Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

2 1000 7 eller 20 100 7?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur uttalar du årtalet 2007? Själv så säger jag tjugohundrasju. Har tidigare varit en förespråkare för tvåtusen, men gick för ett tag sedan över till att säga tjugohundra.

Senast redigerat 2007-10-17 21:43

Jag brukar nog säga Tvåtusensju eller Tjugonollsju ie 2 1000 7 resp. 20 0 7

Innan år 2000 tänkte jag det som tvåtusensju, men säger numera alltid tjugohundrasju.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-30 21:22

Tänk framåt! Hur tänker du uttala året 2107? Lika bra att börja vänja sig nu

Edit: Med det ville jag hävda att det naturliga är "Tjugohundrasju", för man kommer ju inte komma orka säga "Tvåtusenettundrasju". Men vid närmare eftertanke så ligger ju "Tjugoettnollsju" ganska bra till.

Ska grunna vidare på det det kommande seklet...

2107 blir tjugoettnollsju i min mun, jag tänker inte vränga mig dubbel för något hundratal i mitten.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-30 23:15
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

2107 blir tjugoettnollsju i min mun

Problemet blir när man misstar det för ett klockslag...

Hur som så är det en styggelse att slänga in tusental i årtalet. Mer konsekvent med "hundra". Tycker jag.

Ursprungligen av IngoX:

Problemet blir när man misstar det för ett klockslag...

Hur som så är det en styggelse att slänga in tusental i årtalet. Mer konsekvent med "hundra". Tycker jag.

Det är en sak att missta skrivet årtal för klockslag men jag är tveksam hur man i ett samtal skulle kunna missta ett årtal för just ett klockslag. Apropå uttal så vill jag gärna åminna mig en klassisk låt, titel okänd:

Citat:

...in the year 2525 (twentyfivetwentyfive)...

den hade nog inte blivit lika lätt ihågkommen om man istället sjungit ...in the year twothousandfivehundredandtwentyfive...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-11-07 16:20
Ursprungligen av IngoX:

Hur som så är det en styggelse att slänga in tusental i årtalet. Mer konsekvent med "hundra".

Hur kan det vara mer konsekvent med hundra än tusen?
När du köper en ny iPod Touch så säger expediten: Det blir Trettioåttahundranittiofem, tack!
Det är möjligt att jag i det här fallet är Kapten Stofils okände son men för mig så tycker jag att det är naturligt att om något är över tusen så säger man det med tusen. Ibland kan till och med jag slå till med ett "femtonhundra", men då måste jag hem och tvätta munnen med såpa efter jobbet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-07 18:32
Ursprungligen av peanjo:

Ibland kan till och med jag slå till med ett "femtonhundra", men då måste jag hem och tvätta munnen med såpa efter jobbet.

Peanjo - Vilket år är du född? Om du nu inte sa "år 1-tusen-9-hundra-66" får du genast hämta såpan!
Det är alltså vad jag menar med konsekvens, 19-hundratalet efterföljs av 20-hundratalet. (Som efterföljs av 21-hundratalet och inte 2-tusen-1-hundratalet).

Men med det jämna millenium vi nu lever i blir det ju en vinst i antal stavelser att säga 2-tusen-7 istället för 20-hundra-7. Och extra tydligt blir det när vi talar om slaget vid Hastings som enligt de flesta ägde rum år tusen-66, väldigt få hävdar år 10-hundra-66...
(Vad Wilhelm Erövraren sa själv kunde vara ett prioriterat forskningsområde. Likaledes hur hans son Henrik I benämnde sitt kröningsår 1100...)

Ursprungligen av peanjo:

Det är möjligt att jag i det här fallet är Kapten Stofils okände son.

Jag är rädd att det är jag som är stofil och under detta århundrade får acceptera att jag kommer att gå i pension år 2-tusen-35 alternativt år 20-35. Däremot tror jag att min ståndpunkt gör viss comeback under nästa århundrade!

Eller nollsju eller bara sju. Behöver man nämna kristifödelse när vi kör den gregorianska nacken?

\\ Andra årtal får en precisera tydligare istället om året hamnar bortom 3 "mansåldrar" \ generationer troligen

Senast redigerat 2007-10-30 23:13
  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2007-11-07 18:35

För mig är det enkelt...jag säger inte tjugohundra kronor...alltså säger jag heller inte år tjugohundra...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-07 18:39

Men du är ändå inte konsekvent lasselu. När är DU född?

1
Bevaka tråden