Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra C miljö

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag läser min första programmeringskurs på högskolan och vi ska nu börja använda C, den miljö vi ska använda är Visual Studio men det funkar inte på mac (eller gör det? (utan att emulera windows...))

Vad finns det för miljöer som fungerar på Mac som är så lika Visual Studio som möjigt? (det är bra då jag inte enbart kommer jobba på macen utan även i skolan på PC)

Är mycket tacksam för svar

/Niklas

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-11-05 16:18

xcode? Gcc via terminalen är alltid mysigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-05 16:54

Xcode är väl mest likt Visual Studio. Annars håller jag med ahmedmo, någon trevligt editor (TextMate, kostar visserligen) och gcc via terminalen.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-11-05 20:38

Smultron är både svensk, gratis och bra. Testa den!

Emacs forever...

... och vim där bortom.

Lightweight IDE? Apropå svenskt och gratis (och jag tycker den är bra i alla fall). Men liknar Visual Studio gör den INTE!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-06 23:35

Som första programmeringskurs kommer det inte krävas någon större utvecklingsmiljö utan en texteditor tillsammans med terminalen och gcc klarar du dig på.

Ursprungligen av sl0k:

Som första programmeringskurs kommer det inte krävas någon större utvecklingsmiljö utan en texteditor tillsammans med terminalen och gcc klarar du dig på.

Men det är ju det som är poängen med Lightweight IDE. Texteditor+terminal+GCC (eller FPC), integrerat så man slipper skutta runt mellan dem, och så lite gryll som möjligt så att man lär sig det mesta riktigt snabbt. (Fast jag misstänker att de flesta som testar det inte förstår hur man hittar popupmenyerna för includes och funktioner. Dock har ingen någonsin klagat...)

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-08 02:55

Att hålla på och "skutta runt" mellan kompilator och editor är ju väldigt grundläggande i all programmering, så det är väl lika bra att lära sig det med en gång. Till slut kanske inte en specifik kompilator finns inbyggd i programmet, och då står man där och har inte en aning om hur man ska göra, bara för att man tutat och kört tidigare.

Ska man lära sig programmera är det lika bra att börja med grunderna, förstå hur kompilering, länkning mellan bibliotek osv fungerar.

Misstolka ej, senare kan det vara skönt att bara köra på, för då har man trots allt viss förståelse.

Nja så grundläggande är det inte att hoppa mellan terminalfönster och textredigerare. Är man nybörjare är det nog jobbigt att ta till sig ett hej-världen-program. Det är något som kommer eftersom, och till dess skulle jag också rekommendera ett program som t ex Lightweight IDE.

Alltså jag vill nog ha ett allt i ett program för det är det vi jobbar med på skolan och det känns lättare (då jag bara läst 7.5 poäng introduktion till programmering tidigare) att ha ett program som iaf är lite likt

Jag ska kika på Lightweight IDE och se om jag gillar det... fler förlag är dock alltid välkommna

Edit: Hjälp! Lightweight IDE är enligt mig alldeles för "rent" gillar när det iaf ser ut som word snarare än anteckningar

Ursprungligen av Nicke_lm:

Edit: Hjälp! Lightweight IDE är enligt mig alldeles för "rent" gillar när det iaf ser ut som word snarare än anteckningar

Märklig åsikt (men du får givetvis tycka som du vill). Jo, den ser naken ut och det är meningen. Det händer lite mer när man kompilerar, och det man behöver finns. Är det verktygslister du saknar? Är det nåt MS Word har gott om så är det ju långa rader med ikoner. Lightweight IDE har sitt i menyerna och några popupmenyer (som jag misstänker att många inte hittar).

Faktum är att just verktygslister och andra synliga kontroller hör till det jag grubblat på. Jag behöver det inte själv (kommando-B/R etc är mycket snabbare, varför klicka på en knapp då?), men toolbar-bubblan i fönsterkanten kan ju göra det valfritt till ett lågt pris.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Märklig åsikt (men du får givetvis tycka som du vill). Jo, den ser naken ut och det är meningen. Det händer lite mer när man kompilerar, och det man behöver finns. Är det verktygslister du saknar? Är det nåt MS Word har gott om så är det ju långa rader med ikoner. Lightweight IDE har sitt i menyerna och några popupmenyer (som jag misstänker att många inte hittar).

