Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det kommer INGA nya Powermacar :-(

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Detta ledsamma rykte står att läsa på flera etablerade amerikanska sider och dessutom ett antal ryktessidor.

Powermacarna släpps vid ett speciellt tillfälle i augusti, då i modeller "in excess of 1,2 ghz". Skälet till detta var att Apple skulle få tid att låta nya kampanjen få effekt och minska Apples stora lager av Powermacar.

Det roligaste blir istället 17" imacar...

http://zdnet.com.com/2100-1103-942646.html

http://www.thinksecret.com

Hoppas du har fel.

Här har vi alla gått och hoppats på 1.5 GHz och så får vi 1.2 GHz en månad senare istället.

Om PowerMacarna inte uppdateras och Jaguar inte släpps så kommer detta nog bli ett väldigt tråkigt expo.

[ 10 Juli 2002, 10:55: Meddelandet ändrat av: Patrik Skulski ]

Jaha, detta var ju tråkigt, Think Secret verkar rätt säkra på sin sak så det är nog inte helt taget ur luften.

(Fast det där med 1,5 GHz tror jag knappast alla trodde, flera ryktessajter har sagt lägre hastighet än så. MOSR, till exempel, skrev nyligen ner sin prognos, från 1,4 till 1,2-1,33 GHz: we think that 1.4GHz is probably being optimistic)

  • Oregistrerad
  • 2002-07-10 12:16

Det vore ju bra på ett sätt att Apple inte låser upp sig vid alla mässor utan släpper mer lite då och då... Det har ju varit så på sistone.

Om Apple släpper powermacar i Augusti så finns ju risken att vi inte ser dem förrän i slutet av oktober... Känns som om det blir lite väl lång väntan. Risken finns att försäljningen helt avstannar...

Däremot kan det ju vara så att de powermacarna som kommer i Augusti inte kan köra mac os 9...

  • Oregistrerad
  • 2002-07-10 12:25
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Däremot kan det ju vara så att de powermacarna som kommer i Augusti inte kan köra mac os 9...

Det vore synd i så fall, eftersom jag inte skulle kunna använda min bank längre. Nu är det väl inte Apples fel att Skandiabanken kräver Netscape 4 för att fungera på Mac OS, men ändå. OS 9 kommer nog finnas kvar en stund till, särskilt inom utbildningsväsendet har man svårt att uppgradera alla system samtidigt, vilket gör att introduktionen av OS X kommer ta en stund...

Höga priser och låg prestanda på stationära arbetsstationer är inte en helt avundsvärd position, och jag tror inte Apple är riktigt betjänta av att förhala introduktionen av snabbare maskiner, även om det bara rör sig om månader.

Om vi utgår från att thinksecret har rätt så skulle det å andra sidan betyda att jaguar släpps i början/mitten av augusti.

//J - En vecka kvar

  • Oregistrerad
  • 2002-07-10 12:38
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: El Maco:
OS 9 kommer nog finnas kvar en stund till, särskilt inom utbildningsväsendet har man svårt att uppgradera alla system samtidigt, vilket gör att introduktionen av OS X kommer ta en stund...

Den grafiska branschen har stora problem den med om man försöker gå över till X. Vi har ett redaktionellt system som bara rullar på classic,

Samtidigt har jag hört ifrån flera säkra källor att framtida powermacar inte kommer kunna köra classic. tidsplanen jag har hört är oktober/november...

Jag tror stenhårt på nya Powermacar. Även om det inte släpps på dagen så kommer de komma senare. Jo jag vet att det är självmord för Apples eventuella lager. Men med tanke på deras leveranstid är för beställda varor så kan de inte ha stora lager.

Powermacen är gammal nu.
Den är i behov av att uppdateras, om inte så kommer ingen annan modell heller att uppdateras och det tror jag inte på.

Apple har tagit patent på ett nytt chassi.
Så något är på gång. Vad vet vi om en vecka.

thinksecret är säkert bara sura för att de inte fick journalistpass på MWNY. *hehe*

Och jag som just skaffat en ny Quicksilver/800 med ett trevligt litet nytt grafik kort i
Det är alltid så för mig...jag går och köper något riktigt häftigt och ett par månader senare kommer detsamma ut, bara snabbare, bättre, coolare etc. *snif*

Ja, ja...nytt är inte nytt länge.

Gambit

Ok, vad tror ni om det här då.

Apple kommer att släppa nya PowerMacar den 17 Juli på MaxWorld Expo NY, men de kommer inta att kunna levereras förrän säg början av augusti. Och då tillsammans med Jaguar som är klrt vid den tiden. Men visst bör Apple visa upp nya PowerMacar nästa vecka.

