Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Messenger for Mac läggs ned, för att återuppstå?

Tråden skapades och har fått 89 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-05 23:43

Smaka på det här, rykten går att eftersom Messenger for Mac alltid haltat efter så ska det läggas ned i dess nuvarande form för att släppas på nytt 2008. Ska tydligen finnas stöd för AIM/GTalk/ICQ, antagligen både på mac och pc-versionen.

Källa: LiveSide.net

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-05 23:45

Hade ju hellre sätt fullt stöd för Messenger i iChat...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-06 01:05

Eller till och med tvärtom. iChat är ju riktigt trist för alla som inte bor i USA numera..

iChat är helt underbart! Satt idag med en fotokompis i Hongkong och ichattade. Han ville ha hjälp med InDesign och då delade han ut sin skärm och voaaala!!! Så grymt smidigt! Ljudet var klockrent och bilden suverän! Han körde 1920x1200 (eller nått) och det skalades fint ner till min macbooks 1440x900.. Vi delade video också samtidigt med lite förvrängda ansikten, mest för att vara riktigt leopardiga.

Nej, Apple! Snälla lägg till lite MSN och Skype och bra stöd på alla vis så blir jag riktigt nöjd och glad!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-06 18:15

Att föredra MSN framför iChat är en gåta. Vad är det som är trist med iChat, boris91?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-06 18:47
Ursprungligen av acke:

Att föredra MSN framför iChat är en gåta. Vad är det som är trist med iChat, boris91?

Att jag inte kan kommunicera med någon genom det. Alla mina vänner har MSN och jag vill inte tvinga extraprogram på folk.

Ursprungligen av acke:

Att föredra MSN framför iChat är en gåta. Vad är det som är trist med iChat?

iChat vs MSN har samma problem som iWork vs. Office.

Det finns ingen enkel kompabiltet mellan det och idag är det 90% som sitter på win och 10% på mac grovt räknat. Att MSN finns på varje windows dator som mängdne köper gör ju att det bli rmest spritt och standard i folks ögon. Är fakiskt väldigt logskt för en som inte är insnöad i macträsket.

Det spelar ingen roll hur bra ett program är om det inte går att använda för den stora massan.

Ursprungligen av micke_nkpg:

iChat vs MSN har samma problem som iWork vs. Office.

Det finns ingen enkel kompabiltet mellan det och idag är det 90% som sitter på win och 10% på mac grovt räknat. Att MSN finns på varje windows dator som mängdne köper gör ju att det bli rmest spritt och standard i folks ögon. Är fakiskt väldigt logskt för en som inte är insnöad i macträsket.

Det spelar ingen roll hur bra ett program är om det inte går att använda för den stora massan.

Det har ju inte så mycket med själva klienten i sig att göra som protokollen. Fram till ganska nyligen hade ju ändå AIM tillsammans med ICQ den största användarbasen, följt av Windows Live och Yahoo. Nu tror jag visserligen att det har ändrats, men det var inte speciellt länge sedan, och i USA är väl AIM fortfarande det större protokollet. Så i mina ögon är det inte direkt samma sak som att jämföra iWork och Office.

Ursprungligen av Capeman:

Det har ju inte så mycket med själva klienten i sig att göra som protokollen. Fram till ganska nyligen hade ju ändå AIM tillsammans med ICQ den största användarbasen, följt av Windows Live och Yahoo. Nu tror jag visserligen att det har ändrats, men det var inte speciellt länge sedan, och i USA är väl AIM fortfarande det större protokollet. Så i mina ögon är det inte direkt samma sak som att jämföra iWork och Office.

Poängen var just att: Om det inte är lätt att gå över från en klien till en annan och även använda saker på dom båda så är det oftast den som har den minsta användarbasen som är den förlorande, hur bra den är är.

Jag är övertygad om att flera skulle använda iWork om det var mera kompatibelt med Office

Ursprungligen av micke_nkpg:

Poängen var just att: Om det inte är lätt att gå över från en klien till en annan och även använda saker på dom båda så är det oftast den som har den minsta användarbasen som är den förlorande, hur bra den är är.

Jo, precis. Men fram till ganska nyligen hade iChat med AIM och ICQ den större användarbasen. Det hjälper ju dock inte oss i Sverige som oavtrutet håller fast vid Microsoft. Det GÅR ju att köra MSN via iChat, men bra blir det inte. Chat fungerar, men inte så mycket mer.

