Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med nätverk/internet i Leopard

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Förlåt om detta redan tagits upp någonstans men jag har inte tid att söka (helt ärligt) för jag lär väl tappa internet när som helst igen. (3 ggr sedan jag började skriva detta)

Har aldrig upplevt problem med min Airport Express i Tiger. NU beter den sig konstigt i Leopard. Tappar många anslutningar. Inte rakt av utan det segar oftast ned sig först och sedan tappas det. Vad kan problemet vara?

Jag har en macbook och en Mac Mini, båda anslutna till Airport trådlöst.

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2007-11-05 17:23

jonmannen, Jag har precis samma problem som du!

Jag har testat allt det mesta, nollställde min Airport Extreme till fabrikinställningar och installerade om hela nätverket men mina problem är kvarstår, jag tappar anslutningen flera gånger om dagen.

Jag har också återställt den två ggr men det tycks inte hjälpa. Suck, bara att hoppas Apple vet om detta och jobbar med det då

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2007-11-05 18:15

Ja verkligen det är smått irriterande att tappa nätverket! Jag vågar inte flytta något mellan mina datorer då det känns opålitligt.

Mina nätverksproblem började efter min installation av Leopard, jag hade aldrig några liknade problem med Tiger.

När jag ändå har en nätverksdisskusion igång så kan jag ta en annan fråga. Gick innan problemen började i uppdateringstankar av internet. Jag har 8/1 från comhem nu och vill uppgradera till 24/8 ... klarar Airport Express att skicka i dessa hastigheter trådlöst? Och kan macbook och mini ta emot. Eller måste man ha en Extreme basstation då eller kanske till och med köra med kabel?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-05 20:42

Skulle precis in och söka i Leopard-bugg-tråden och hittar den här diskussionen som diggad. Har således samma problem. Trodde jag hade spårat problemet till nyckelhanteraren, men så var det alltså inte. I mitt fall verkar inte datorn förstå att mitt hemmanätverk är samma som finns i "Primära nätverk". Listan stämmer, men den vägrar koppla upp.

Generellt sett har jag såpass mycket problem med Leopard att jag överväger att återgå till Tiger. Väntar tills vidare på första uppdateringen, får se hur länge jag orkar vänta.

Hej,

När jag får liknande problem med min Airport Extreme så fungerar det oftast att sätta en fast kanal (ex. 6 eller 13), har ni provat?

Icke testat men ska ta och göra det. Är det i Leopard du menar då?

nej jag menar i Airporten, använd Airport-verktyg och ändra under "trådlöst".
I många fall får trådlösa problem eftersom det blir trångt bland frekvenserna, jag har exempelvis ett gäng bredbandsbolaget routers runt mig som alla går på kanal 11.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-05 23:00

Jag har också problem med Leopard och Airport express. Har gjort Airporten osynlig, så att man måste ange namnet på den explicit för att kunna ansluta. Funkade hur bra som helst under Tiger, nu hittar datorn den sällan när den vaknar från vila. Grannens trådlösa nät verkar dock gå bra. :c
Till saken hör att när den väl hittats så funkar uppkopplingen fint.

Ska testa tricket med att byta kanal, återkommer!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2007-11-06 11:54

Även min Leopard har börjat tappa kontakten med internet, segar först ner sig för att sedan stanna helt. Verkar som om problemet har med min Airport Extreme att göra.

Då är det iaf igen slump. Flera med Airport Express och Extreme har problem. Har testat tipset om att låsa till en kanal nu imorse. får se om det håller.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-11-06 13:44

Vet inte om detta kan hjälpa er i denna tråden, men det kan vara ett tips at prova;

Jag kör oxå Airport Extreme men har inte märkt några problem relaterat till Leopard. Nu sitter jag inte i Leopard hela dagarna (eftersom min IMAP-mail inte funkar i Leopard (finns en separat tråd om det)).
Däremot har jag haft "stabilitetsproblem" i mitt trådlösa nät tidigare. Har provat alla varianter med/utan kryptering, dolt/synligt, manuellt/automatiskt kanalbyte etc. Det som fixade "gungigheten" var att jag ändrade hastigheten för grupp-utskick till 11 Mbit/s. (Inte riktigt klar över vad den tekniska implikationen av detta är...)
Sen dess har det varit stabilt.

För övrigt kör jag utan kryptering, men behörighetsstyr på MAC-adress, samt har dolt nätverket och slutligen är radioläget "802.11n (802.11b/g-kompatibel"

Att låsa till en kanal fungerade iaf inte. Ska testa ditt tips när jag kommer hem Macsimal. Mäkra irriterande detta. Snart byter jag nästan tillbaka till Tiger om det inte fungerar.

var dte någon som visste ifall en Express klarar 24 mbit download 8 mbit upload? Var som sagt sugen på att upptadera internet ifall nätverksstrulet löser sig

  • Medlem
  • Partille
  • 2007-11-06 14:59

Hej alla,

jag får int eheller mitt trådlösa nät att funka efter byte till Leopard i helgen. Har en ppc G5 iMac och D-link trådlös router. Vet någon om Apple jobbar med problemet?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-06 15:43
Ursprungligen av alf:

Hej alla,

jag får int eheller mitt trådlösa nät att funka efter byte till Leopard i helgen. Har en ppc G5 iMac och D-link trådlös router. Vet någon om Apple jobbar med problemet?

