Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny 20 GB iPod

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det går rykten om att Apple visar en ny iPod, med bl.a. 20 GB minne och färgskärm på MacWorld Expo. Det vore hur häftigt som helst. 20 GB motsvarar ca 4000 låtar, dvs. runt 400 musik CD-skivor. Den nya poden ska enligt rykten vara utrustad med FW2.

Hoppas verkligen att dessa rykten är sanna.

TUT! 8000 låtar eftersom den även sägs stödja MPEG-4 AAC vilket i hårda drag gör hälften så stora filer med bibehållen kvalitet.

(Förutsatt då att man kodar om alla sina mp3 till mp4)

Öh, vad ska man med färgskärm till?

Ciryon

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ciryon:
Öh, vad ska man med färgskärm till?

Ciryon

Titta på QT-filmer, spela spel, planera livet i en kalender osv osv....

Precis, så blev iPoden nästan en "PDA" då.. inbyggd QT6 klient, kalender etc... så mycket PDA den kan bli utom o va just en äkta PDA

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Rog:
Pris då? 8 995 + moms gissar jag.

Nä, inte ska det väl behöva bli så pass dyrt. Jag tror att de hamnar på ungefär samma nivåer som idag, dvs. 10 GB kommer att kosta runt 5500 kr, medan 20 GB hamnar runt 7000 kr, plus moms. Men vem vet, jag kan ju ha fel.

Det stod ju iofs i den där texten där du läste om 20Gb:arn väl? stod iaf på den sida jag läste det hela.

5Gb försvinner
10Gb sänks till $399
20Gb $499

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Rog:
Men färgskärm... alltså... när kommer en ipod med kaffekokare då?

Det är bara rykten Rog.
På onsdag får vi se om det blir någon färgskärm, eller kaffekokare

Färgskärm… Hmmm… vad kan man använda en färgskärm till? Jo, koppla en liten vit cool kamera, som antagligen går att använda standalone, för att spara ner sina bilder i iPoden och ta nya bilder på semestern…

D v s Apple släpper en liten kamera med bara 16 MB minne och som bara kommer att gå att koppla via firewire så att man måste ha en bärbar mac eller iPod med sig för att kunna flytta över bilderna…

Jag hoppas på att en ev. ny iPod får line-in och funktion för inspelning.

Citat:

quote: (Förutsatt då att man kodar om alla sina mp3 till mp4)

Att snålkoda en redan snålkodad ljudfil brukar ge mer eller mindre stora ljudkvalitéförluster. Bästa resultatet blir att snålkoda endast en gång.

Ska iPoden ha inspelningsfunktion måste man kunna spela in i olika format. En iPod som bara kan spela in snålkodat vore, inte menlös kanske men snudd på. Rätt begränsad i alla fall...

/JO

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jont Olof:
Ska iPoden ha inspelningsfunktion måste man kunna spela in i olika format. En iPod som bara kan spela in snålkodat vore, inte menlös kanske men snudd på. Rätt begränsad i alla fall...

Om den skulle få inspelningsfunktion blir det säkerligen möjligt att spela in både som AIFF och MP3.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-12 21:24

Ska man bara fixa ett nytt jobb så är det första jag köper. Har alltid känt att 5gig:aren var för liten.

20GB diskarna från Toshiba har varit ute ett tag nu, så jag skulle inte bli förvånad över en 20GB iPod.

Tror det är den bästa "lösningen" också, bara uppgradera hårddisken och möjligtvis släppa ett uppdaterat system också.

Allt det här med färgskärm och PDA är nog lite för mycket.

Sen skulle den nog bli på tok för dyr.

Ingen som har nämnt Ink/Inkwell ?
Varför har Apple Ink i Jaguar? Troligtvis inte enbart för pryltokar som vill kunna skriva in saker via ett externt ritbord.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Ingen som har nämnt Ink/Inkwell ?
Varför har Apple Ink i Jaguar? Troligtvis inte enbart för pryltokar som vill kunna skriva in saker via ett externt ritbord.

Börjar det här leda mot att Apple verkligen skulle göra iPoden till en PDA? Jag trodde att Steve personligen slängde Newton åt helvete p.g.a. bristande lönsamhet men också bristande sympati för John Scully...

Hur som helst, jag undrar verkligen om Apple kan slå sig in på PDA-marknaden. Eller om det ens vore särskilt klokt. Det är en sjukt hård marknad och jag undrar om de inte gör bättre i att samarbeta med de aktörer som redan är inne i svängen...

/JO

Var det inte så att det var något strul med dom som tillverkat nuvarande iPodens OS ? Upphovsrättsliga el ekonomiska problem låter jag vara osagt men kommer ihåg att något strul var det iaf frågan om.

I förlängningen så skulle Apple kunna licensiera ut OS X Mobile Edition till Palm el annan tillverkare kanske?

[ 13 Juli 2002, 13:07: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

Om Apple ger sig in på PDA-marknaden så kommer de definitivt inte göra det själva. Palm är en given partner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-13 21:20
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jont Olof:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Ingen som har nämnt Ink/Inkwell ?
Varför har Apple Ink i Jaguar? Troligtvis inte enbart för pryltokar som vill kunna skriva in saker via ett externt ritbord.

Börjar det här leda mot att Apple verkligen skulle göra iPoden till en PDA? Jag trodde att Steve personligen slängde Newton åt helvete p.g.a. bristande lönsamhet men också bristande sympati för John Scully...

Hur som helst, jag undrar verkligen om Apple kan slå sig in på PDA-marknaden. Eller om det ens vore särskilt klokt. Det är en sjukt hård marknad och jag undrar om de inte gör bättre i att samarbeta med de aktörer som redan är inne i svängen...

/JO

Jepp! Tror också att den enda chansen som Apple har, om de menar allvar med att slå sig in på PDA-marknaden , är att samarbeta med någon redan etablerad aktör på marknaden. Palm är ju det första man kommer att tänka på.... Sedan kan man ju inte låta bli att med lite sorg i hjärtat referera till Apples smått legendariska försök med Newton (man var för tidigt ute)... Jag tror att iPod kan utvecklas till en fantastisk produkt om bara man gör de rätta marknadsdargen i tid. Konkurenterna är många och bara en lyhördhet mot konsumeterna är ett vinnande koncept! Apple har all förutsättning att lyckas - men har man insikten ?
:rolleyes:

1
Bevaka tråden