Faktum är att just verktygslister och andra synliga kontroller hör till det jag grubblat på. Jag behöver det inte själv (kommando-B/R etc är mycket snabbare, varför klicka på en knapp då?), men toolbar-bubblan i fönsterkanten kan ju göra det valfritt till ett lågt pris.

Alltså det är väl inte knapparna i sig som är det jag söker, men när jag öppnade Lightweight IDE så var det inte för mig på något sätt självklart vad jag skulle göra. Det är väl snarare detta jag är ute efter.

Ursprungligen av Nicke_lm:

Alltså det är väl inte knapparna i sig som är det jag söker, men när jag öppnade Lightweight IDE så var det inte för mig på något sätt självklart vad jag skulle göra. Det är väl snarare detta jag är ute efter.

Bra synpunkt! Kanske ett hjälpfönster borde upp vid första uppstart? Lite tips är ju bra så man vet vad man ska prova. Jag har skissat på en "getting started"-text också, men det kanske inte bara skall vara ett dokument.

Förutsatt att mn har GCC installerad så är det bara att öppna ett tomt källkodsfönster (cmd-N), skriva in kod (Hello World eller vad man vill), spara och köra. I lite större program så måste man ibland in i inställningarna för att lägga till frameworks (QuickTime, CoreAudio eller vad man nu behöver) och "kompileringsstrategi" (dvs hur den ska leta rätt på rätt filer när man kompilerar C, C++, ObjC).

Men som sagt, det är ju inte alls fel om programmet tipsar om detta direkt vid start. Det skall jag lägga in. Ett litet "online-hjälp-fönster" helt enkelt. Att öppna det vid uppstart det om det inte finns någon prefs-fil borde väl vara perfekt? Eller skall man kunna välja att det alltid öppnas?

PS: Senaste versionen har en bugg i filändelseanalys, så den strular med C++ och ObjC. Skall fixas snarast. Versionen innan funkade kalas med dessa så det är en tillfällig bugg som tillkom under en kodstädning.

Om du vill ha ett plottrigt gränssnitt kan du prova Eclipse, men jag har lite svårt att köpa att man vill sitta med ett stort tungt program för att man gillar att det har många knappar. Jag skulle gissa på att Lightweight har i stort sett allt man behöver på en sådan kurs. Även Apples Xcode kanske kan vara en idé. Eller ja rent tekniskt går det ju att skriva koden i Word, spara som oformaterad text och sedan kompilera från en terminal.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-11-08 20:33

Leightweight IDE ser riktigt lovande ut Bra jobbat Ingemar!!
Kul med stöd för Pascal på mac:en igen, jag minns när jag satt med Think pascal på min LC475

Ursprungligen av calle73:

Leightweight IDE ser riktigt lovande ut Bra jobbat Ingemar!!
Kul med stöd för Pascal på mac:en igen, jag minns när jag satt med Think pascal på min LC475

Tack! Namnet syftar faktiskt på just Think-miljöerna, som hette "Lightspeed" från början. Men den är ingen "klon", den är på egna villkor kan man säga.

Finns det modiga testare som vill tycka till så är det väldigt välkommet. Jag gräver som bäst i frågor som debuggerkoppling, och så frågor om vilka andra finesser som tillför mer än de rör till.

Bra jobbat Ingemar med Lightweight IDE..
Har sökt länge och väl efter ett liknande program, för att kunna testa lite C/C++
i terminalen, utan att behöva compilera där, eftersom jag inte känner mig
bekväm med den...

Ursprungligen av kristertrygg:

Bra jobbat Ingemar med Lightweight IDE..
Har sökt länge och väl efter ett liknande program, för att kunna testa lite C/C++
i terminalen, utan att behöva compilera där, eftersom jag inte känner mig
bekväm med den...

Trevligt att den känns rätt! Kom gärna med synpunkter, det händer saker hela tiden och det är lätt att ändra medan den är under uppbyggnad.

En del C++-stöd är lite klent. Funktions-popupmenyn klarar inte metoder så bra, inte ObjC-metoder heller. (Men det kommer har jag tänkt mig.) Kompileringarna går däremot fint nu när den länkar runtimelibbarna automatiskt.

