Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MW Tokyo

Tråden skapades och har fått 81 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2002-03-06 22:14

Jepp, då var det dax att sätta igång spekulationskarusellen igen....

MacWorld Tokyo närmar sig (21-23 mars)http://www.idg.co.jp/expo/macworld2002/en/index.html

Vad kommer att släppas, speedbumpad powermac och QT6 gissar jag, någon som håller emot?

Inga nya datorer, men dock QT6, iPod 2 och iTunes 2.5.

[ 06 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: iBib ]

Ingen ny powermac, ingen ny ibook, ingen ny powerbook, men kanske iPod 2 och så en del mjukvara som iBib nämnde.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-06 23:27

Tror också det är på "mjukvarusidan" som nyheter kommer att presenteras...

Ny iPod. Ny iTunes. DVD Studio Pro kommer till X:an, likaså kommer en ny iMovie.

  • Medlem
  • 2002-03-07 10:03

Jag skulle inte bli överdrivet förvånad om det lanseras en iWalk.
iPod blev ju en framgång, som bevisar att form säljer. Apple kan mycket väl bli en leverantör av alla möjliga små enheter i framtiden och varje framgång gör att de kan satsa mer på utveckling...
Apples strategi verkar ju vara att vänta tills några andra gjort det, för att sen göra det på "rätt" sätt...

Nu var ju iWalk bara en bluff av några uppmärksamhetstörstande kids i Tyskland med sin sajt Spymac och har absolut inget som Apple har nåt att göra med (Spymac har t.o.m. försökt flera gånger med detta).

  • Medlem
  • 2002-03-07 16:13
Citat:

Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Nu var ju iWalk bara en bluff av några uppmärksamhetstörstande kids i Tyskland med sin sajt Spymac och har absolut inget som Apple har nåt att göra med (Spymac har t.o.m. försökt flera gånger med detta).

Visst, men man undrar lite över uttalnden av Jobs att Apple kan/vill jämföras med t ex Sony. Sony har ju inte längre en basmarknad, utan lanserar i princip vad som helst som drivs med el och inte hör till hushållsarbete och sätter sitt namn och sin profil på produkten.
Ifall Apple är seriösa med sin designprofil och den digitala hubben, så måste de få igång en kringmarknad som är lika stark som Macintosh. Hela "i"-programmet har nog det lite i tanken. Vilka produkter vi kommer att se vet jag inte, men en iPod räcker inte för att ha en digital livsstil...
En kamera är helt tänkbar i sammanhanget, eftersom fotografer ofta använder Mac och dessutom gillar skrytprylar, typ Digital-IXUS (som jag själv har).

Ah, ok, jag var lite orolig att du på allvar trodde att just bluffprodukten iWalk fortfarande var en verklig sak... Bättre att kalla det iPad istället, så vi slippar alla associationer till Spymac!

I övrigt så är det inte alls otroligt att Apple kommer med fler digital lifestyle-grejer. Men en riktigt handdator som iWalken skulle föreställa verkar ligga väldigt långt borta om man får tror både ryktessajterna (dom "riktiga") och Jobs själv.

Jag tycker personlig att Apple skulle närma sig musikanläggningarna mera på nåt sätt, så macen eller nån annan Apple-pryl blir en central del i ljudanläggningen hemma, men det är inte heller nån inriktning Apple siktar på. Men digital kamera ligger väl närmare till hands, såna har ju Apple faktiskt gjort förut, om nån fortfarande kommer ihåg det...

  • Medlem
  • 2002-03-07 17:12

Jag tror att Apples princip att fånga andra eller tredje vågen av användare är väldigt smart. Att lansera en Mp3 spelare var ju inte så värst banbrytande, men folk som haft en och tröttnat kunde köpa en ny och vissa lockades av designen. Samma sak skulle kunna hända med vilken annan produkt som helst där utvecklingen har gått framåt generellt, så att folk har gamla skruttiga saker som de vill byta ut.

Själv har jag dock svårt att föreställa mig själv med alla dessa biprodukter. Det är som med Alessis design; Enough is enough...

  • Oregistrerad
  • 2002-03-08 02:07

i-namnen är ju inte bara Apples specialitet, tyvärr, iPaq och så vidare sabbar för Apple... tycker jag... iThink...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-09 20:23

Hoppas på att 10.2 och dess nya funktioner lanseras. Kan man hoppas på en rejäl prestandaökning?

Fler osx-optimerade program, DVD studio, osv osv listan kan göras lång.

Kanske något stort företagsuppköp?

Skulle vara kul med en uppdaterad iPod, då köper jag en!

MacOS X 10.2 skulle jag helst se, har redan en iPod så det spelar ingen större roll om den uppdateras eller inte.

Skulle dock vilja se uppdaterade PowerBook´s snart, vill köpa en att ha som alternativ till min iBook. Dock är de för sega och dyra just nu.

iPhoto 2 vore kul, tycker det känns lite segt och "ofärdigt", så har det vart med de flesta i-produkterna. Version 2 har dock alltid vart ett stort lyft.

Den som lever få se..

Greg Joswiak sa tidigare i år att Apple varken kommer att introducera eller uppdatera någon hårdvara inom den närmaste tiden, vilket också inkluderade MW Tokyo.

Så... Jobs går igenom vad som sades på MW SF i Januari samt demar 10.2 kanske? Det har ju pratats om att 10.2 är försenad och kommer dröja ytterligare en stund.

Citat:

Skulle dock vilja se uppdaterade PowerBook´s snart, vill köpa en att ha som alternativ till min iBook. Dock är de för sega och dyra just nu.
/B]

För sega? Njae, 667an snurrar på väldigt bra tycker jag. Jag tror inte Powerbook G4 får en uppdatering förrän på WWDC i Maj, eller runt där.

