Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver svensk XP Home SP2-skiva - hur göra?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-10-31 21:52

Min svärfar har en legitim XP Home-licens. Han saknar emellertid SP2 på sin CD-skiva och jag skall installera om systemet till honom (har fått honom att gå över till Den Goda Sidan, men ett gammalt specialprogram får hänga kvar i Windows ett år till). Jag behöver en sådan skiva. Har letat på "världens största torrenttracker" men där verkar bara finnas virus, trojaner, crackade specialversioner och annat skit. Som sagt - det är en legitim installation. Finns en fellow 99-macare som hjälpa till med en kopia?

(PS Har XP-skivor på jobbet - men det är Pro-versioner)

nLite är kanske ett alternativ?

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-10-31 22:35
Ursprungligen av Hagelin:

nLite är kanske ett alternativ?

Kanske. Känns som ett MYCKET jobbigt alternativ för en i grunden rätt enkel sak (som jag bara kommer behöva göra en gång). Min gissning är att ngn 99macare säkert har en lite enklare lösning. En kopia på en skiva... Är ju faktiskt lagligt, som sagt...

En sak är säker. När man någon gång försöker installera Windows blir man varse att det här...

http://www.youtube.com/watch?v=gtSDlSVDibA

egentligen inte är ett skämt. Utan bara ett resultat av vad ett de facto monopol kan göra med sina kunder. Bisarrt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-31 23:04

För ett års bruk av en Win XP Home med SP2, är det ju värt att köpa ny skiva och licens. Köp en OEM-version. Kostar typ 800-900 kr. OEM är enkelt förklarat, en version som endast kan användas till en dator. Dvs, den blir låst till den datorn och kan ej installeras på annan dator.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-11-01 08:57
Ursprungligen av Reisan:

För ett års bruk av en Win XP Home med SP2, är det ju värt att köpa ny skiva och licens. Köp en OEM-version. Kostar typ 800-900 kr. OEM är enkelt förklarat, en version som endast kan användas till en dator. Dvs, den blir låst till den datorn och kan ej installeras på annan dator.

Tja - vet inte om jag håller med. Jag kanske var otydlig. Jag HAR en licens. Varför skulle jag köpa en till? Var mer inne på att någon vänlig själ kanske hade en kopia... (Återigen - ber inte om ett crack eller serienummer eller något olagligt...)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-01 19:19
Ursprungligen av William N:

Tja - vet inte om jag håller med. Jag kanske var otydlig. Jag HAR en licens. Varför skulle jag köpa en till? Var mer inne på att någon vänlig själ kanske hade en kopia... (Återigen - ber inte om ett crack eller serienummer eller något olagligt...)

Ok, jag missade det där med licensen. Så det går att använda andras installationsskivor med den egna licensen. Ja, hoppas någon har en skiva åt dig.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-11-01 19:49

Jo - jag såg den. Läste du instruktionen? Vore värt 2.000 spänn att slippa den processen, typ. Snacka om att gå över ån efter vatten. Återigen - av x antal tusen personer här borde någon ha en svensk XP Home SP2 OEM-skiva liggandes hemma...

(Och ja - jag inser att jag kanske ändå i slutändan får betala för en ny licens - något som i hjärtat känns totalt fel - men jag skriver detta inlägg i hopp om att slippa...)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-01 19:53
Ursprungligen av William N:

Återigen - av x antal tusen personer här borde någon ha en svensk XP Home SP2 OEM-skiva liggandes hemma...

En oanvänd OEM-skiva i så fall... OEM-skivan kan endast återanvändas på samma dator där den installerades första gången.

  • Oregistrerad
  • 2007-11-05 22:48
Ursprungligen av Reisan:

En oanvänd OEM-skiva i så fall... OEM-skivan kan endast återanvändas på samma dator där den installerades första gången.

Tekniskt = Nej; Licensmässigt = Ja

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-11-05 22:58
Ursprungligen av studiox:

Tekniskt = Nej; Licensmässigt = Ja

Licensmässigt = nej.

Sluta sprid missuppfattningar. CDn är inte licensbärare på något sätt. Bara ett medium för programvaran.

