Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook med lightroom?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-04 18:25

Någon av er som har erfarenheter av hur Lightroom funkar på Macbook. Tänkte investera i en bärbar för att redigera mina foton när man ligger ute på uppdrag. En macbook är betydligt smidigare än en mbp. Men funkar det med riktigt stora raw filer? Kommer att ansluta macbooken till min externa skärm när jag väl är hemma så skärmskillnaden mellan mb och mbp spelar inte så stor roll. Vad tror ni?

  • Oregistrerad
  • 2007-11-04 18:54

Fungerar kanon på min macbook 2 ghz, med 2 gig ram (som jag nog skulle rekommendera om du ska härja runt med stora bilder) mb har väl kanske inte världens bästa skärm, så en extern är att föredra.

Lightroom, photoshop osv jobbar mest med processorn, så här är inte grafikkortet så noga, tillskillnad från t ex aparture. Har dock inte jobbat så mycket med raw-filer.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-11-04 19:31

Min erfarenhet är samma som Christo. Det fungerar ok, men Aperture är allt för segt. Så håller du dig till Lightroom så är det ok. Själv är jag inte vän med Lightroom helt och hållet... :/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-04 20:48

Lightroom funkar finfint på en Macbook. Själv sitter jag på en 2,16 GHz med 64 MB grafik och 2 GB ramminne.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-05 13:48

Har kört Lightroom på min macbook med Core Duo 1.83ghz och 1GB RAM och det flyter på sådär. Ska nog uppgradera mitt RAM i den så det flyter på bättre.

Jag kör Lightroom på min MB 1.83 (rev1) 2GB minne med ungefär 150GB bilder i råformat i biblioteket. Har kört det sedan 1.0 och det funkar helt ok men kunde helt klart ha varit snabbare, framförallt när det gäller bildrendering.

Ska du ha en dator professionellt ute på fältet kan jag tyvärr inte rekommendera MB. MBP däremot har den fart som MB saknar och har dessutom bättre skärm, tåligare skal samt möjlighet att koppla till extern FW800 eller eSATA-disk vilket är ett måste om du ska jobba med stora bildmängder.

Ursprungligen av SpeedAbuser:

Ska du ha en dator professionellt ute på fältet kan jag tyvärr inte rekommendera MB. MBP däremot har den fart som MB saknar och har dessutom bättre skärm, tåligare skal samt möjlighet att koppla till extern FW800 eller eSATA-disk vilket är ett måste om du ska jobba med stora bildmängder.

Prestandamässigt är det ingen större skillnad i lightroom mellan en macbook och en macbook pro. De stora skillnaderna prestandamässigt ligger i grafikkretsarna och de untyttjas inte av lightroom.
Skärmen på macbook pro är att föredra då upplösning, färgåtergivning och betraktningsvingkel på vanliga macbook lämnar mycket att önska. Sen finns det en hel del andra saker som är annorlunda/bättre på macbook pro...

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-06 02:04

Jag har ca 15000 bilder i mitt bibliotek varav kanske 5000 av dom är RAW bilder.

1
Bevaka tråden