Ursprungligen av Capeman:

Jo, precis. Men fram till ganska nyligen hade iChat med AIM och ICQ den större användarbasen. Det hjälper ju dock inte oss i Sverige som oavtrutet håller fast vid Microsoft. Det GÅR ju att köra MSN via iChat, men bra blir det inte. Chat fungerar, men inte så mycket mer.

I USA ja. Men USA är inte hela världen.

Sålänge Apple håller fast vid att fungerar det i USA så ska resten av världen följa efter kommer inte användarbasen öka.

Ps. När jag gick på LIU senaste gången så byttes det från Win2k till XP Pro. Då kastades även ICQ ut och in kom MSN. Därav kom väldigt många även att byta hemma från icq till msn av de som studerade.

Ursprungligen av micke_nkpg:

I USA ja. Men USA är inte hela världen.

Sålänge Apple håller fast vid att fungerar det i USA så ska resten av världen följa efter kommer inte användarbasen öka.

Ps. När jag gick på LIU senaste gången så byttes det från Win2k till XP Pro. Då kastades även ICQ ut och in kom MSN. Därav kom väldigt många även att byta hemma från icq till msn av de som studerade.

I USA är nog fortfarande AIM större. Jag pratade om världen. AIM och ICQ (som numera är nära nog detsamma och som båda stöds av iChat) var fram till nyligen störst i världen. Betänk att till exempel länder som Kina varken kör MSN eller AIM särskilt mycket, där regerar QQ. För ett och ett halvt år sedan hade AIM 53 miljoner aktiva användare och MSN 27,2 miljoner. Då är inte ICQ medräknat. iChat stöder dessutom Jabber som enligt Jabber själva för ett år sedan hade mellan 40 och 50 miljoner konton (dock även inaktiva).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-30 02:00
Ursprungligen av micke_nkpg:

iChat vs MSN har samma problem som iWork vs. Office.

Det finns ingen enkel kompabiltet mellan det och idag är det 90% som sitter på win och 10% på mac grovt räknat. Att MSN finns på varje windows dator som mängdne köper gör ju att det bli rmest spritt och standard i folks ögon. Är fakiskt väldigt logskt för en som inte är insnöad i macträsket.

Det spelar ingen roll hur bra ett program är om det inte går att använda för den stora massan.

Jojo, jag bryr mig inte så mycket protokollet utan menade mer programmet och dess GUI när jag skrev det. Väl medveten om marknadsandelarna.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-06 18:20

Jag älskar iChat!
Särskilt i Leopard.

Yes!!

Ja vad är det för fel med ichat? Jag kan då inte komma på något som inte går där som går att göra i messenger?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-06 18:40
Ursprungligen av InPezonator:

Ja vad är det för fel med ichat? Jag kan då inte komma på något som inte går där som går att göra i messenger?

Chatta.
Ja, alltså det finns ju ingen att chatta med i iChat, så det är värdelöst hur bra programmet än är.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-06 18:46
Ursprungligen av Rajje:

Chatta.
Ja, alltså det finns ju ingen att chatta med i iChat, så det är värdelöst hur bra programmet än är.

Alla som har Mac har väl iChat???
99% av alla här har väl Mac?

Yes!!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-06 18:49
Ursprungligen av Yes:

Alla som har Mac har väl iChat???
99% av alla här har väl Mac?

Yes!!

Det finns en helt annan värld strax utanför fönstret..

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-06 19:36
Ursprungligen av boris91:

Det finns en helt annan värld strax utanför fönstret..

Dags att byta umgängeskrets:)

Yes!!

Alla som har ICQ? Eller har du bara MSN-kompisar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-06 19:35

Ah, du menar så. 98% av tiden jag använder iChat så jobbar jag. Alla jag jobbar med har iChat så jag har inte det problemet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-06 19:50

Jag känner definitivt ingen som använder iChat. Trots att väldigt många jag känner faktiskt använder Mac (några tack vare mig!).

Vet inte hur det är med andra åldersgrupper, men ur mitt perspektiv är MSN standarden i Sverige, det som gäller, det enda som öht existerar.
Endast ca två personer av 30 har en annan e-postleverantör än hotmail. Det finns många som tror att hotmail är synonymt med mail eller i alla fall att det är den enda leverantören som är gratis. Folk säger "OK, jag kan skicka det till din hotmail" och "vad är din hotmail?". Om man frågar någon vilken adress de har, är det ingen som säger domänen "snabel-a hotmail.com" för den är en självklarhet.
Eftersom man automatiskt har ett Windows Live Messenger-konto när man har hotmail och eftersom klienten är smart integrerad med hotmail, blir MSN naturligtvis det självklara valet.
Synd, men så är det enl. min erfarenhet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-06 22:26
Ursprungligen av Rajje:

Jag känner definitivt ingen som använder iChat. Trots att väldigt många jag känner faktiskt använder Mac (några tack vare mig!).