Hur går det till? Skivan kan ju inte veta vad som gjorts och inte gjorts med den. Måste man aktivera via nätet och då tas MAC från datorn och läggs i en databas hos MS?

Ursprungligen av Reisan:

En oanvänd OEM-skiva i så fall... OEM-skivan kan endast återanvändas på samma dator där den installerades första gången.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2007-11-01 20:23

Jag kanske missat nåt här i diskussionen, men vad är orsaken till att du inte kan installera den du har och sen trycka på Windows-update knappen och dra hem SP2?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-01 20:41
Ursprungligen av Mija:

Jag kanske missat nåt här i diskussionen, men vad är orsaken till att du inte kan installera den du har och sen trycka på Windows-update knappen och dra hem SP2?

För att bootcamp kräver sp2.

Men installera XP som du har nu först då, och sedan installerar du Boot Camp då du kört uppdateringen till SP2.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-01 21:52
Ursprungligen av Marcus K:

Men installera XP som du har nu först då, och sedan installerar du Boot Camp då du kört uppdateringen till SP2.

Vad skulle han installera XP på?
1) För att köra WinUpdate till SP2 behövs Windows.:tveksam:
2) För att installera Windows behövs SP2, se punkt 1).:mad:

Typexempel på moment 22.

(Slå upp på Wikipedia om ni inte förstår referensen).

2. Icke. SP2-kravet är för drivrutinerna, inte för installationen.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-11-01 22:38
Ursprungligen av Marcus K:

2. Icke. SP2-kravet är för drivrutinerna, inte för installationen.

Om detta är fallet - så har jag inget problem. Testar ikväll.

I övrigt - kunskapen om OEM verkar låg på sina håll. Serienummer ligger inte - repeterar INTE - inbakat i CD-skivan. Skivorna är likadana. Engångs-CDskivor med unika serienummer torde vara milt uttryckt - ovanliga. Men alla som hjälper till med att lösa problem på 99mac är alltid välkomna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-01 23:32
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-06 18:40
Ursprungligen av beh:

Jag gjorde en slipstream. Jag hade en engelsk, och en svensk version. Med Thurrotts instruktioner lyckades jag inte med det svenskspråkiga systemet, bara med det engelskspråkkiga. Dock kanske det var så att det är andra filer man måste ladda ner, än de Thurrott hänvisar till!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-11-05 09:24

Jag fick en skiva skickad över nätet av en fellow-99mac:er. Tack! Det fungerade. Har också registrerat licensen hos MS.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-11-06 18:19

Licenmæssigt = JAA!

OEM Licensen får enligt licensavtalet endast installeras på den dator som den installerats på førsta gången, etiketten med licensnyckeln skall klistras fast på maskinen. Datorn får dessutom INTE ha haft något annat operativsystem installerat tidigare (OEM versioner ær alltså till før att systembyggare skall kunna hålla nere priset på nya maskiner och inte installera piratkopior) dærfør godkænner Microsoft INTE att man anvøænder OEM versioner øverhuvud taget på Mac:ar eftersom de redan har ett OS(X)

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-11-06 19:24
Ursprungligen av gpd:

Licenmæssigt = JAA!

OEM Licensen får enligt licensavtalet endast installeras på den dator som den installerats på førsta gången, etiketten med licensnyckeln skall klistras fast på maskinen. Datorn får dessutom INTE ha haft något annat operativsystem installerat tidigare (OEM versioner ær alltså till før att systembyggare skall kunna hålla nere priset på nya maskiner och inte installera piratkopior) dærfør godkænner Microsoft INTE att man anvøænder OEM versioner øverhuvud taget på Mac:ar eftersom de redan har ett OS(X)

Sluta sprid missuppfattningar.

SJÄLVKLART får du installera en OEM-licens på en ny Mac om du installerar den i samband med att du köper datorn. Så om man HAR en oanvänd OEM-licens (inte alla har det, men jag hade en (fast CDn hade "bara" Servie Pack 1) som INTE var använd eller registrerad på ngn dator).

Om där redan finns ett annat operativ (OS X) eller inte samt vilket exemplar av en CD-skiva du använder i sammanhanget är irrelevant.

