Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Badboll, program svarar ej osv osv på 1 veckas gammal McBook

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-11-08 15:21

Har ca 1 veckas gammal Macbook med 2 GHz och 1 Gb RAM. Till en början så flöt allt på som det skulle med medföljande Tiger, fick uppdateringsskivan på Leopard & installerade det, dock blev datorn väldigt seg & så fort jag skulle öppna en mapp eller liknande så dröjde det alltid ngra xtra sekunder innan sakerna som låg i mappen kom fram, fick även problem med safari & liknande emellanåt då det ville stänga ner sig själv. Så installerade till Tiger igen & vart grymt besviken på Leopard, *detta segandets har det & göra med att jag bara har 1 Gb RAM i datorn för närvarande?*
Efter ominstallationen vart jag nöjd igen, allt flöt på som vanligt.... tills igår... då började "badbollen" komma fram titt som tätt när jag öppnade program, såsom skivverktyg, systeminställningar osv osv.... + att det stod att programmen inte svarade.. kikade då på aktivitetskontrollen & va då nere & pendlade på ca enbart 10 MB ledigt minne,*konstigt*, förhittade inget program som slukade minnent så plötsligt & hade inte installerat en massa andra program än dom som följde med vid installationen. Kontrollerade disken med skivvertyget osv & det visade inga som hellst problem, testade & laddade ner några program som rekommenderats vid seg dator & körde enligt guiden, blev en liten förbätring efter många omstarter... Idag beter sig datorn fortfarande skumt, dock inte massa badbollar eller ej svarande program.. utan nu händer istället inget alls när jag vill starta vissa program eller tex så kommer jag inte ens in på finder som ligger nere i docken. Har kollat minnet på aktivitetskontrollen & där står det att det ska vara ca 328 MB ledigt.
Så min fråga till er är vad 17 är det för fel på datorn? Då det funkat klockrent tidigare & jag inte gjort ngt alls för att kunna förändra detta såsom att installera program, fifflat med inställningar osv osv...och installationen av Leopard vs Tiger vet jag att det gick rätt till, då jag valde alternativet som raderar allt & sedan installerar & direkt efter installationen så har ju allt funkat perfekt ända fram tills igår Vart just därför som jag skaffade mig en Mac ist för Pc, för & slippa sådan här skit... men nehdå, inte här inte :(:'(
Kan det vara ngt fel på ram minnena som sitter i eller ngt annat skumt? Tänkte testa & göra ytterligare en ominstallation av tiger nu strax & se om detta kvarstår, men är verkligen irriterande...........ahhhh...
Tack på förhand iaf O:-)

Du kan prova att köra "Apple Hardware Test" genom att stoppa in Mac OS X skivan du fick till när du köpte datorn och starta om datorn och hålla nere D tangenten under uppstart!

Upptäckte själv att jag hade fel på mitt minne via "Apple Hardware Test"

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-11-08 18:34
Ursprungligen av Evoleus:

Du kan prova att köra "Apple Hardware Test" genom att stoppa in Mac OS X skivan du fick till när du köpte datorn och starta om datorn och hålla nere D tangenten under uppstart!

Upptäckte själv att jag hade fel på mitt minne via "Apple Hardware Test"

Har nu testat det och även gjort en ominstallation av Tiger. På Apple Hardware Test fick jag inga fel alls, vilket borde innebära att datorns prylar é som dom ska iaf.
Men dock så segar sig datorn mer än vanligt än vad den gjorde innan ändå, programen jag startar osv funkar bra nu, men denna jäkla badbollen rullar ständigt emellanåt... hmm kanske kan man lämna tillbaka skiten & hoppas på & få en ny

Ja är den bara en vecka gammal hade jag nog gjort det... du kan ju prova att installera iStat Nanon eller nåt för o kolla temperaturer och dyligt för och se om det är nåt sånt som ligger o skaver... ifs borde du höra att fläkten går på fulla muggar då men man kan ju kolla!

http://www.islayer.com/

1
Bevaka tråden