inte missnöjd på den biten. Ärligt talat kände nog killen där till att de kunde komma nu närmaste månaden, jag frågade speciellt detta. Fick dock idag kompensation i form av en dvi sladd och dvi-hdmi sladd som plåster på såren så jag ska inte klaga

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-09 00:09

ordlös.....

Det är därför man ALDRIG ska köpa en apple produkt annat än precis efter produktsläpp.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2007-11-09 09:33
Ursprungligen av ptolemy:

Det är därför man ALDRIG ska köpa en apple produkt annat än precis efter produktsläpp.

Konstig inställning? Den regeln borde väl gälla alla elektronikprodukter från alla företag i så fall.

Jag tycker/tror att man får vara beredd på att det händer att man känner sig lurad då och då, just på grund av att utvecklingen går så snabbt att när produkterna äntligen är tillverkade och finns i butiken så är nästa uppgradering/pryl redan ute i ryktessvängen.

Sedan blir ju inte den pryl man längtat efter och sparat till sämre för att det finns en annan nyare variant ute på marknaden. Även om det kan kännas surt.

Till vickeee: Bit i hop och ha trevligt med din MacBook från Apple, den är ändå hästlängder före andra pc-tillverkares burkar och Mac OS X är precis lika bra i din MacBook som i den nyare.

Ursprungligen av MatsOlov:

Konstig inställning? Den regeln borde väl gälla alla elektronikprodukter från alla företag i så fall.

Det är en viss skillnad eftersom de flesta elektronikföretag sänker sina piser (mer eller mindre) löpande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-09 16:31

Dock så gör de aprs som har gamla modeller det också. Annars så har den nya samma pris...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2007-11-10 15:44
Ursprungligen av ptolemy:

Det är en viss skillnad eftersom de flesta elektronikföretag sänker sina piser (mer eller mindre) löpande.

Vilket även Apple gör, nästan varje uppdatering av deras datorer har samma eller lägre pris.

Ursprungligen av MatsOlov:

Vilket även Apple gör, nästan varje uppdatering av deras datorer har samma eller lägre pris.

Jag tycker inte att uppdatering var 6:e månad kan kallas löpande...

Ursprungligen av ptolemy:

Det är därför man ALDRIG ska köpa en apple produkt annat än precis efter produktsläpp.

Å andra sidan, eftersom du köpte den strax innan uppdateringen så fick du en modell som varit med ett par månader och därmed är risken för måndagsexemplar mindre!

Så se inte allt i svart. Hur stor är skillnaden? Är den nya mycket bättre, eller marginellt? Jag menar för dina behov. Jag har inte läst noggrannt om skillnaderna, men med samma mängd minne och samma hårddisk så lär det mesta fungera likadant och gå lika fort.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-11-09 10:02

Min syrra + kille köpte en MB Pro några dagar innan uppgraderingen till Core 2 Duo, men eftersom dom köpte datorn på apple.se så kunde dom returnera och byta upp sig på öppet köp. Om din butik har öppet köp kanske det kan funka där också, apple-butiker brukar ju ha samma avtal som apple själva.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-11-09 00:39

Precis som andra så kan jag bekräfta att ÅF aldrig får reda på något innan det finns på apple.com och för en säljare att stå och förmedla rykten funkar inte, ett för att det inte blir något sålt och två för att det är precis rykten.

Men du har väl fortfarande öppet köp? Eller om du inte har det så har du väl i alla fall returrätt - så du får ett tillgodohavande. Kan inte exakt hur många dagar lagen är tvingande, men det är väl definitv värt att kolla upp!

Ursprungligen av ninjamac:

Men du har väl fortfarande öppet köp? Eller om du inte har det så har du väl i alla fall returrätt - så du får ett tillgodohavande. Kan inte exakt hur många dagar lagen är tvingande, men det är väl definitv värt att kolla upp!

Det finns ingen lag som tvingar butiker till öppet köp, men de allra flesta har det ändå. Du kan lämna tillbaka jackan om "lappen" inte är borttagen. Du kan lämna tillbaka datorn om paketet är öppnat.

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=128

Däremot finns det ångervecka när vi handlar via postorder eller internet.

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1616&lngArticleId=197

/c

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2007-11-09 10:07

Jag köpte en Macbook Pro i Göteborg på MediaMarkt's Apple Store. När jag betalade den sa säljaren till mig att jag hade en ångerrätt på 1 månad. Men jag va tvungen att betala 400kr ifall jag lämnade tillbaka den. Detta för att dom skulle paketera om den, formatera mm.

Senast redigerat 2007-11-09 10:28
Ursprungligen av djspider:

Detta för att dom skulle paketera om den, formatera mm.

Jag hoppas verkligen inte att de ställer den på hyllan och säljer den som ny. Men det har hänt att butiker försökt med en rövare.

/c

Ursprungligen av Christian Å:

Jag hoppas verkligen inte att de ställer den på hyllan och säljer den som ny. Men det har hänt att butiker försökt med en rövare.

/c

Om detta är fel vad skall återförsäljaren annars göra med returrätts-enheter?
(förstod det som att de inte skulle få sälja den alls igen i detta fallet)

Ursprungligen av Bandaren:

Om detta är fel vad skall återförsäljaren annars göra med returrätts-enheter?

Sälja dem till reducerat pris eftersom de inte är nya utan använda.

/c

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-10 12:54
Ursprungligen av Christian Å:

Sälja dem till reducerat pris eftersom de inte är nya utan använda.

/c

Och det är ju just det som det flesta gör.

Nu tycker jag dock att trådskaparen får uppdatera oss lite med sina funderingar.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-11-10 15:20
Ursprungligen av atomlab:

Och det är ju just det som det flesta gör.

Nu tycker jag dock att trådskaparen får uppdatera oss lite med sina funderingar.

Jag vet inte riktigt vad du vill att jag ska säga. Jag är jätte nöjd med datorn och fick kompensation. Ifall det nu fanns någon retursrätt så är det såklart det man vill men känns lite långsökt kanske? Ifall jag nu mot förmodan skulle sälja datorn, vad ligger värdet på? Det är somsagt lite mer än en vecka gammal och är vit 2,16 ghz och inga skador.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-09 10:21
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-11-09 15:42

Du kan ju alltid försöka sälja den du har, och köpa den nya. Du kommer ju förlora ett par tusenlappar, men det kan det kanske vara värt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-09 16:07

Med tanke på att apple själva inte ens gick ut med och sa att den vart uppdaterad så tycker jag inte att du skall kasta en massa skit på en aprs. Och om man kollar rent historiskt på vilken dator som skulle uppdateras så är det mac pro. Du köpte din dator för att 2.16 täckte dina behov och nu känner du dig lurad?

Du får gärna förklara lite bättre varför du är lurad och på vilket sätt säljaren skulle agerat.

Ta då med aspekterna att folk faktiskt vill tjäna pengar och inte står där för att det är roligt. Och att dem har en massa Macbooks hemma. Dem tjänar redan dåligt på dem och det faktum att INGEN visste att dem uppdaterade datorerna.

buuuhuhuhuhuh i-landsproblem...

Bevaka tråden