Vet inte hur det är med andra åldersgrupper, men ur mitt perspektiv är MSN standarden i Sverige, det som gäller, det enda som öht existerar.
Endast ca två personer av 30 har en annan e-postleverantör än hotmail. Det finns många som tror att hotmail är synonymt med mail eller i alla fall att det är den enda leverantören som är gratis. Folk säger "OK, jag kan skicka det till din hotmail" och "vad är din hotmail?". Om man frågar någon vilken adress de har, är det ingen som säger domänen "snabel-a hotmail.com" för den är en självklarhet.
Eftersom man automatiskt har ett Windows Live Messenger-konto när man har hotmail och eftersom klienten är smart integrerad med hotmail, blir MSN naturligtvis det självklara valet.
Synd, men så är det enl. min erfarenhet.

Man umgås och jobbar i olika kretsar. Känner kanske 3 som har hotmail och det är bara de som använder MSN. Som sagt, olika kretsar.

Ursprungligen av Rajje:

Jag känner definitivt ingen som använder iChat. Trots att väldigt många jag känner faktiskt använder Mac (några tack vare mig!).

Vet inte hur det är med andra åldersgrupper, men ur mitt perspektiv är MSN standarden i Sverige, det som gäller, det enda som öht existerar.
Endast ca två personer av 30 har en annan e-postleverantör än hotmail. Det finns många som tror att hotmail är synonymt med mail eller i alla fall att det är den enda leverantören som är gratis. Folk säger "OK, jag kan skicka det till din hotmail" och "vad är din hotmail?". Om man frågar någon vilken adress de har, är det ingen som säger domänen "snabel-a hotmail.com" för den är en självklarhet.
Eftersom man automatiskt har ett Windows Live Messenger-konto när man har hotmail och eftersom klienten är smart integrerad med hotmail, blir MSN naturligtvis det självklara valet.
Synd, men så är det enl. min erfarenhet.

I min värld är det Skype som gäller. Har jag tur så kanske någon får för sig att testa iChat, men då mest på skoj som nu med Leopard. Skype är fortarande mitt standardprogram. Adium tar resten (mina ICQ, MSN, Yahoo konto från förr)

Fördelen med Skype är att filer skickas smärtfritt och att video funkar mellan mac och pc. Dessutom funkis även bakom brandväggar etc.

jag minns den tiden alla hade ICQ och ingen hade msn... (känner mig gammal trots min riga ålder)
Nu så verkar alla köra MSN. Jag har kört en del iChat med MSN (ja, man kan köra msn i iChat) men eftersom man inte har stöd för video då, och man inte har det i vanliga msn så kan jag likväl köra vanliga msn. Om jag vill ha webcam så känner jag bara till mercury, som i sin tur är ett program jag inte gillar utseende eller funktionaliteten på utan enbart använder när jag kör med webcam eftersom det har stöd för webcam.

Ursprungligen av poseidon84:

jag minns den tiden alla hade ICQ och ingen hade msn... (känner mig gammal trots min riga ålder)
Nu så verkar alla köra MSN. Jag har kört en del iChat med MSN (ja, man kan köra msn i iChat) men eftersom man inte har stöd för video då, och man inte har det i vanliga msn så kan jag likväl köra vanliga msn. Om jag vill ha webcam så känner jag bara till mercury, som i sin tur är ett program jag inte gillar utseende eller funktionaliteten på utan enbart använder när jag kör med webcam eftersom det har stöd för webcam.

Hur gör du för att köra MSN i iChat?

Ursprungligen av Fredrik_s:

Hur gör du för att köra MSN i iChat?

Via Jabberprotokollet. Se instruktioner här.

Ursprungligen av Fredrik_s:

Hur gör du för att köra MSN i iChat?

Via jabber som Capeman skrev, är lite trixande att fixa det (beroende på ens trixande nivå förstås). Så det funkar inte med MSN out-of-the-box tyvärr.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-07 00:14

Kan också nämna att bara en person i min omgivning känner till vad iChat är för något. Macen har inte så stor marknadsandel här uppe i Norden precis så det hela är ju inte alls så konstigt.

Skulle va underbart om de släpper Windows Live Messenger i samma version som till windows. Avsaknaden av en riktig version av Windows Live Messenger är en av de största bristerna med OS X just nu.

Bevaka tråden