Rapportera problemet till Apple, så kanske de prioriterar upp det...

http://www.apple.com/feedback/macosx.html/

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2007-11-06 15:51

Upptäckte en annan sak, varken mail eller transmission påverkas av nätverksproblemet, bara safari och firefox. Just nu fungerar det och jag låste innan på 11 Mb/s för grupp-utskick.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-06 15:56

Jag upplever inga problem med Safari. Däremot så hänger sig kopplingen mot routern efter ett tag, när jag använder Transmission med mycket trafik. Jag måste begränsa rate till 100 Kb/s, då funkar det.

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-11-07 12:42
Ursprungligen av Seretur:

Jag upplever inga problem med Safari. Däremot så hänger sig kopplingen mot routern efter ett tag, när jag använder Transmission med mycket trafik. Jag måste begränsa rate till 100 Kb/s, då funkar det.

Jag har samma problem att när jag tankar mycket genom transmission så hänger den en del av uppkopplingen, jag får upp webbsidor i safari/firefox men kan tex inte connecta mot loginservern på facebook (är jag inloggad sedan tidigare fungerar det utmärkt att surfa runt). Dessutom så slutar IRC / ICQ / MSN att fungera. Jag har en fast Netgear router... alltså ingen trådlös.

Jag har motsatta erfarenheter min dator hittar mitt trådlösa nätverk bättre i Leopard än i Tiger. Men jag har inte en Apple basstation utan en Netgear.
Har inte haft några stabilitetsproblem med uppkopplingen.
Jag kör å andra sidan inte P to P där finns det tydligen många som haft problem vilket finns att läsa på andra trådar.

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Jag har motsatta erfarenheter min dator hittar mitt trådlösa nätverk bättre i Leopard än i Tiger. Men jag har inte en Apple basstation utan en Netgear.
Har inte haft några stabilitetsproblem med uppkopplingen.
Jag kör å andra sidan inte P to P där finns det tydligen många som haft problem vilket finns att läsa på andra trådar.

Har grymma problem med min Netgear WGT 624 v3, vad har du för någon och vilken magisk formel uttalade du för att få det att fungera?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-15 21:40

Har samma problem som alla andra, men såg att många kör transmission så tänkte tipsa om det här: när jag startade transmission idag fick jag upp ett meddelande om en ny uppdatering som har kommit ut. I change loggen finns följande rad:

Citat:

0.93 (2007/11/12):
- Fix "router death" bug that impaired internet connectivity

Kan vara värt att testa uppdatera Transmission? Än så länge verkar saker funka för min del. Håller tummarna

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-11-16 13:10
Ursprungligen av shandar:

Har samma problem som alla andra, men såg att många kör transmission så tänkte tipsa om det här: när jag startade transmission idag fick jag upp ett meddelande om en ny uppdatering som har kommit ut. I change loggen finns följande rad:

Kan vara värt att testa uppdatera Transmission? Än så länge verkar saker funka för min del. Håller tummarna

Problemet kvarstår efter uppdatering

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-06 19:40

Har även jag samma problem, riktigt irriterande. Funkar i två minuter efter reboot, men sen börjar det strula och blir till sist helt oanvändbart förutom Transmission.
Nätverket funkar på en PC som använder samma nätverk. Har aldrig varit med om något liknande med Tiger. Ingen som hittat en lösning? Har en Netgear WGT 624 btw.

Jag testade att ändra grupputskicket till 11 mbit/s som någon sa längre upp. Gjorde även en factory restore på airporten. Än så länge har jag inga problem annant än att den två gånger efter att jag stängt locket så har den inte kopplat upp till mitt förvalda nätverk direkt utan jag har måstat välja det manuellt. Nu så har jag inte minin på nätverket eller några större laddningar igång så det blir väl det stora provet.

Det jag har märkt med transmission ändå är att det inte alls kommit upp i sina maxhastigheter och även det tappar all anslutning emmalanåt...

Hoppas att den som nu löser detta skriver en rad eller två i de här tråden

  • Medlem
  • Partille
  • 2007-11-06 20:18

Jag har skrivit till Apple och frågat. Ännu inget svar. Det kan ju fler göra.

http://www.apple.com/feedback/macosx.html/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-07 17:14
Ursprungligen av alf:

Jag har skrivit till Apple och frågat. Ännu inget svar. Det kan ju fler göra.

http://www.apple.com/feedback/macosx.html/

Får inget svar därifrån. De läser det du skriver men kommer du inte med ett stort problem eller skriver om ett förslag till en lösning på hög teknisk nivå så förvänta dig inget svar.

  • Medlem
  • Partille
  • 2007-11-06 22:39

Peppar, peppar – nu tycks det fungera som det ska sedan en timma. Jag återställde routern till fabriksinställningarna och sedan inget annat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-06 23:18

ett buggfixtrick till alla som kör leopard; kör du trådlöst och airporten slumpvis kopplar ner & upp konstant vid hög nätaktivitet? tydligen är det en AppleAirport.extension i /System/Library/ som tillhör Tiger - och som faktiskt aldrig används nåt mer här - don't ask me why.
ta bort den, även från soptunnan. för mig räckte det, behövdes inte ens en omstart.

ok jag hittar en fil som heter Appleairport.kext i den mappen. Men varför skulle den tillhöra tiger då jag gjorde en ren ominstallation?

Bevaka tråden