Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple snor namn i sann M$anda...

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Enligt MacNytt så kommer iTools att gå i graven till förmån för vad Apple kallar .Mac. Detta för att hålla konkurrensen uppe mot M$´s teknik .Net.

Nu börjar visst Apple sno tekniknamn av andra på samma tråkiga sätt som M$ så många gånger gjort...

Inte till Apples fördel kanske?

Kommentarer?

/Jont Olof

Ehhh...

Jag är inte riktigt med på ditt resonemang. Är det namnstöld bara för att Apple sätter en punkt fram ett av sina egna registrerade varumärken?

Om de hade kallat OS X för "Windows for Mac" (huh!) så hade det varit en annan sak. Kanske kommer M$ att peka på den förvillande likheten på tjänsterna (de kan nämligen inte läsa så bra där) iom att Apple sätter punkt.

Å andra sidan är "XP" en sådan rip-off att M$ borde göra bäst i att hålla truten stängd...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-09 15:55

huh?

Då är iTools mycket mer av en namnstöld.
Från Tenon iTools.

Enligt de bilder jag sett på ThinkSecret så har de döpt om iTools till .Mac.

Ta en titt själva.

Frågan är om .Mac är ett bättre namn än iTools? Jag gillade iallafall iTools. Däremot kanske .Mac, just genom att vara ett namn som blir besläktat med .Net skapar bättre förståelse för vad tjänsten kommer att innebära för bredare kundlager. Men .mac känns ju ganska fantasilöst och tråkigt som namn betraktat...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-07-10 08:49

Rent språkligt vore nog iTools att föredra, trots stavningen. Det ser engelskt ut och uttalas nog likadant över hela världen, men hur säger man ".mac"?
Hur många varianter har man inte hört på .NET? Idg (åtminstone Mikrodatorn) verkar skriva Dotnet för att undvika feltolkningar, men det är inte helt klart att man ser att .NET och Dotnet är samma sak.
Språk är svårt, men kul!

iTools känns faktiskit lite gammalt och tråkigt så jag uppskattar .Mac.

När det gäller .NET och .Mac så är det en rätt stor skillnad mellan dem, det kan däremot skapa förvirring.

1
Bevaka tråden