Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grafikbuggar i OS X 10.4

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Titta på nedanstående urklipp av iTunes som ligger över ett Safari-fönster. Notera den lite underliga kanten som verkar vara som av glas eller att fönstret är dubbelt på något vis. Är detta normalt? Jag har då inte sett det tidigare.

Jag har inte installerat Leopard så det kan inte vara på grund av det. Jag upptäckte nyss också att mina inställningar för tangentbordets speciella Dashboard/Exposé-tangenter försvunnit. jag återställde dem men sedan efter en stunds spelande i Wow så var de borta igen.

Senast redigerat 2007-11-07 09:56

Kan det vara nåt tillfälligt, har du provat en omstart?

  • Medlem
  • 2007-11-06 17:27

Jag har märkt att vissa program som använder systemresurserna på oväntat sätt kan få grafiken att balla ur på de mest besynnerliga sätt. Jag vet inte om man kan starta om grafikmotorn, men annars är det omstart som gäller.

VmWare Fusion är exempel på ett program som kan lämna efter sig märkliga saker.

Jag har inte startat om datorn ännu men testade att placera iTunes över Safari och nu ser det helt normalt ut...

Någon idé om varför tangenterna tappar sina funktioner?

jag har även märkt att det dyker upp mörkare fält (knappt synliga) kring text och knappar i itunes inställningsfönster under leopard.

eller är det fel på mitt grafikkort?

Ursprungligen av gabriela:

jag har även märkt att det dyker upp mörkare fält (knappt synliga) kring text och knappar i itunes inställningsfönster under leopard.

eller är det fel på mitt grafikkort?

Ta gärna en skärmdump av det och visa. Det blir mycket lättare att förstå vad du menar då.

jaha.

om man lirar lite med nivåerna så ser man fälten kring kontrollerna i den undre delen av fönstet tydligare.
(det är dock inga problem att se dem om man använder en kass TN-panel, som jag...)

  • Medlem
  • 2007-11-06 23:36

Först tryck på F11 (visa skrivbordet).
Sen ta fram Spotlight.

Vet inte om det är en grafikbugg, eller ens om det är en bugg, men märkligt ser det ut iallafall...

Ursprungligen av DrApa:

Först tryck på F11 (visa skrivbordet).
Sen ta fram Spotlight.

Vet inte om det är en grafikbugg, eller ens om det är en bugg, men märkligt ser det ut iallafall...

Det är nog ingen egentlig bugg. Vad som händer är att även Spotlight-fältet "flyttas" - dras ut i kanten - så man kan se skrivbordet. Tryck F11 igen så ser du att Spotlight åker fram igen tillsammans med de andra fönstren.

Skum bug i Safari 3.0.3 beta (Tiger)

Det är förunderligt att de problem som dykt upp för mig gjort det just nu, bara någon vecka efter att Leopard släpptes och jag har som sagt inte ens installerat det ännu. Jag skulle just skriva in en adress i Safaris adressfält och gjorde därmed som alltid, jag dubbelklickade i textfältet dock utan att något hände annat än att hela den grafiska raden som innehåller adress- och sökfält blev ljusgrå.

Plötsligt kunde jag med musknappen nedtryckt dra hela adress och sökfältet vart jag ville och när jag släppte upp musknappen hållandes fälten över mina tabbar så försvann adress och sökfälten i en rökpuff. Jag har aldrig stött på något liknande förut.

Kan detta månde vara Apples sätt att visa att det är dags att uppgradera till Leopard och därmed icke-beta varianten av Safari 3.0.3?

Senast redigerat 2007-11-08 13:23
Ursprungligen av gabriela:

jaha.

om man lirar lite med nivåerna så ser man fälten kring kontrollerna i den undre delen av fönstet tydligare.
(det är dock inga problem att se dem om man använder en kass TN-panel, som jag...)

Jag tror det är skuggning och det ska nog vara så för att användaren direkt ska se vilka inställningar som gäller utan att behöva söka med blicken.

Jag märker hur detta börjar bli en buggtråd för Leopard (10.5), det finns redan en sådan. Min förfrågan var specifik för Tiger (10.4.10). Jag har alltså INTE installerat 10.5 och sedan stött på dessa konstifikationer

många kan nog ha uppfattat det som att du uppgraderat till leopard.. iaf jag!

  • Medlem
  • 2007-11-07 07:34
Ursprungligen av rosen888:

många kan nog ha uppfattat det som att du uppgraderat till leopard.. iaf jag!

"Jag har inte installerat Leopard så det kan inte vara på grund av det."

Ovanstående mening tyder ju på att så inte är fallet.

Jag tror att det ibland uppkommer när man kör saker i fullskärm, eller någon speciell "mode", som sagt. Rapportera till Apple.

Ursprungligen av stfm:

"Jag har inte installerat Leopard så det kan inte vara på grund av det."

Ovanstående mening tyder ju på att så inte är fallet.

Jag tror att det ibland uppkommer när man kör saker i fullskärm, eller någon speciell "mode", som sagt. Rapportera till Apple.

Stämmer bra det, jag har inte installerat Leopard. Kanske någon moderator kan lägga till i titelraden att detta handlar om Tiger?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-08 12:55

Vad gillar ni grafikbuggarna i Leopard då?
har ökat kontrasten på halva fönstret för att de ska synas tydligare.

Ursprungligen av mbp:

Vad gillar ni grafikbuggarna i Leopard då?
har ökat kontrasten på halva fönstret för att de ska synas tydligare.

Gudars skymning, finns det ingen häromkring som kan läsa? Det finns redan en tråd om buggar i Leopard (http://www.99.se/mac-os-x/227599-traden-om-buggar-i-leopard-11.html), om inte den räcker till för att täcka grafiska buggar i Leopard så förslår jag att någon startar en sådan för detta är en tråd om buggar i Tiger (10.4.x).

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-08 22:45
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Gudars skymning, finns det ingen häromkring som kan läsa? Det finns redan en tråd om buggar i Leopard (http://www.99.se/mac-os-x/227599-traden-om-buggar-i-leopard-11.html), om inte den räcker till för att täcka grafiska buggar i Leopard så förslår jag att någon startar en sådan för detta är en tråd om buggar i Tiger (10.4.x).

Oj, nu gick visst världen under ser jag. Sorry.

1
Bevaka tråden