Kolla priset på 667:an, kolla priset på en iMac. Och iMacen är snabbare också.

Jag är helt övertygad om att PB G4 kommer att uppdateras. Det finns INGET som talar emot det.

Hoppas det, vill dock allra mest att MacOS X ska uppdateras. Ge oss lite mer funktioner i systemet som vi hade i MacOS 9, ge oss en smula mer hastighet. Listan kan göras rätt lång.

  • Oregistrerad
  • 2002-03-10 19:58

Inte en smula, en GIGANTISK hastighetsökning!

Och ge mig för tusan ett iTunes som kan importera CDs från flera enheter samtidigt, eller kan iTunes / X det redan? Sitter å kör 9.x, vill fylla datorn med så mycket låtar som möjligt från skivsamlingen, ska iväg å jobba utomlands och vill ha med mig nå´n civil avslappning hemifrån, musik är perfekt för sån´t. Stressigt när man bara kan använda en av enheterna åt gången (CD-brännaren / läsaren (FW) får göra sitt varannan gång).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-10 20:35

Det är ingen som har funderat på om Apple skulle lansera en s.k. "iPen" - någon slags variant på cPen som redan finns idag... Nu har man ju klarat av iMovie (film), iPhoto (bilder), iTunes (musik) och iDVD...varför då inte ren texthantering också? Papper och penna kommer inte att försvinna i första taget så varför inte göra alla medier mer kompatibla med varandra.

I så fall skulle dom satsa på Anoto som jag tror verkligen har framtiden för sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-10 22:27

Jepp! En ypperlig idé och produkt...

Vad sägs om en iPHONE? Även om inte denna gång, så snart kanske!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-11 21:25

Bara jag som vill ha ett program som kan synka min mac med min mobil.
Visst finns något halvbra program till vissa Nokia-telefoner. Men Ericsson, Sony, Motorola osv osv då? Vill ha NU!

Sedan ett 10.2 som är MYCKET snabbare än 10.1, löjligt att vi ska behöva dras med ett slött system. Känns det inte som om att man nästan kan kräva att något så gundläggande som OS:et ska vara snabbt? Att sedan det tar lång tid väl inne i programmen är en annan sak...

Jag skulle gärna ha bättre integration även med min Nokia, men det är väl mera Nokia än Apple som ska fixa det... som t.ex. en enkel USB-kabel.

Det verkar som om 10.2 utvecklas bara finfint, men fortfarande verkar folk som har lite koll tro att det dröjer innan det kommer, ingen verkar tro på det redan i Tokyo.

  • Oregistrerad
  • 2002-03-12 01:02
Citat:

Skapades ursprungligen av: Acke:
Bara jag som vill ha ett program som kan synka min mac med min mobil.
Visst finns något halvbra program till vissa Nokia-telefoner. Men Ericsson, Sony, Motorola osv osv då? Vill ha NU!

GSMRemote $10 Shareware

  • Medlem
  • 2002-03-12 02:22
Citat:

Skapades ursprungligen av: Micke Seid:
GSMRemote $10 Shareware

Det där var den märkligast kodade sida jag någonsin besökt. Om programmet är dubbelt så bra som hemsidan, kanske det fungerar ibland. Hur fungerar det förresten?

Adrian: Man kan alltid hoppas.

Jag hoppas.

Hoppas är aldrig fel, bara man inte förväntar sig saker, då blir man så besviken...

...

MOSR har uppdaterat sig och såhär skriver dom om rykten om en digitalkamera från Apple:

In response to several recent rumors regarding an Apple-branded digital camera (still and/or video, depending on who´s doing the mongering), sources in Cupertino responded with a confirmation that the company is working with such products, but does not expect to ship anything of that type this year. At present they feel that their own in-house work is not as dramatically industry-leading as say the iPod, and are competitive with but not sufficiently superior to offerings from dedicated camera makers like Kodak, Canon, etc....and this is the bar they must surpass before Apple feels it is ready for market. At present, it is working primarily on innovative means of combining embedded hardware with storage devices like Firewire hard disks and its SuperDrive....

Alltså ingen digitalkamera från Apple, inte på ett bra tag i alla fall. Rykten är ju alltid rykten, men det låter rätt rimligt att Apple skulle ha svårt att överglänsa digitalkameratillverkarna med en digitalkamera på samma sätt som de gjorde med iPoden.

Men nästa grej är lite roligare, om än den kräver några fler nypor salt också:

Apple is working hard on a ´set-top box´ that would not only include VCR-like functionality for its internal Firewire hard drive and DVD-burning SuperDrive, but would also include CD/MP3 playback and an optional set of impressive new Apple/Harmon-Kardon speakers for stellar, ground-shaking home audio performance as well. Other features described by Apple sources as being in development but not necessarily slated to be included in the first version of the device are AirPort wireless networking support (the box could act as a Hub and would also act as a file server as well as having complete remote control capabilities from any AirPort-equipped Mac), a Gigabit Ethernet port, 800Mbps Firewire, and the ability to skip over advertisements while recording television shows built-in. Other details have been inconsistent across the various reports, but it is widely predicted that this device will premiere in the last several months of this year, perhaps just in time for the Holidays.

Om detta rykte har grund för sig (vilket ju kan betvivlas) så är det ju otroligt kul faktiskt, då kanske Apple lyssnat till mina böner (se tidigare inlägg i denna tråd).

Adrian: Läste det där tidigare idag på AppleInsider, skulle fan sälja syrran för att köpa den manicken!

Fast nu under MacWorld i Tokyo hoppas jag främst på en MacOS X uppdatering.

Bevaka tråden