Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

19" iMac?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ute i den stora Mac-världen ryktas det för fullt om att Apple ska släppa en ni iMac, med 19 tums FlatPanel. Enligt ryktet ska den japanska leverantören Samsung leverera LCD skärmarna till de nya datorerna.

Vad tror ni? Kommer Apple verkligen att släppa en 19" iMac. iMacen är ju i grund och botten en dator för hemmaanvändare. Är det verkligen klokt att lansera en dator med så stor LCD skärm för den marknaden?

Läs mer här!

/M

[ 28 September 2002, 11:13: Meddelandet ändrat av: - Martin - ]

hehe....den lilla plutten lär ju välta

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-28 13:27

Nej, det är ju bara att hälla grus eller sand i "parasollfoten".

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-09-28 14:00
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Nej, det är ju bara att hälla grus eller sand i "parasollfoten".

*asg* klockrent!

/arvid

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-09-28 14:06

Nä, alvarligt talat tror jag mycket väl imac kommer att släppas med 19" skärm.
Visst 19" är stort, men har dom fått en ok deal från samsung och inte behöver ta ut hur mycket som helst för den så tror jag nog det skulle sälja som smör i solsken(hmm om det nu säljer

smälter var väl kanske ordet... )
Nå, åter till imacen. 19" är mycket, men fristående 17" TFT skärmar börjar ju komma ner i priser som gör det möjligt för vanliga människor att köpa en, så 19" är väl nästa steg...

/arvid

  • Medlem
  • International user
  • 2002-09-28 17:22

19" iMac med TV-tuner kort, fjärrkontroll och "iTV" hade varit kul att ha i vardagsrummet. iTV skulle vara ett program som göra iMacen till en digitalvideoinspelare.

jag är starkt tveksam till detta rykte - men, jag blev i och för sig förvånad när 17" widescreen släpptes... 19" TFT motsvarar en 21" CRT - och det är stort! själv sitter jag på en 22" och inte had man sett globen bakom den skärmen - lite synd...i så fall.

tvekar också på detta.

helt enkelt för att en lcd skärm i den storleken är för dyrt i dagens läge..

sen är frågan om det inte skulle tränga lite för mycket på cinema skärmerna? tror att apple är lite nervösa att de på något sätt skulle ta marknad därifrån. även om de är ganska vilt skillda..

19" eMac däremot skulle inte vara så dumt

En 19" iMac med fristående fot vore hur coolt som helst!

Ehhh alltså. Skärm fristående och så iMac foten. Skulle rocka på kontoren!

Kom ihåg att den bäst säljande iMac-modellen är den dyraste (enligt Apple var det?). Vilket i sin tur ocskå skulle kunna betyda att en 19"-modell faktiskt skulle sälja.

[ 02 Oktober 2002, 11:36: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Däremot tycker jag att en 17" iMac är stor och duger det till mesta. Behöver man en större skärm jobbar man sannolikt med någon form av grafisk produktion och köper en Power Mac med en Sony 21".

  • Oregistrerad
  • 2002-10-02 11:44

En 19" modell skulle bli ett bra alternativ som Layoutarmaskin. Mer plats över på skrivbordet och man hade kunnat få ner ljudnivåerna!

Apple behöver öka upplösningen på skärmarna oavsett storlek.

Tycker att det är på tok för låga upplösningar..
Ta min Ti med 15,2" med 1152x768 - med OS X skulle jag absolut ha nytta av betydligt högre upplösningar. 1600x1200 el vad det nu kan tänkas bli i 16:9 skulle vara välkommet.

Andra datortillverkare har ju högre upplösningar på sina bärbara samt stationära skärmar.

Ok att nya 17" iMacen har mer än 1024x768.. det är bra.. Men gärna i alla produktlinjer.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2002-10-02 12:05

iMacen med 17" har som max 1440 x 900 i upplösning...

O som jag sa, det är bara bra..
Fördelen med iMacen gentemot vissa stationära skärmar är att den är heldigital (dvs utan svepfrekvenser) vilket ger en sjukt bra bild..

Ge mig en iMac utan skärm tack. Jag vill bara ha det fina klotet.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Andersson:
Ge mig en iMac utan skärm tack. Jag vill bara ha det fina klotet.

Först en kub, sen ett klot, undrar vilken geometrisk kropp som kommer att inspirera till nya Apple-datorer; Pyramid, Tetraeder, Oktaeder... kanske en cylinder eller en kon?

Men ärligt talat. Tror ni verkligen Apple skulle separera skärmen och datorn. iMacen är ju den datorn i sortimentet som består av en enhet, en komplett konsumentdator.

/M

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-10-02 13:48

Efter att Cuben blev en försäljningsflopp tror jag det är ytterst tveksamt att Apple försöker sig på något liknande. Inte för att jag skulle tacka nej till ett klot med en valfri skärm...

Håller också med om att upplösningarna är viktigare än storleken i tum. Min iBook 12" i 1024 har bättre upplösning än min iMac 15" i 1024. Alltså tätare mellan pixlarna. Skärpan blir mycket, mycket bättre då.

