Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Döp min Drobo.

Tråden skapades och har fått 76 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tjohoo! Nu har jag fått min Drobo. http://www.drobo.com/
Jag har döpt den till ANTON.
"Amazingly Not The Ordinary NAS".

Döm om min förvåning när den sa: "Örjan. I am your father."

Jag tyckte manualen var väldigt krånglig...

Nu jobbar den flitigt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-23 09:43

Grattis! Ser väldigt enkel och tjusig ut.

Är den hyfsat tyst?

Ursprungligen av mirydh:

Grattis! Ser väldigt enkel och tjusig ut.

Är den hyfsat tyst?

Tack och lov ja!
Det var det första jag var orolig för och jag är mycket nöjd med fläkten.

Just nu är diskarna kokheta för den har tuggat hela natten. Man bränner fingrarna!
Ändå låter den inte särskilt mycket. Och när den inte jobbar är den förstås ännu tystare.

Patrick:
Det är inte alla på försäljarsidan som skickar till Sverige, men PCConnection gjorde det.
Det blev $80 i frakt och 940 kr i tull och moms.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-18 19:14
Ursprungligen av the örjan:

Det är inte alla på försäljarsidan som skickar till Sverige, men PCConnection gjorde det.
Det blev $80 i frakt och 940 kr i tull och moms.

Kolla örjans inlägg.

[QUOTE="the örjan;1354078"]Just nu är diskarna kokheta för den har tuggat hela natten. Man bränner fingrarna!
/QUOTE]

Klarar ditt program av att polla temperaturerna från diskarna?
Om de är så varma att du inte klarar av att hålla ett finger mot dem längre än någon sekund är det närmare 60°C vilket är riktigt dåligt för dem.

Var beställde du den från?

Snygg var den inte direkt men det är ju inte ditt fel. Har den bara USB?

EDIT: [Svar till mig själv: ja, så verkar fallet vara..]

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-09-23 12:45
Ursprungligen av Patrick:

Var beställde du den från?

http://drobo.com/request_reseller.aspx

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-23 16:43

jag gillade texten: "Three quick steps offered for the technically adept. For everyone else, please read the user's guide"

Tyder på att det är rätt typ av människor som gjort den

screenshot

Här är ett screenshot från - det ej nödvändiga - programmet.

Jag ryckte ut en drive för att simulera en krash och sedan stoppade jag in den ige.
Den är inte snabb...
Det tog tio timmar innan allt var säkerhetskopierat igen.
Men det är ju mycket data i o f s.
Men det är ändå snabbare än vad det tog att kopiera allt från början.

Däremot kunde man fortsätta att använda Drobon precis som vanligt under tiden.

  • Medlem
  • 2007-11-08 16:17

Inom någon vecka är det klart med svensk distribution av Drobo. Då kommer man att kunna köpa produkten i Sverige med garanti etc...

Ursprungligen av wolf:

Inom någon vecka är det klart med svensk distribution av Drobo. Då kommer man att kunna köpa produkten i Sverige med garanti etc...

Bästa nyheten på flera dagar! Längtar redan efter en liten Drobo att ha, lugnt susandes, brevid MacBook:en. Mmmm, 2TiB i en nätt förpackning. Gott!

Ja, än så länge känns den väldigt pålitlig.
Men jag har ett orosmoment. Hur länge kommer det att finnas SATA 2 diskar som blir större och större?
Jag hoppas 6-7 år i alla fall.
I dag är Drobos maxkapacitet 3TB skyddad data = 4 x 1 TB diskar.
För min del är det ca 4 ggr mer data än jag har.

En bugg (?) som dök upp var också att jag var tvungen att starta om den när jag installerade min fjärde 500 GB disk. Det ska man inte behöva göra.

  • Medlem
  • 2007-11-12 17:27

Nu är det klart med Drobo i Sverige: Drobo distribueras nu av macline.se till återförsäljare och första återförsäljaren är Macoteket.se. (Bäst att ringa först eftersom de ej hunnit få upp produkten på hemsidan i skrivande stund...)

Framöver kommer fler och fler återförsäljare att kunna sälja produkten.

Har precis fått upp ögonen för den här produkten, och har min vana trogen läst forum och recensioner kring Drobo. Har några funderingar.
Om man sitter på några diskar som dessutom har innehåll. Kan man trycka i dom och komma åt dom som vanligt, blir dessa en del av en fysisk partition för datorn, hur hanterar Drobo detta? Om någon nu har testat eller vet..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-18 14:53
Ursprungligen av macmicke:

Har precis fått upp ögonen för den här produkten, och har min vana trogen läst forum och recensioner kring Drobo. Har några funderingar.
Om man sitter på några diskar som dessutom har innehåll. Kan man trycka i dom och komma åt dom som vanligt, blir dessa en del av en fysisk partition för datorn, hur hanterar Drobo detta? Om någon nu har testat eller vet..

