Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows motsvarigheter i Mac!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skurup
  • 2007-11-08 00:01

Hej!

Jag är helt ny användare och jag köpte min första MacBook igår. Jag är van windows användare men har även kört linux i några år.

Min fråga till er är om det finns någon lista över applicationer som motsvarar windows. Program som jag främst tänker på är typ frontpage och Adobe PS. Jag vet inte om man kanske kan köra Adobes program direkt som dom är.

Jag har även varit ute efter programmet NotePad ++ men har inte fått det att fungera på min mac. Jag håller på med PHP programmering och undrar om det kanske till och med finns något bättre alternativ än just NotePad++..

Vänligen Robin, en windows skadad

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-08 00:18
Ursprungligen av lxsu:

Min fråga till er är om det finns någon lista över applicationer som motsvarar windows. Program som jag främst tänker på är typ frontpage och Adobe PS. Jag vet inte om man kanske kan köra Adobes program direkt som dom är.

CS3-paketet finns till OS X, ja. Ett vettigt alternativ till Frontpage är NVU, http://www.nvu.com/

Ursprungligen av lxsu:

Jag har även varit ute efter programmet NotePad ++ men har inte fått det att fungera på min mac. Jag håller på med PHP programmering och undrar om det kanske till och med finns något bättre alternativ än just NotePad++..

emacs, Smultron, TextMate, SubEthaEdit? Vilken editor du vill ha hänger helt på vad du vill göra. Själv använder jag ofta Smultron för mina egna småhack eller emacs direkt på servern, är det något större som kräver kollaborativ redigering är SubEthaEdit suveränt.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-11-08 01:29
Ursprungligen av lxsu:

Hej!
Jag är helt ny användare och jag köpte min första MacBook igår. Jag är van windows användare men har även kört linux i några år.

Välkommen, Ixsu!

Som nybliven switcher ska du bla. kolla in denna länken!

Sen kan du säkert hitta mycket nyttigt genom att söka i forumet.

Lycka till!

BBEdit (www.barebones.com) lär vara populärt bland kodknackare. Har också hört mycket positivt om Rapidweaver (www.realmacsoftware.com/rapidweaver) för enkelt skapande av websidor. Letar du efter nyttoprogram av olika slag finns det mesta inom freeware och shareware att hämta från www.macupdate.com eller www.versiontracker.com.

Vill helt klart slå ett slag för den grymma intergrerade lösningen Coda från http://panic.com/ Syntaxfärgad texteditor, sitebegrepp, ftp, preview, terminal, splittade vyer mm (och mer är på gång). Den är ganska ung, så någon liten bugg kan man hitta, men de få, små som finns lär de fixa till nästa release, vilken jag tror kommer snart.

Ps. för enklare kodredigering är TextWrangler - http://barebones.com/ - finfin, också inbyggt ftp och syntaxfärgning.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2007-11-08 07:23

Finns det någon motsvarighet till "Guiden kamera och scanner" (är det så den heter?) Det var så smidigt att scanna med den så jag saknar den lite.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-08 07:48
Ursprungligen av ledin:

Finns det någon motsvarighet till "Guiden kamera och scanner" (är det så den heter?) Det var så smidigt att scanna med den så jag saknar den lite.

Bildinsamling. Medföljer alla Macar.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2007-11-08 13:08
Ursprungligen av Rajje:

Bildinsamling. Medföljer alla Macar.

Det verkar inte hitta scannern...det är dock en allt-i-ett HP Photosmart C3100.
Funkar ju med HPs egna program men de känns ju mer omständiga

  • Medlem
  • Skurup
  • 2007-11-08 11:03

Jag tackar alla vänliga själar för att ni hjälper mig som är vilsen.. Ett jävligt stort plus att att svaren kom så snabbt... Misstänker att detta forum är suveränt

1
Bevaka tråden