En annan sak ang. jaguar är ju att det ryktas i att Apple kommer att tala om en lite överraskning när Jaguar kan komma att släppas. Alltså är föregående teori möjlig eller hur?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gambit:
Det är alltid så för mig...jag går och köper något riktigt häftigt och ett par månader senare kommer detsamma ut, bara snabbare, bättre, coolare etc. *snif*

Det händer inte bara dig - utan alla. Sånt är livet i datorvärlden.

Själv har jag en Powerbook G4/400 som jag köpte när den kom. Visst känns det orrättvist när man i dag kan köpa en 667:a eller en 800:a. Men tänk vad roligt vi har haft; hon och jag.

//Christian

[ 10 Juli 2002, 20:18: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]

Jodå dom kommer, i alla fall om man ska tro följande tidbit:

Cube-Zone

The current PowerMac line has been EOl´d.

One of our sources told us yesterday that the current PowerMac line (800 Mhz, 933 Mhz and dual 1 Ghz) has been EOled. Computers
dealers cannot order those computers from Apple anymore.The current promotion indicates that Apple has a huge stock of those
PowerMacs.

We´ll definitely see some new PowerMacs with new enclosures and new motherboards at this summer, either at MWNY, or later, for
Apple Expo Paris, or even during a special event in August. By the way did you notice that the Seybold and Apple Expo Paris are
scheduled the same week: the Seybold begins on september 9th and Apple Expo paris, on September 10th.

Our source also told us that a17" iMac TFT may be available soon. We doubt it, but we could be wrong. Stay tuned.

Update : Several Apple resellers in Europe confirmed that they were not able to order PowerMacs from Apple anymore. This is also
confirmed by the French website MacBidouille.

Misha, from MacMinute does not agree with the article we published : "Hi, Just wanted to let you know that I suggest you double-check
your sources -- the current PMG4 line has *not* been EOL´d. Cheers, Misha "

Well we don´t know if the PowerMacs can be considered as "officially" EOL´d, but whenever resellers cannot order them anymore, it
looks like they are.....

Update 2 : Misha, from MacMinute just told us that US dealers could still order the PowerMacs from Ingram, and that they have
plenty....

Update 3 : Other European sites, such as MacPlus, are now confirming that the PowerMacs have the EOL status (at least in
Europe...). Resellers can still order them from Ingram or Tech Data, which still have some in stock, but not from Apple.

Stay tune for more information

[ 10 Juli 2002, 20:34: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

  • Oregistrerad
  • 2002-07-10 23:12
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Olle Jonsson:
Jodå dom kommer, i alla fall om man ska tro följande tidbit:

Har hört samma ifrån tre oberonde källor. är nu övertygad om att Apple kommer visa PowerMacar, sen är en annan fråga när de kan leverera.... November?

Att Apple inte kan leverera tar jag för givet.

Oooohhh... den kommentaren vill jag att Oscar Bjers och Europa Chefen för Apple ska läsa.
Då kanske de fattar hur vi upplever Apple ibland.

Men det som sägs innan här är så gott som säkra tecken på att det kommer något nytt.

Jag trodde att Apple hade minimerat sina lager sedan de började med BTO.
Så lagrena borde inte vara nåt stort problem...

Men det kanske är ändrat, eller så är de inte alls så slimmade som jag trodde.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-11 09:24

De ska inte ha nåt lager heller.
Det handlar om att de räknar vad vi som ÅF och distributörer har hemma på hyllan som ett slags lager.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Palle:
Det handlar om att de räknar vad vi som ÅF och distributörer har hemma på hyllan som ett slags lager.

En fråga Palle, jag kommer att få min nästa mac levererad från Oktan Online och är nyfiken på om ett företag typ detta tar hem en massa macar i förväg ( ca: 225 stycken ) fast dom ännu inte vet vad deras kunder har tänkt att välja? ( I SVT-personalens fall 3 olika modeller ). Beräknad leverans först i oktober. Hur länge vågar man ligga med lager då det gäller personalköp ? Vi kommer få alla burkarna demovisade på 5 produktionsorter, Göteborg blir 6 augusti.

OM Steve Jobs om 1 vecka anonserar att nya modeller finns *för omedelbar leverans* kommer då en svensk återförsäljare försöka få tag i restlager av 800/933 modellerna eller hur resonerar dom ?