Apropå diskussionen tidigare så lade jag till ett "quick start"-dokument som med så lite text jag kunde få ner det i försöker säga det viktigaste man måste veta. Det är verkligen jätteviktigt att man hittar rätt med en gång så man känner sig välkommen.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-12-04 17:28

Jag har nyligen börjat att lära mig lite java. Finns det möjlighet att lägga till java stöd till Lightweight?
Det skulle vara skönt att slippa att skriva javac & java i terminalen

Ursprungligen av calle73:

Jag har nyligen börjat att lära mig lite java. Finns det möjlighet att lägga till java stöd till Lightweight?
Det skulle vara skönt att slippa att skriva javac & java i terminalen

Möjlighet finns det helt klart. Det jag mest saknat är faktiskt ett par användare som har intresse av det.

Syntaxen är ju inte så vansinnigt olik C/C++ så syntaxfärgningen borde vara rätt lätt att fixa. Enkla kommandorader med javac/java är lätt. Däremot skulle jag gärna vilja kunna bygga Java-tillämpningar också, och där har jag lite sämre på fötterna.

Frågan är bara när jag hinner fixa det. Bäst att inte lova för mycket,

...men så blev jag lite inspirerad, ville kolla om min kod var snygg nog för tillägget antar jag, och hackade in preliminärt Javastöd: kompilering, körning, syntaxfärgning, snabbmeny för klasser och metoder. Dock ingen parsning av felmeddelanden än, och inga bundle-byggen. Bara testat på små mini-mini-program så det finns säkert svagheter. Men ändå. (Inte uppladdad än men det kommer så klart.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-06 16:58

Hmm... Tror jag skulle behöva några små tips för att komma igång.

Dels så får jag ingen färgning, dels så finner den inget main program när jag vill kompilera. Det jag har gjort är att öppna ett nytt fönster, och skriva in följande lilla program:

#include<iostream>
using namespace std;

int main(void)
{
double dnumber1 = 0.0;
double dnumber2 = 0.0;
double dnumber3 = 0.0;
double dnumber4 = 0.0;

cout << "please enter 3 numbers: " endl;
cin >> dnumber1;
cin >> dnumber2;
cin >> dnumber3;

daverage = (dnumber1 + dnumber2 + dnumber3) / 3;

cout << "the average of the numbers are: " << daverage << endl;

system("pause");

return 0;

}

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-07 09:28
Ursprungligen av DrStein:

Hmm... Tror jag skulle behöva några små tips för att komma igång.

Dels så får jag ingen färgning, dels så finner den inget main program när jag vill kompilera. Det jag har gjort är att öppna ett nytt fönster, och skriva in följande lilla program:

#include<iostream>
using namespace std;

int main(void)
{
double dnumber1 = 0.0;
double dnumber2 = 0.0;
double dnumber3 = 0.0;
double dnumber4 = 0.0;

cout << "please enter 3 numbers: " endl;
cin >> dnumber1;
cin >> dnumber2;
cin >> dnumber3;

daverage = (dnumber1 + dnumber2 + dnumber3) / 3;

cout << "the average of the numbers are: " << daverage << endl;

system("pause");

return 0;

}

system("pause"); skickar pause till prompten, och fungerar bara i windows andvänd cin.get(); istället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-06 16:59

Oj, upptäckte precis att tråden var tre år gammal
Blir spännande och se om det blir någon respons....

Kanske någon annan som har lämplig kompilator att tipsa om. Skulle bara vilja få något liknande att funka....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-06 21:04

Tja, jag kopierade in ditt program i en fil jag kallade x.cpp och skrev sedan
$ make x
... i terminalen. Fick ett par banala kompileringsfel (som du får lista ut själv) och efter att ha fixat dem fungerade det.

Jag har alltså installerat GCC. Fanns på OS X-skivan (kommer inte ihåg exakt var).

P.S.
Vad skall system("pause") uträtta. Du kollar ju inte felkoden så det spelar kanske ingen roll. Är detta något Windows-påfund?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-06 23:10

Tack! Ska kolla vidare kring GCC imorgon. Är förmodligen det som saknas...

system("pause") skall enligt turorialen hindra programmet från att terminera direkt efter att ha producerat sin output. Utan system("pause") skulle man inte hinna läsa svaret...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-06 23:59

Fann "Cross compiler for Win32 3.4.5" som skulle vara en del av "Gcc toochain", är detta vad du referar till? Fanns hos apple/developer

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-07-07 01:09

När man skall börja med C/C++ är en IDE att rekommendera då man bara behöver tänka på att koda och sedan exekvera. Har du testat Xcode? Den borde duga hur bra som helst.

Bevaka tråden