Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kolumnbredderna varierar i Dreamweavertabell. Varför?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Luleå
  • 2007-11-08 21:42

Jag försöker pula ihop en liten hemsida. Jag använder Dreamweaver och har satt in en liten tabell. Men något ytterst underligt händer när jag skriver i cellerna. Kolumnbredderna varierar och konstigt nog också mellanrummet mellan sista bokstaven i en cell till första bokstaven i nästa. Detta gör ju inte slutresultatet snyggt. Jag vill ha exakt samma avstånd mellan orden i de olika cellerna oavsett hur långa orden är. Går det att få?

/KOL:tveksam:

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-08 22:02

Har du en bestämd bredd på själva tabellen? Om du har det, så kan du ställa in kolumnbredden på t ex två kolumner att vara exakt lika breda.

T ex tabellens bredd är 800 pixlar bred. Du har två kolumner. Du ställer in att varje kolumn ska vara 50% eller 400 pixlar. Då anpassar sig texten efter kolumnbredden.

Men går det att låsa kolumnbredden så att oavsett vad du lägger i tabellen så blir den aldrig större än det man angivit?
En stor bild eller en text utan mellanslag gör ju att kolumnen utökas.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-09 17:41
Ursprungligen av Chaosstar:

Men går det att låsa kolumnbredden så att oavsett vad du lägger i tabellen så blir den aldrig större än det man angivit?
En stor bild eller en text utan mellanslag gör ju att kolumnen utökas.

Givetvis går det att "tvinga" tabellbredden att gå bredare än vad man har ställt in. Det sker när man stoppar in en bild som är bredare eller ett ord som är längre än kolumnbredden. Då får man anpassa bildstorlek och avstava ord.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2007-11-09 22:05

Men hallå, nu är jag inte riktigt med. Jag har gjort en tabell, jag har ställt in tabellbredden och även cellbredden. Ok så långt!
Så fort jag stoppar in bokstäver i cellerna så ändrar cellerna storlek. Har man ett långt ord blir cellen stor och avståndet från sista bokstaven i den cellen till första bokstaven i nästa cell blir stort. Har man ett litet ord blir det avståndet kort. Det är just detta jag inte vill ska hända. Jag vill ha exakt samma avstånd mellan bokstäverna i de olika cellerna oavsett hur långa orden är.
Med andra ord jag vill att alla celler ska ha lika långt från första och sista bokstaven till cellens kant.
Går det att fixa?

/KOL

Ursprungligen av KOL:

Jag vill ha exakt samma avstånd mellan bokstäverna i de olika cellerna oavsett hur långa orden är.
Med andra ord jag vill att alla celler ska ha lika långt från första och sista bokstaven till cellens kant.

Hur ser koden ut? Lite svårt att säga vad som är fel om du inte visar hur du har gjort...

Kanske en länk till sidan... eller en bild som visar hur det ser ut... kanske en skiss på hur du vill att det ska se ut...

  • Medlem
  • Luleå
  • 2007-11-10 17:37

Jag vill ha en tabell med två rader och fem kolumner. I varje cell ska det stå minst ett ord och ordet ska vara centerjusterat.
Jag vill att samtliga celler ska vara exakt lika stora.

Det som händer är:
så fort jag skriver in fler än en bokstav i en cell så ändras kolumnbredden.

Det man kunde tro skulle hända var ju att om ordet är för långt skulle det brytas och hoppa ner på nästa rad. Men ack, så är inte fallet.
Jag har inte klickat i "no wrap" rutan, så det är inte det som är felet.

Hjälp!!

/KOL

<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0">
  <tr>
    <td width="100" align="center">abc</td>
    <td width="100" align="center">abcabc</td>
    <td width="100" align="center">abcabcabc</td>
    <td width="100" align="center">abcabc</td>
    <td width="100" align="center">abc</td>
  </tr>
   <tr>
    <td> </td>
    <td> </td>
    <td> </td>
    <td> </td>
    <td> </td>
  </tr>
</table>

Detta borde funka... Men eftersom du vägrar dela med dig av din kod, så har vi ingen aning om vilka värden du har angett för "padding" m.m. i ditt style sheet, så det är inte säkert att det fungerar ändå...

Senast redigerat 2007-11-10 20:46
  • Medlem
  • Luleå
  • 2007-11-10 20:51

OJ, vägrar gör jag absolut inte. Jag ber om ursäkt om jag gjort dig upprörd.
Här är koden som gör mig förvirrad:

<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0">
<tr>
<td align="center"><a href="index.html">Hem</a></td>
<td align="center"><a href="Produkter.html">Produkter</a></td>
<td align="center">Om oss </td>
<td align="center">Links</td>
<td align="center">Kontakt</td>
</tr>
<tr>
<td align="center">Toppar</td>
<td align="center">Förbränningsrum</td>
<td align="center">Dubbar</td>
<td align="center">Styrstål</td>
<td align="center">Mods</td>
</tr>
</table>

Ser du något som är konstigt?

Jag tackar så väldigt mycket för hjälpen

/KOL

Ursprungligen av KOL:

Ser du något som är konstigt?

Ja, du anger bara att hela tabellen ska vara 80% av sidans bredd, men du anger inget om kolumnernas bredd. Och då blir de olika breda, beroende på vad som ligger i dem.

<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0">
<tr>
<td width="20%" align="center"><a href="index.html">Hem</a></td>
<td width="20%" align="center"><a href="Produkter.html">Produkter</a></td>
<td width="20%" align="center">Om oss </td>
<td width="20%" align="center">Links</td>
<td width="20%" align="center">Kontakt</td>
</tr>
<tr>
<td align="center">Toppar</td>
<td align="center">Förbränningsrum</td>
<td align="center">Dubbar</td>
<td align="center">Styrstål</td>
<td align="center">Mods</td>
</tr>
</table>
  • Medlem
  • Luleå
  • 2007-11-10 23:24

Jesper, jag är dig evigt tacksam för all hjälp.

Om du orkar så har jag en fråga till. Om man nu vill att tabellen, och hela sajten också för den delen, bara ska ha bredden 80%. Kan man då skriva så som nedan eller ska man skriva något annorlunda?

<div align="center"><table width="80%" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0">
<tr>
<td width="100" align="center">Hem</td>
<td width="100" align="center">Produkter</td>
<td width="100" align="center">Om oss </td>
<td width="100" align="center">Links</td>
<td width="100" align="center">Kontakt</td>
</tr>
<tr>
<td><div align="center">Toppar</div></td>
<td><div align="center">Förbränningsrum</div></td>
<td><div align="center">Dubbar</div></td>
<td><div align="center">Styrstål</div></td>
<td><div align="center">Mods</div></td>
</tr>
</table>

/KOL

Ursprungligen av KOL:

Jesper, jag är dig evigt tacksam för all hjälp.

Om du orkar så har jag en fråga till. Om man nu vill att tabellen, och hela sajten också för den delen, bara ska ha bredden 80%. Kan man då skriva så som nedan eller ska man skriva något annorlunda?

Vadå? Om hela tabellen ska vara 80%? Det var väl precis det vi gjorde alldeles nyss. Tyvärr, jag förstår inte skillnaden på den nya frågan och den förra frågan...

Och varför har du satt Width=100? Vad vill du uppnå med det? Om hela tabellen ska vara 80%, och de 5 kolumnerna ska vara 100 pixlar breda, så går det inte ihop. Du ger webbläsaren "dubbla budskap". Ska det vara 5x100 pixlar, eller ska det vara 80%. Det kan inte vara både och - på samma gång.

1
Bevaka tråden