Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för TimeMachine-frågor & svar

Tråden skapades och har fått 197 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-01 21:12

Samlingstråd för alla frågor & svar angående TimeMachine i OS X 10.5 Leopard.

Det börjar dyka upp en del trådar/frågor om TimeMachine. De som kan, får gärna flytta relaterade trådar in hit.

[B]Nej, inga sådana här trådar. De är dåliga som informationsbas. Skapa nya trådar för varje fråga.

Baron, admin

[/b]

Om man vill arkivera filer som man slängt bort, ja. Men varför skall man då slänga bort dem?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-02 01:01

Hur ställer ni inn TM? Är det folders ni inte tar backup av for å spare diskutrymme? Jag behöver vel bara backup av doc, musikk, filmer och bilder..

Vad gör ni?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-02 05:51

Jag kör TM för de platser jag har filer som ändras ofta/är viktiga, exempelvis Dokument-mappen och liknande. Detta resulterar i en ganska liten backupmängd, vilket gör att jag kommer ha ganska lång historik i TM.

Utöver TM kör jag även SuperDuper! mot en annan partition på samma disk som TM backar mot. SuperDuper! är inställt på att backa hela systemet, förutom lite temporära mappar och annat onödigt krafs. Dessa backupper är startbara, vilket innebär att jag har en möjlighet att på ett relativt enkelt och snabbt sätt återställa datorn om saker skulle gå helt åt pipsvängen: återställning från SD!-backuppen, därefter tillbakahämtning av de senaste filerna genom TM.

Ursprungligen av berdan:

Utöver TM kör jag även SuperDuper! mot en annan partition på samma disk som TM backar mot. SuperDuper! är inställt på att backa hela systemet, förutom lite temporära mappar och annat onödigt krafs. Dessa backupper är startbara, vilket innebär att jag har en möjlighet att på ett relativt enkelt och snabbt sätt återställa datorn om saker skulle gå helt åt pipsvängen: återställning från SD!-backuppen, därefter tillbakahämtning av de senaste filerna genom TM.

Går det verkligen att köra Time Machine mot en extern "partition"? — Hummm....
Jag läste förut någonstans att detta inte går att göra utan att TM kräver en egen disk?

Om det går som du beskriver ovan så är det JUST DETTA JAG VILL göra!
SuperDuperBra!

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-03 12:20

Grymt bra recension av Leopard, och här direktlänk till just recensionen av Time Machine, mycket fakta och jag fick iaf en god förståelse för hur Time Machine fungerar:

http://arstechnica.com/reviews/os/mac-os-x-10-5.ars/14

Som pesc säger här så är inte Time Machine speciellt optimalt för att backuppa stora filer då detta kommer fylla upp disken väldigt fort. Själv har jag inte fått mitt leopard än, men jag kommer själv exkludera filmer och andra stora filer från Time Machine. Problemen kommer även som artikeln säger i entourage, då entourage sparar alla email i en enda stor fil vilket leder till att hela filen måste sparas i Time Machine varje gång du får ett nytt mail. Förhoppningsvis lär sig progammerarna att det är bättre att spara mailen var för sig och således vara snällare mot oss som backuppar.

Finns de möjlighet i TM att ta bort filer som ligger i Backup.backupdb? Vet att man kan utesluta filer som ska man ska göra backup på, men vill ta bort filmfiler jag har gjort de på.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-03 18:04

Jag är på väg att köpa en 500GB disk att koppla till Airport extreme men nu läser jag att detta inte fungerar? Ska jag avakta med mitt köp eller ska jag köpa en NAT disk istället? och koppla via kat6? fungerar det med HFS+?

Diskarna jag funderar på är Western Digital Mybook

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-03 18:23

En konsumentnätverksdisk tror jag fungerar dåligt. Dels stöder de oftast bara SMB och inte AFP. Dessutom har de sällan stöd för HFS, så då måste man göra en skivavbild.

Dessutom är nätverksdiskar mycket långsammare än direkt anslutna diskar.

Vad har du för dator? Bärbar? Om du inte har en stationär Mac som kan agera fileserver så skulle jag nog koppla en disk direkt på datorn. Anslut helst med Firewire.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-03 20:15

Jag har tre bärbara men bara två av dem behöver någon typ av backup. Idag har jag 2st 160GB diskar anslutna till dem via Firewire. Men dessa innehåller iTunes musik + iPhoto biblioteket.

Har köpt en Airport Extreme och tänkte att jag kunde flytta Itunes + iPhoto biblioteken till en hårddisk ansluten till denna och sen den andra halvan var backup till två datorer. Och att man på så sätt om man åkte till landet fortfarande ha tillgång till backup och musik+Foto till dessa så var min tanke men jag får väl tänka om?

Är det inte möjligt att använda sin PowerPC mac mini som hårdisk till time machine? Jag kan inte hitta något om HUR man gör det.
(Jag vill göra backup på min MacBook och få alla filer på min Mac Mini).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-07 23:51
Ursprungligen av Peacegrove:

Är det inte möjligt att använda sin PowerPC mac mini som hårdisk till time machine? Jag kan inte hitta något om HUR man gör det.
(Jag vill göra backup på min MacBook och få alla filer på min Mac Mini).

