Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Plockade bort alla mina bilder från den externa hårddisken

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-06 22:15

Jahapp...

Jag har uppdaterat till 10.5 och tänkte använda mig av Time Machine för att göra en backup på hela min hårddisk. Jag hade redan tidigare, när jag körde 10.4, kopierat alla mina bilder till den externa hårddisken. När jag installerat 10.5 så körde jag igång iPhoto, och alla mina bilder dök upp. "Jaha", tänkte jag. "Då finns de alltså på den interna hårddisken fortfarande". Glad för det så slängde jag helt sonika hela bildmappen på från den externa hårddisken för att göra rum för en säkerhetskopia. När jag sedan startar iPhoto så säger programmet att det inte kan hitta mina bilder...att jag inte har något bildbibliotek. Vafalls?

Vad ska jag ta mig till? Tre års minnen rätt ner i toaletten.

Tack för det.

Finns det något program som kan plocka fram saker från den externa hårddisken. Jag har stängt av den nu och har inte fyllt på med något nytt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-06 22:26

Körde du uppgradera, arkivera och installera eller radera och installera när du uppgradera till Leopard? Om du körde arkivera och installera så finns Tiger-systemet kvar. Och om du har kopierat från hårddisk till extern så bör de finnas kvar i gamla systemet.

Det finns program före att rädda raderade filer. Dock vet jag inte hur och med vad. Har läst om det på forumet här. Sök i den avancerade sökmotorn och sök då specifikt på forumdelen Lagringsmedia.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-06 22:29

Aj fan! Det här är något som man kan drömma mardrömmar om, så jag lider verkligen med dig...

Är hela iPhoto Library väck på lokala disken alltså? Det är inte bara så att iPhoto har tappat sökvägen till mappen eller liknande?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-06 22:31

Hur mycket väger mappen användare/bilder/iphoto?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-06 23:39

Sådär...Nu har jag lugnat ner mig lite och kan förhoppningsvis tänka lite klarare.

Reisan: Jag vet faktiskt inte vad jag valde. Jag klickade i stort sett bara "ja", "ja", "installera", "do it" hela tiden (jag var så ivrigt att testa 10.5 ). Om jag har en säkerhetskopia av det gamla systemet, var liggen den i sådana fall?

Seretur: Nej, jag har slängt mappen. Både den på den interna hårddisken och säkerhetskopian på den externa. Att jag slängde mappen på den interna hårddisken var dock ett misstag. Jag fick hjärnsläpp och rensade bild-mappen helt och hållet eftersom jag hade en massa skit liggande där. Då måste iphotolibrary kastats ut med badvattnet

Atomlab: Menar du hur stor den var? Typ 10 GB.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-07 00:53

Puh.

Jag körde på Reisans råd och letade runt lite i "lagringsmediaforumet" och lyckades faktiskt lösa mitt problem med ett av de recoveryprogrammen som rekommenderades där. Från och med nu kommer jag vara bra mycket mer noggrann vad gäller säkerhetskopior, det vill jag lova

Tack för alla snabba svar. Faran är över nu!

  • Medlem
  • 2007-11-07 00:59
Ursprungligen av Pluffo:

Puh.

Jag körde på Reisans råd och letade runt lite i "lagringsmediaforumet" och lyckades faktiskt lösa mitt problem med ett av de recoveryprogrammen som rekommenderades där. Från och med nu kommer jag vara bra mycket mer noggrann vad gäller säkerhetskopior, det vill jag lova

Tack för alla snabba svar. Faran är över nu!

Vilket program var det?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-07 06:03
Ursprungligen av Pluffo:

Puh.

Jag körde på Reisans råd och letade runt lite i "lagringsmediaforumet" och lyckades faktiskt lösa mitt problem med ett av de recoveryprogrammen som rekommenderades där. Från och med nu kommer jag vara bra mycket mer noggrann vad gäller säkerhetskopior, det vill jag lova

Tack för alla snabba svar. Faran är över nu!

Phew! Skönt att den mardrömmen är över. Bra att det löste sig. Foton är ju svåra att ersätta.

  • Medlem
  • 2007-11-07 00:59

För det första får jag beklaga det tillfälliga hjärnsläppet, men det är sånt som händer den bäste. För det andra bör du inte röra din externa disk alls nu.

En snabb koll på google gav följande länkar:

http://www.unistal.com/mac-data-recovery.html

http://www.datarecoverymac.com/

( http://www.google.com/search?hl=sv&q=data+recovery+mac&btnG=Google-sökning&lr= )

Jag har ingen erfarenhet av dem, då jag bara varit med om helt pajade diskar i Windows, men det borde gå att få tillbaka allt du inte har skrivit över. Jag kan inga UNIX-kommandon, så jag vet inte om du kan få tillbaka dem enklare den vägen.

1
Bevaka tråden