Undrar om Jobs begriper att han sakta tappar i förtroende med att säga "finns för omedelbar leverans" för att man som användare sedan tvingas vänta i upp mot 2-3 månader... börjar bli lite trött på att höra honom upprepa detta på varje framträdande.

Så Palle, hur resonerar ÅF och distributörer inför modellbyten... kanske du kan svara rent generelt om hur du tror att branchen tänker.

Mvh,
Olle Jonsson

[ 11 Juli 2002, 10:58: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

Modellbyten är och har i flera år varit en rent h-vete. Som återförsäljare lär man sig dock relativt snabbt när burkar kommer komma, och ser till att planera lite bättre. Jag tvivlar starkt på att dom ligger på ett lager på 225 burkar. Det gör väldigt väldigt få i Sverige. De kommer mest troligt köra en demo med dagens burkar...och om ni är för trigger happy så får ni dom. Om ni har is i magen så får ni de nya.
Kom dock ihåg att om det inte visas nya burkar den 17:e så har du förlorat några dagar med en ny burk

Visst kommer det.
Apple kommer att släppa en full version av QuickTime 6 och Mac OS 10.2 Tillsammans med några nya "i" program.
De kommer också att släppa Power Macar med toppmodellen på 2x1500mhz G4.
iMacen kommer att få en 16.3 tums widescren skärm.
Samtliga macar kommer att få bättre och snabbare moderkort med bland annat firewire2 (som också kommer att lanseras).
En ny typ av iPod kommer att släppas. Den kommer i två modeller en med färgskärm och en med gråtoner. Den med färg kommer att ha en hårddisk på 20gb och den med gråtoner en på 10gb. Både kommer att vara utrustade med firewire2. iPod kommer att kunna spela upp musik, film(quicktime) och ha spel som man kan ladda ner från nätet. Den kommer dessutom att fungera som en kalender m.m.
Givetvis kommer vi också att få se några nya saker som ingen har kunnat gissa sig till så på den punkten är jag tyst.

I´m full of shit. he he...

[ 11 Juli 2002, 16:21: Meddelandet ändrat av: Chaosstar ]

Jag hoppas på "iBrowse", Apples egna browser byggd på Chimera. Då kanske vi äntligen får en optimerad och snabb browser för Mac OS X.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-12 02:27

Jag tror inte heller att de har 225 burkar. Jag skulle bli mycket, mycket förvånad.

Visst kan man lägga ett lager för ett personalköp, men bara om dealen är låst, så man är säker på att bli kvitt dem. Såvida det inte är helt nya och heta burkar som man jublar över att få hem (knappast dagens Powermacs, alltså)

Jag skulle inte börja jaga några restlager på de gamla modellerna, om de inte plötsligt skulle prissättas vrålintressant (vilket har hänt, men det hör till undantagen).

Steve tappar inte så mycket i förtroende som vi upplever det i och med att påståendena stämmer betydligt bättre för amerikanerna än för oss.

Generellt aktar jag mig för lager inför ett viktigt Expo, men ibland hamnar man inte lika kul till.
I helgen hade jag t ex otur, då en av våra hitmakar-studios i sthlm skulle ha en Dual 1000 omgående (i fredags), men ändrade sig på måndagen då jag snabbfixat den åt dem. De upptäckte att deras kringutrustning inte klarade dubbla proppar, så vi fick lagra upp den i butiken och leverera en 933:a på direkten.
Generellt tar jag det alltså väldigt lugnt medlager när jag misstänker nytt...

Jag tror att steve kommer att visa en ny ipod med 20 GB hårddisk, 17" iMac, och helt strunta i Powermacarna och i MacOS X.x, de lanserar han på ett separat event i Augusti.

...tror jag

Många väntar på nya stationära och de behöver sannerligen ett lyft, men om de inte lanseras just nu om en vecka, utan i slutat av agusti t.ex, tycker jag inte är nån större katastrof egentligen. Bättre att Apple får finslipa dom ordentligt, än stressar ut dom.

Gäller förövrigt även Jaguar. Det kommer *garanterat* att handla mycket om Jaguar på MWNY, vilket ju är trevligt, men jag kan stå ut med att vänta ett tag till så elaka buggar och annat verkligen tas hand om. (Och detta har absolut inget att göra med att jag lämnade in min dator på reparation *igen* och får inte återse den förrän tidigast i augusti...

Vi fick då iväg den innan semestern Adrian
Får väl se när dom i Holland fixat till den. Vad var problemet denna gång?