Om du inte använder Mac Minin till annat kan du ju starta den i Target mode!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-08 10:04

Någon som vet hur Time Machine beter sig om man har aktiverat File Vault? Har försökt hitta info om det men jag fattar inte ett smack...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-08 10:08
Ursprungligen av CeCe:

Någon som vet hur Time Machine beter sig om man har aktiverat File Vault? Har försökt hitta info om det men jag fattar inte ett smack...

Du får en varning då du aktiverar TM om du har filevault igång som förklarar vad som händer, eller kommer att hända om inte annat

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-08 10:05

Min Tm sköter sig inte alls som jag har tänkt.
Jobbar som resande och har alltid med mig min Mb.
När jag kommer hem pluggar jag i min FW-kabel, har gjort det nu ca.6-7 gånger under loppet av en och en halv vecka. Men jag har bara två backuper. Vad har jag missat?

Yes!!

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-11-08 22:49
Ursprungligen av Yes:

Min Tm sköter sig inte alls som jag har tänkt.
Jobbar som resande och har alltid med mig min Mb.
När jag kommer hem pluggar jag i min FW-kabel, har gjort det nu ca.6-7 gånger under loppet av en och en halv vecka. Men jag har bara två backuper. Vad har jag missat?

Yes!!

Har ibland samma problem. Lösningen (tills den blir fixad på riktigt) är att högerklicka på Time Machine ikonen och välja "säkerhetskopiera nu".

Ursprungligen av Yes:

Min Tm sköter sig inte alls som jag har tänkt.
Jobbar som resande och har alltid med mig min Mb.
När jag kommer hem pluggar jag i min FW-kabel, har gjort det nu ca.6-7 gånger under loppet av en och en halv vecka. Men jag har bara två backuper. Vad har jag missat?

Yes!!

Bara en fundering.
Kan det vara så att du inte haft strömsladden till datorn i när du tänkt att TM skulle köra igång.

Läste häromdagen att TM inte gör backup om datorn går på batteridrift.

Funderar på att köpa en Mac Mini och använda den som Mediacenter.
Är det möjligt att koppla in en extern HD till minin och använda den som Time Machine Back-up för min MacBook?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-08 14:58
Ursprungligen av benjamin.palsson:

Funderar på att köpa en Mac Mini och använda den som Mediacenter.
Är det möjligt att koppla in en extern HD till minin och använda den som Time Machine Back-up för min MacBook?

TM skall kunna ta backuper till en dísk som är utdelad med AFP om jag inte missminner mig, så det borde funka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-31 14:24

TM & iphoto

Vi har iphoto som är väldigt välsorterat och innehåller drygt 4000 bilder.
Men om man använder tm och man får en hårddiskkrash, hur går det till då?
Som jag förstår det så ska man installera om osx när man skaffat en ny hd.
sedan återställer man backupen från tm.
Men då är frågan... återställer tm även sortering och alla inställningar i iphoto eller hamnar alla foton huller om buller?
Använder just nu super duper men törs man släppa det och istället använda tm fullt ut?

  • Medlem
  • Harestad
  • 2007-11-08 14:43

Tänkte bara ge en statusrapport:

Jag har en Macbook som jag kopplar in till en extern hårddisk hemma via USB. Där ligger nu massa backupfiler, TM lagrar filer timvis och dagsvis än så länge. Jag har inte haft Leopard så länge så det kan hända att den sparar veckovis också sedan.

Iallafall så blir det ungefär så här:

8 nov 14.00 - 600MB
8 nov 13.00 - 600MB
8 nov 12.00 - 600MB
8 nov 11.00 - 600MB
....
7 nov - 10GB

osv.

Fungerar mycket smidigt. Direkt när jag kopplar in den externa disken så börja TM jobba. Jag har en Lacie 320GB Porsche-design.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-08 16:11

"Fungerar mycket smidigt. Direkt när jag kopplar in den externa disken så börja TM jobba. Jag har en Lacie 320GB Porsche-design.[/QUOTE]"

Det gör inte min.

Yes!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-08 16:55
Ursprungligen av Yes:

"Fungerar mycket smidigt. Direkt när jag kopplar in den externa disken så börja TM jobba. Jag har en Lacie 320GB Porsche-design."

Det gör inte min.

Men det gör min! (Lacie Porsche)

En annan Mac är kopplad till en partitionerad WD MyBook med FW-anslutning. Fungerar också fin-fint.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-08 16:57

Någon som har en aning hur jag ska göra för att få det att fungera?

Yes!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-08 17:54
Ursprungligen av Yes:

Någon som har en aning hur jag ska göra för att få det att fungera?

Yes!!

Är skivan formaterad för mac?

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-08 18:40

Jag har ju kört Carbon Copy Cloner i flera år på den disken.

Yes!!

Om man gör en "Get Info" på disken så skall det stå "Format: Mac OS Extended (Journaled)" (något liknande på svenska). Då är den formaterad för HFS+. Om det inte fungerar så vet jag inte, har ej Leopard ännu själv.

Här är lite info om varför TimeMachine inte funkar med AirPort-diskar.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-09 07:58

Jag har alternativet kopiera "Time Machine Backup".
Tar den bara ändringarna då eller en helt ny storbackup?

Yes!!

Bevaka tråden