Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har jag fått Virus?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-03 17:43

Min dator uppför sig minst sagt märkligt och jag börar undra om det kan bero på virus eller liknande. Ibland när jag skriver i word raderas texten jag skrivit av sig självt (!) har hänt vid tre tillfällen.
Det går också oerhört sakta att surfa, att mejla, att öppna ett nytt dokument i word, etc, alla kommandon har fördröjningar. Och för någon vecka sedan fick jag ett meddelande i browsern om att jag hade surfat på en sida jag aldrig varit inne på, kände inte ens till att den fanns. Det fanns ett klockslag också, och jag hade inte ens använt datorn då, var inte ens i närheten av datorn.

Någon som kan veta vad detta beror på och hur man åtgärdar det?

Jag vet inte vad dina problem beror på, men om du kör Mac OS X så beror det inte på virus.

Det är inte så att disken är full. OSX kräver några GB för växlingsfiler, när det blir för lite så segar allting ner.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-11-03 19:07

Kör du med trådlöst tangentbord?

Läste om något fall där två grannar hade köpt samma sorts trådlösa t-bord och de låg på samma kanal etc.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-04 18:11

Nej, jag har inte trådlöst tangentbord. Det är OS X.
Kan det vara någon form av spyware? Vet inte riktigt vad det är, än mindre hur det fungerar?

Spyware finns det så vitt jag vet inte heller till OS X.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-04 23:34

Luktar som att det lilla batteriet kan vara slut i datorn?
Går klockan rätt?
Vad är det för dator?
Vilket system kör du? 10.3,4,5?
Osv, ge lite mer info så går det att svara

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-04 23:35

Tänk även på att alla office grejer körs genom rosetta om du har en intel propp vilket kan vara segt om du har lite internminne eller mycket grejer igång.

/Tangen

Kan vara problem med typsnitt. Leta reda på font cache filer och släng dem. Du kan också testa att lägga undan fonter som inte är ordinarie (släng font cache efteråt, starta ev om).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-08 19:46

Klockan går helt rätt. Nej, det är inte intel-dator, det är power pc, en imac globe 800 mhz. mac os x 10.4.10. Har massor med internminne.

Några funktioner i widget har nu plötsligt slutat att fungera, har musiknyheter via widget som inte fungerar längre, trots att jag slängde de gamla och laddat ner dem på nytt.
Inställningar i itunes ändras ständigt, smågrejor som volym, vilken musik jag lyssnar på etc, har ändrats när jag sätter igång datorn igen och jag har inte ändrat dem själv, absolut inte.

Jag blir verkligen inte klok på detta? Så här är det hela tiden nu, små och större fel. Oerhört irriterande. Datorn har fungerat hur bra som helst förut.

1
Bevaka tråden