Hittade ett trovärdigt argument varför inga nya powermacar kommer att visas upp på mässan... säg gärna emot, ingen blir gladere än jag (ni) ifall följande inte skulle stämma - hämtat från MacRumors diskusionsforum:

Apple wants to separate the announcement of new hardware from these big events. Why? Because they don´t want people to stop buying their hardware a month before every major show.

The PowerMac, iBook, and Powerbook were all updated outside these events. And the same goes with this round of Powermacs. They´ll be out in August, when they´re good and ready, and not at some arbitrary deadline set by the Expos.

Så för att vi/ni inte ska bli för besvikna - titta i backspegeln och ligg lågt - dom kommer bara lite senare än vad vi fantiserar/drömmer om. Det kan med lite tur vara så att Apple ända in i det sista innan mässan kollar hur många Powermacar som finns i lager innan man ger klartecken åt att nya modeller får visas upp... hoppas dom når dit så att vi slipper vänta.

Olle

[ 12 Juli 2002, 23:20: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

Jag envisas som en dåre med att OS X kommer september.

Citat från ADC nyhetsbrev

"Become an ADC Select member by August 30 and receive one full year
of Select member benefits, a discount of up to 20% on one Macintosh
system, and access to WWDC 2002 Sessions. Two different bundle
options are available, depending on the amount of WWDC 2002 Sessions
access you wish to purchase:

1. Select Membership PLUS all WWDC 2002 Sessions on ADC TV and
DVD-ROM for US $1,200:

Price includes the Mac OS X "Jaguar" Developer Preview on CD-ROM,
one developer hardware discount, and access to all available WWDC
2002 Sessions streamed via QuickTime on ADC TV and DVD-ROM. ADC
TV is available now; the companion DVD-ROM set is expected to
ship in August.

2. Select Membership PLUS one "Set" of WWDC 2002 Sessions on ADC TV
for US $700:

Price includes the Mac OS X "Jaguar" Developer Preview on CD-ROM,
one developer hardware discount, and online-only access to a
technology-specific "Set" of sessions. There are nine "Sets" to
choose from and each one offers access to 13-18 sessions streamed
via QuickTime on ADC TV:

- Carbon & Cocoa Frameworks
- Graphics, Imaging, & Printing
- I/O & Audio Technologies
- Java
- Networking & Connectivity
- QuickTime
- Tools
- Unix
- WebObjects

------------------------------------------
SELECT BUNDLE OFFER ENDS AUGUST 30, 2002
------------------------------------------
Don´t miss this chance to view WWDC 2002 Sessions on ADC TV and
receive twelve months of great Select member benefits, including
Mac OS X and Mac OS X Developer Tools, pre-release software,
development-level technical support, and more.

For complete details about this limited-time offer, please visit
http://developer.apple.com/adctv/selectbundle.html.
"

Så varför sälja Jaguar Preview tills den 30 aug om den släpps skarp nu?

  • Oregistrerad
  • 2002-07-13 00:06

Sluta nu med alla nedslående kommentarer om att det inte kommer nåt nytt.

Jag sticker dit om några timmar - och vill inte sitta där och konstatera att Steve går av scenen utan att ha fått mig att jubla på åtminstone 3 punkter.
I så fall vill det till att alla tillbehörsleverantörer kan bjuda upp den här gången...

Vi hörs från mässgolvet, misstänker jag.
Jag går in direkt och kollar om ni är nöjda hemma i Svedala.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Daniel Eriksson -:
Vi fick då iväg den innan semestern Adrian
Får väl se när dom i Holland fixat till den. Vad var problemet denna gång?

Ah, det är där du jobbar ja! Jo alltså nu var det större problem än första gången... (Varför ekar hela tiden "if it aint broken - don´t try to fix it" i mitt huvud? Nu så var det riktiga problem med hårddisken. Efter att första ha lyckats installera OS X på den så fick jag en fet krasch som i princip tappade bort hårddisken. Andra installationen gick bra, men när jag skulle uppdatera till 10.1.5 så blev allt svart. Sen gick det inte att ens installera eller formatera eller partitionera skivan utan att det hängde sig. När jag startade från en OS 9-skiva så hittade skivkontrollen fel som inte gick att reparera och skivverktyg kunde inte ens genomföra en kontroll av skivan utan att avbrytas pga av fel. Så jag antar att disken hade fysiska fel på sig. Surt...

Hmm, varför känns det som om jag är väldigt OT just nu...?

Enligt Thinksecret.com kommer nya Power Macar 13 augusti, med 1.2GHz och nytt moderkort (likt det i Xserve antagligen). De ska dessutom skeppas med Jaguar förinstallerat.

Bevaka tråden