Skulle gärna se 15" iMac med 1280 istället.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-10-02 17:08
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Andersson:
Ge mig en iMac utan skärm tack. Jag vill bara ha det fina klotet.

Jag tycker klotet ser plastigt ut. Är lite förvånad över att så många tycker att imac G4 är snygg överhuvudtaget; själv tycker jag den ser skitfjantig ut. Jag finner till och med den "bespottade" emacen vara mycket vackrare! Den är dessutom den sanna arvtagaren till den gamla imac G3 (tycker jag)!

Senaste ryktet från MacRumors:

According to the information, it seems that the 15 inch LCD wide screen iMac was reformed disappears from a product line within this year. Furthermore, the 17/19 inch LCD wide screen iMac which carried 1Ghz PowerPC G4 is a thing that an announcement and shipment are planned by Macworld SF 2003 as a higher rank model.

Detta rykte bekräftas av att Apple sänkt priserna på 15" modellerna.

/M

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: PJW:
[QUOTE]Jag tycker klotet ser plastigt ut. Är lite förvånad över att så många tycker att imac G4 är snygg överhuvudtaget; själv tycker jag den ser skitfjantig ut. Jag finner till och med den "bespottade" emacen vara mycket vackrare! Den är dessutom den sanna arvtagaren till den gamla imac G3 (tycker jag)![/quote]Vi har en iMac flatscreen här på jobbet. När vi har besök så brukar de upptäcka imacen på väg ut. Först pratar vi lite jobb, sen pratar vi om den där runda lilla datorn... slår aldrig fel.

Ingen har hittllls sagt "oj vilken fjantig grej". Alla, med betoning på ALLA, stannar upp och förundras över skapelsen. Somliga vägrar till å med tro att det inte står en CPU under skrivbordet. "En sån där skulle man ha" säger de när de knallar iväg ut i PC-land igen...

PJ: Du som är Sharpskin borde ju gilla den runda, kala, blanka grejen

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-10-09 21:23

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:
[quote]quote:Skapades ursprungligen av: PJW:
[QUOTE]Jag tycker klotet ser plastigt ut. Är lite förvånad över att så många tycker att imac G4 är snygg överhuvudtaget; själv tycker jag den ser skitfjantig ut. Jag finner till och med den "bespottade" emacen vara mycket vackrare! Den är dessutom den sanna arvtagaren till den gamla imac G3 (tycker jag)![/quote]Vi har en iMac flatscreen här på jobbet. När vi har besök så brukar de upptäcka imacen på väg ut. Först pratar vi lite jobb, sen pratar vi om den där runda lilla datorn... slår aldrig fel.

Ingen har hittllls sagt "oj vilken fjantig grej". Alla, med betoning på ALLA, stannar upp och förundras över skapelsen. Somliga vägrar till å med tro att det inte står en CPU under skrivbordet. "En sån där skulle man ha" säger de när de knallar iväg ut i PC-land igen...

[/quote]Faktum är att jag tänkte ungefär så; "kolla sicken fjantig pryl!"

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-10-09 21:25
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Andersson:
PJ: Du som är Sharpskin borde ju gilla den runda, kala, blanka grejen

Kan man få den med en millimeter hår??Och en Fred Perry-keps? isåfall ger jag mig och springer och köper en direkt!

Det blir nog som såhär.

19" Apple (Cinema) Display.
Därefter - 6mån framåt? kommer en iMac 19".

Detta då 15" Apple Displayn blivit EOL medan iMac 15" verkar leva vidare..
O andra sidan borde det ju kanske finnas kvar en billig iMac 15".
Bäst vore om man fick konfigurera sin iMac bäst man ville.. typ tre modeller; 15-,17 o 19" o därefter få välja CD/DVD, CDRW, Superdrive, minne o HD.. inte som nu, 17" enbart med Superdrive..

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Tycker att det är på tok för låga upplösningar..
Ta min Ti med 15,2" med 1152x768 - med OS X skulle jag absolut ha nytta av betydligt högre upplösningar.

Men Jurgen, du vet väl om att dagens powerbookar redan har högre upplösning? De har 1280 x 854.

Enligt de senaste ryktena från Mac Rumors, kommer 15" iMacen att sluta säljas inom kort. I USA har flera handlare sålt slut på sitt lager, och nya datorer levereras inte. Detta tyder onekligen på att nya iMac modeller är på gång. Kommer det komma fler modeller med 17" skärm? Eller kommer Apple verkligen ge sig på att lansera en iMac med 19" skärm?
Ja, vi lär få reda på det inom en inte allt för avlägsen framtid.

/M

  • Oregistrerad
  • 2002-10-14 21:54

:rolleyes:

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2002-10-15 09:27

Varför kuben floppade var nog inte denes form, för det är nog en av de sygaste macarna som har gjorts. Det var nog det höga (oakseptabelt höga) priset som gjorde att den floppade. Man fick en dtor som inte gick att bygga ut det minsta, och förnuftet sa att om du ska lägga så mycket pengar på en dator så köppte man en av tower modelerna istället, för den kan man bygga ut i framtiden. Och ska man köppa en dator med små utbyggnads möjligheter så blir det en bärbar istället, för den kan man ta med sig i allafall. :rolleyes:

Bevaka tråden