Om du stoppar i en disk med data på så tappar du datan.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-18 15:01

Priset i Sverige är runt tvåtusen svenska mer än dollarpriset... "the örjan" var beställde du din. Kommer helt klart beställa från något billigare land än Sverige.

Missade det. Tack Boris91

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-01 13:19

Nu finns drob i butiker på stan :-)

Nu finns drob i butiker på stan
Jag såg den på Macoteket Kungsgatan, deras nya butik
Den ska också finnas på Macotekets andra butiker
Drottninggatan, Birgerjarlsgatan, Sundbyberg och Uppsala
På söder så ska DD ha den i det nya köpcentrat, gamla skatteskrapan

Det gick fort.
Fan, jag som inte har någon garanti...

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-12-02 12:39

Drobo eller Ready NAS NV+

Har funderat på NETGEAR NV+. Tänkte ha den till backup och som musikbank kopplad till stereon.
Är det några fördelar med Drobon mer än priset?

//HippO

HippO:
Man kan blanda olika diskstorlekar.
När Drobon är full byter man bara ut den minsta disken mot en större.
Den är helautomatisk.

Nej det kan jag inte se. Men fläkten ändrar hastighet efter temperaturen.
Jag brukar regelbundet känna efter med fingrarna och nu bränner jag mej inte.
Det var nog värst vid den första överföringen som tog hela natten med maxhastighet hela tiden.

Har även jag införskaffat en Drobo... Men jag kan inte påstå att jag känner den där känslan av tillfredsställelse. Den låter nämligen alldeles för mycket. Inte hela tiden kanske ska påpekas. Men den drar igång och blåser värre än de gamla quicksilver datorerna..
Dock skönt att mitt data är säkert. Kör itunes mot lådan. Och streamar mot AppleTV utan problem... Men som sagt, ljudet är en stor ""turn off"..

Ursprungligen av macmicke:

Men den drar igång och blåser värre än de gamla quicksilver datorerna..

Tycker du det?
Dom har jag för mej var hemska. Så farligt tycker jag inte att det är.
Men jag har min på golvet under skrivbordet.
Och när jag streamar film sitter jag i ett annat rum, och då hörs den ju så klart inte.
Och när man inte laddar ner eller sparar något så drar den inte i gång så ofta.
Jag jämför i första hand med min 800 GB Formacdisk, och den tyckte jag lät värre.
Den är till salu nu.

Min enda oro nu är att SATA formatet ska försvinna, så det hoppas jag tar många år.

grattis till din drobo

går det att ansluta drobo till Airport Extreme ?

  • Medlem
  • 2007-12-28 15:30
Ursprungligen av Tussen69:

går det att ansluta drobo till Airport Extreme ?

Ja, men 10.5.1 stödjer ännu inte TimeMachine med diskar som hänger på AP Extreme. Denna funktion lär vi nog se i nån uppdatering framöver, Apple drog bort det nån vecka innan 10.5 släpptes.

Att använda Drobo som backup blir å andra sidan FÖR säkert och (för dyrt) tycker jag. Drobo är bättre för primärlagring eftersom all data skyddas internt i Drobon...

Drobo på en AP Extreme blir en ganska trevlig NAS-lösning för mediafiler eller annat man vill dela på flera datorer...

Ursprungligen av wolf:

Ja, men 10.5.1 stödjer ännu inte TimeMachine med diskar som hänger på AP Extreme. Denna funktion lär vi nog se i nån uppdatering framöver, Apple drog bort det nån vecka innan 10.5 släpptes.

Att använda Drobo som backup blir å andra sidan FÖR säkert och (för dyrt) tycker jag. Drobo är bättre för primärlagring eftersom all data skyddas internt i Drobon...

Drobo på en AP Extreme blir en ganska trevlig NAS-lösning för mediafiler eller annat man vill dela på flera datorer...

jag tycker inte det kan vara för säkert . sitter just nu med 3 x 500 GB data i min Mac Pro och det skulle kännas riktigt tryggt att ha allt det i backup ...

ca 4000 för drobo och 2.500 per TB disk är imo värt vartenda öre ..

att vara riktigt säker på att ens backup är säker känns gött .

Bevaka tråden