Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

24" alu | finns det några jämna skärmar?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag fick hem min 24" alu iMac igår och allt skulle vara frid
och fröjd om inte skärmen vore så fruktansvärt ojämn.
Jag har ju läst en del om det här, men chansade på att det
skulle gå att få ett bra ex..

Bakgrundsbelysningen är ett skämt. Samma som alla
andra med defekta skärmar. Ljus från vänster (kallare)
till gulare och mörkare till höger.

Frågan är om det är värt att skicka hit en ny?
Det verkar inte finnas några anständiga exemplar.

Jag hade inte ens några stora förväntningar på en
perfekt skärm. Jag kommer inte använda den till
slutproduktion för krävande färganalyser. Men
den här skärmen är ju inte ergonomisk på något
sätt. Kanske något för split vision personalities.

It just doesn´t work

/Einar

det är klart det finns bättre, byt ut den bara - din är ju inte bra

Jo, det är klart jag kan byta ut den. Det är bara det
att det finns många som har bytt två och tre gånger.
Man vill ju inte hålla på och strula med det här om
det verkligen inte finns någon felfri maskin.

Vad jag menar är att det verkar som att alla har detta
problem mer eller mindre.

Men finns det någon som har en bra skärm så..
Det är bara att öppna en vit ruta och kolla.

Den är ju fantastisk för övrigt, för övrigt.

/E

Jag tror det finns risk för en liten skev bild när man läser på forum som exempelvis 99mac. Det är ju i regel endast de som har problem som startar trådar, och då framstår det som att i stort sett alla datorer är felaktiga. Tycker du ska skicka tillbaka den, du kommer säkerligen finna ett fungerande exemplar tillslut

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-06 17:23

En idé kanske är att någon av er lyckliga iMacägare startar en hyllningstråd för alla som faktiskt är nöjda med sin iMac och INTE haft något strul.

Då slipper kanske dessutom forumet bli alltför "problem"-inriktat!

//Oskar

Ursprungligen av oskarrr:

Jag tror det finns risk för en liten skev bild när man läser på forum som exempelvis 99mac. Det är ju i regel endast de som har problem som startar trådar, och då framstår det som att i stort sett alla datorer är felaktiga. Tycker du ska skicka tillbaka den, du kommer säkerligen finna ett fungerande exemplar tillslut

Jag har varit runt och kollat på några uppställda exemplar i butik innan jag köpte den här. Alla hade exakt samma tendens som den jag sitter framför nu. Jag tror att det är
många som inte ser det, eller? Upplösningen är mycket hög på den stora skärmen. Glossy och superbright. Den är ju imponerande och inbjudande.

Jag har testat nu att kalibrera skärmen med Eyeone (LaCie blue eye) kalibrator. Det går givetvis inte att kalibrera bort en ojämn bakgrundsbelsysning men luminansen går åtminstone att rätta till så att ögonen inte blöder.

Angående problem på forumet så är det Apple som snålar och problemen följer därefter. Varför inte använda NEC-paneler istället för kylskåpstillverkaren LG´s dito?

Jag kanske får ett exemplar som inte är defekt, men det känns högst osäkert.

/E

Ursprungligen av Einar Lindgren:

Jag har testat nu att kalibrera skärmen med Eyeone (LaCie blue eye) kalibrator. Det går givetvis inte att kalibrera bort en ojämn bakgrundsbelsysning men luminansen går åtminstone att rätta till så att ögonen inte blöder.

Vad fick du ställt den till för luminans? Jag kalibrerade med samma och minsta luminans jag kunde nå var ca 180 (+10 i vänstra sidan)

Ursprungligen av air:

Vad fick du ställt den till för luminans? Jag kalibrerade med samma och minsta luminans jag kunde nå var ca 180 (+10 i vänstra sidan)

Jag ställde 120 som mål och enligt mätning så är det 120 nu. Men jag vet inte om det stämmer. Jag gjorde kalibreringen på vänstersidan i övergången från ljusstarkt till mindre ljusstarkt. Jag har skärmens ljusreglage i botten.

Testade lite mätningar runt om på skärmen
Kelvin från 6294 - 7032
cd/m2 93-124

och då har jag inte mätt ända ut i kanterna ens pga. att jag
inte kommer åt startknappen i programmet.

Den här apparaten har jag DOA:t nu.

/E

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-11-06 21:51

Jag har närsynat 4 nya iMacar 24". Alla hade skärmar av ypperligaste kvalitet. Skärmar som professionella fotografer och grafiker utan tvekan kan jobba med.

Att sedan Apple's kvalitetskontroll har packat ihop är en annan sak. Dom kinesiska fabrikerna går på knäna och pumpar nu ut iMac's i ett flöde som kan liknas vid Dell-fabrikernas flöde. Detta är resultatet av att Apple håller på att explodera på marknaden.

Så - måndagsexen har blivit fler - inget snack om saken - men det är fortfarande bara några procent så klart - kanske 3-4 %. Om 5% av drabbade skriver på forum så blir det mååånga feta trådar.

Det är som vanligt med elektronik: bara att hålla tummarna och beställa. Apple's produkter är idag hårdvarumässigt varken bättre eller sämre än vilken annan tillverkare som helst. Det är alltså inte som det var förut med Mac - då man aldrig hörde talas om en kajko Mac on delivery.

Det är utseendet, OSX och appsen man köper.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-11-10 14:48

Min är perfekt bara byt!

jag har en

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-10 14:55

Min är hur fin som helst. Har inte heller sett någon defekt skärm och jag jobbar mycket i mac miljöer.

Fick en ny idag. Exakt samma gradient-skärm. Skilljer 30% i ljusstyrka från vänster till höger.
Ca. 700 kelvingraders skillnad kallast/varmast.

Ett par ytterligare features: scrollhjulet på musen - nytt skrapljud, en fastnad pixel, hårddisken lite mer högljudd än den förra.

Ni som har perfekta eller bra skärmar. Har ni gjort mätningar på skärmen? Är det
fel på skärmen syns det iofs väldigt tydligt. Men det vore kul att se några siffror
på en bra iMac 24"-skärm.

/E

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-13 21:40

Hur vill du att jag skall testa min...Har dock ingen hårdvarukalibrator...

Min är helt OK

1
Bevaka tråden