Ni som inte tror på ovanstående, istället för att skriva saker som ni TROR här och därmed sprida missuppfattningar, kolla med Microsoft. De har utmärkt support på det telefonnummer som dyker upp i samband med registrering av sitt operativ.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-11-06 23:17

Microsofts inställning för ett år sedan var i alla fall att det INTE var ok att installera en OEM licens på en Intel Mac eftersom den inte var "operativsystemslös" från början. Det är möjligt att MS ändrat uppfattning sedan dess eller kanske troligare att personen du talade med inte var uppdaterad. Jag vidhåller min tidigare uppfattning till dess att någon från Microsofts licensavdelning, eller någon med motsvarande trovärdighet säger någonting annat.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-11-07 00:44
Ursprungligen av gpd:

Microsofts inställning för ett år sedan var i alla fall att det INTE var ok att installera en OEM licens på en Intel Mac eftersom den inte var "operativsystemslös" från början. Det är möjligt att MS ändrat uppfattning sedan dess eller kanske troligare att personen du talade med inte var uppdaterad. Jag vidhåller min tidigare uppfattning till dess att någon från Microsofts licensavdelning, eller någon med motsvarande trovärdighet säger någonting annat.

Du måste blanda ihop det med diskussionen huruvida man behövde en eller två XP-licenser när man körde bootcamp/parallels... Även där har MS gett sig. Det räcker med en licens...

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-11-07 08:03

Det ær bara MS som egentligen kan svara på detta 100% så om någon vill ha ett klart svar på deras nuvarande instællning så får ni ringa 08-752 56 30

Den enda bra beskrivningen øver OEM licenser jag hittade var denna på en engelska siten:

http://www.microsoft.com/uk/licensing/lessthan250/learn/agreements-restrictions.mspx

Den tar dock inte explicit upp den aktuella problemstællningen utan det ær nog telefon som gæller

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-11-07 09:27
Ursprungligen av gpd:

Det ær bara MS som egentligen kan svara på detta 100% så om någon vill ha ett klart svar på deras nuvarande instællning så får ni ringa 08-752 56 30

Den enda bra beskrivningen øver OEM licenser jag hittade var denna på en engelska siten:

http://www.microsoft.com/uk/licensing/lessthan250/learn/agreements-restrictions.mspx

Den tar dock inte explicit upp den aktuella problemstællningen utan det ær nog telefon som gæller

OK. Det är helt OK med mig. Jag är en 99mac-medlem som genomgått hela processen - fört en dialog med Microsoft - och installerat XP OEM på fem-sex maskiner på jobbet med Parallels. Och ett exemplar hemma enligt ovan. Vi gör så här - skit i min erfarenhet och ignorera vad jag säger. Ta det med några nypor salt och utgå ifrån att jag är okunnig och att det jag säger sannolikt är fria fantasier. Har jag varit med om det och om Microsoft har sagt något till mig - så var det sannolikt en engångsföreteelse. Spekulera och hitta på egna fantasifulla historier om vad som gäller istället. Det är ju mycket roligare!

Jag blir så trött på troll i trådar som denna. Troll troll troll!

PS Moderator - kan ni stänga tråden? Jag har fått svar och vi kommer inte längre gällande informationen.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2007-11-07 09:23

Läs på bruna kartongen som licensen levereras i, avtalet står tryckt på svenska på utsidan.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-11-07 11:29

Det ær trist nær en diskussion uppfattas som ett personangrepp, det ær inte det som det ær frågan om. Dæremot ær det viktigt att reda ut det hær(jag har tidigare fått ett annat svar æn du), eftersom att det finns ett juridiskt ansvar før att licenshanteringen skøts korrekt, hos ett føretag ligger det ansvaret ytterst hos VD:n. Jag ær konsult och måste kunna ge mina kunder ett korrekt svar, dærfør var jag precis i kontakt med Microsoft Sverige om ærendet. Tjejen som svarade kunde inte reda ut det på stående fot utan skulle återkomma i ærendet. Jag kommer att redovisa hennes svar
Mvh
Gøran

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-11-07 11:53

Observera att det är den du köper datorn av (eller du själv om du har ett slk-kit/är ms-partner - vilket alla företag kan bli) som skall installera OEM.licensen. (Som man frågar får man svar.)

Bevaka tråden